هزینههای ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
ايسنا/ به گفته معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، هزينههاي خدمات ارزش افزوده که بهصورت ناخواسته از مشترکان دريافت شده، پس از بررسي قوه قضاييه و حکم قضايي به آنها برگردانده ميشود. خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS ناميده ميشوند، شامل مواردي غير از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتي و پيامک معمول است. مهمترين موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل مسابقات و رايگيري، تبليغات موبايلي، پرداخت موبايلي، تلويزيون آنلاين، پخش يا دانلود موسيقي، زنگ انتظار تماس، بازي آنلاين، خدمات ورزشي و اطلاعرساني اين قبيل سرويسها ميشود. اگرچه استفاده از اين خدمات ارزش افزوده بايد اختياري و توسط کاربر انتخاب شود، اما ارائه اين خدمات براي برخي از شرکتهاي ارزش افزوده، به روشي براي کلاهبرداري از کاربران تبديل شد و به دليل هزينه نسبتا بالايي که اين خدمات در مقايسه با تماس و پيامک دارند، در دو سال گذشته به مشکل حلنشدني بالا رفتند قبضهاي گوشي و تمام شدن شارژ پولي کاربران تبديل شده بود. اين موضوع به واکنش محمدجواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- منجر شد و اواسط سال ۹۷، او از کشف يک باند بزرگ تخلف در حوزه ارزش افزوده خبر داد و اعلام کرد که در طي مدت چند ماه بالغبر ۲۲ ميليارد تومان از مردم کلاهبرداري شده بود که شرکتهاي متخلف موظف به بازگرداندن وجوه اخاذيشده به مشترکان شدند و همچنين اعلام شد اين پرونده براي سير قضايي به دادستاني ارسال ميشود. پس از آن، با اطلاعرساني به کاربران، امکان شکايت از خدمات ارزش افزوده فراهم شد و وزير ارتباطات هشدار داد اگر خدمات واقعي ارزش افزوده که در حمايت از کسبوکارها صورت ميگيرد از کلاهبرداريها جدا نشود، کل سرويسهاي ارزش افزوده براي هميشه تعطيل خواهد شد و همچنين اعلام کرد پيگيريها براي اينکه پولي که بهصورت ناصحيح از جيب مردم رفته، برگردد و اين روند ناصحيح ادامه پيدا نکند، ادامه دارد. در نهايت ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تصويب شد که به موجب آن، دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطي موظف است پس از دريافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوي مشترک، شرح خدمات، هزينه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع دهد و همچنين براي مشترک بهصورت جداگانه صورتحساب صادر کند؛ تا بدينترتيب اين مصوبه نيز به روشهاي جلوگيري از کلاهبرداريهاي ارزش افزوده اضافه شود. کلاهبرداري از مشترکات با عضويت ناخواسته در اين راستا، حسين فلاح جوشقاني -رئيس سازمان فناوري اطلاعات- در گفتوگو با ايسنا با بيان اينکه ما با خدمات شفاف و مبتنيبر روشهاي اصولي و صحيح که از راههاي قانوني انجام ميشود مخالف نيستيم، گفت: خدمات ارزش افزوده از طريق اپراتورهاي ثابت و بيشتر موبايل انجام ميشود. بدينترتيب اپراتورها خدمات ارزش افزوده را بر بستر شبکه ارائه و سهم خود را از شرکتها دريافت ميکنند. ما در بررسيهايمان متوجه شديم بعضي مشترکان بدون اينکه مطلع باشند به روشهاي کلاهبردارانه بهصورت ناخواسته عضو سرويس و مجبوربه پرداخت اين هزينهها ميشدند. وي با اشاره به مصوبه ساماندهي خدمات ارزش افزوده اظهار کرد: ما در اين مصوبه اپراتورها را ملزم کرديم اولا مشترک اعتباري براي خدمات ارزش افزوده تعيين کند که صرفا از محل آن اعتبار براي سرويس هزينه شود. بنابراين اگر کسي خواست سرويسي را براي مشترک فعال کند و مشترک آن اعتبار را نداشته باشد، اپراتور حق ندارد اين سرويس را فعال کند مگر اينکه بخواهد سرويس را به صورت رايگان بدهد. اين روش باعث ميشود حتي اگر مشترکان ناخواسته عضو شوند، متحمل هزينههاي اضافه نشوند. معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه با اين مصوبه دستوربه تعطيلي سرويسها نداديم، ادامه داد: همچنين در اين مصوبه اپراتورها ملزم هستند صورتحساب مشترکان را جدا کنند. يعني اگر مشترکي در سرويسهاي ارزش افزوده بدهکار است، اپراتور نبايد سرويسهاي پايه تماس و پيامک و اينترنت را براش قطع کند و اپراتور بايد ارزش افزوده را با شرکت حلوفصل کند. درباره شکايت مشترکان از سرويسهاي ارزش افزوده و برگشت هزينهها بيان کرد: ما ما اعلام کرديم اين سرويسها از مردم دريافت شده و ليست اين شکايات را به قوه قضاييه فرستاديم که در نوبت بررسي قرار دارد. اگر قوه قضاييه حکم کند که هزينهها برگردانده شود، به اپراتورها اعلام ميکنيم. البته بسيارياز اين هزينهها را هم اپراتور خودش دريافت نکرده و سهم شرکتهاي ديگر بوده است.