موتور جستجوی گوگل تغییرات مهمی بهخود میبیند
ديجياتو/ امروز گوگل اعلام کرد که قصد دارد «تجربه صفحات» را به فهرست فاکتورهايي اضافه کند که براي رتبه دهي آن صفحات در سرچ در نظر مي گيرد. اين شرکت همچنين قصد دارد پيش نياز AMP (صفحات موبايلي پرشتاب) براي نمايش خبرها در صدر نتايج جستجوي موبايل را حذف کند. گوگل طي بيانيه اي اعلام کرده که باور دارد اين تغييرات وب را به محيط بهتري براي همه بدل خواهند کرد. براساس اعلام اين شرکت، تجربه صفحه همانطور که از نامش بر مي آيد تجربه تعامل کاربران با يک صفحه وب را اندازه مي گيرد. گوگل براي مشخص کردن اين فاکتور به Core Web Vitals توجه خواهد کرد؛ متريک هايي که تجربه کاربري و همچنين سيگنال هاي موجود نظير موبايل پسند بودن يک صفحه، مرور امن و امنيت HTTPS را اندازه مي گيرند. گوگل اعلام کرده که همچنين اولويت نمايش با بهترين اطلاعات است و با وجود آنکه پيش نياز AMP را براي نمايش خبرها در صدر فهرست سرچ هاي موبايل کنار گذاشته، همچنان از اين فريم ورک پشتيباني مي کند و هر زمان که صفحات AMP موجود باشند به آنها لينک مي دهد. در بيانيه اين شرکت آمده است: با وجود آنکه تمامي کامپوننت هاي تجربه صفحه اهميت دارند، اولويت در مجموع با بهترين اطلاعات خواهد بود، حتي اگر برخي جنبه هاي تجربه صفحه خوب نباشند. تجربه صفحه خوب ابدا تناقضي با داشتن محتواي فوق العاده و مرتبط ندارد. با اين حال در برخي موارد که صفحات متعدد با محتواي يکسان وجود دارد، تجربه صفحه براي نمايش داده شدن خبر در فهرست نتايج اهميت بيشتري پيدا مي کند. گوگل بر اين امر واقف است که توسعه دهندگان و اهالي وب براي آنکه خود را با اين تغييرات وفق دهند به زمان نياز دارند و در نتيجه اعلام کرده که تا سال آينده اين تغييرات را اعمال نخواهد کرد و دست کم از شش ماه قبل هشدارهاي لازم را به مديران وبسايت ها مي دهد. در عين حال اين شرکت قصد دارد که زمان کافي را براي آماده شدن به توسعه دهندگان بدهد و به همين منظور ابزارهاي توسعه خود از قبيل Lighthouse و PageSpeed Insights را به روز رساني کرده تا فرايند تغييرات آغاز شود.