گوگل میلیونها نظر منفی اپلیکیشن تیک تاک را پاک کرد
زوميت/ کاربران پرشماري در هند از چندي پيش نظرهاي منفي براي اپليکيشن تيکتاک ارسال ميکنند که واکنش گوگل و حذف نظرها را در پي داشته است. اپليکيشن تيکتاک (TikTok) از شرکت ByteDance کاربران بسيار زيادي در سرتاسر جهان دارد. قابليتهاي ضبط و ويرايش ويديوي جذاب در آن، منجر به افزايش سريع و شديد تعداد کاربران در ماههاي گذشته شده است. هند، بهعنوان بزرگترين بازار خارجي اپليکيشن شناخته ميشود و صدها ميليون کاربر تيکتاک، در اين کشور ساکن هستند. چندي پيش ويدئوهاي نامناسبي در تيکتاک منتشر شد که واکنش شديد کاربران هندي را بههمراه داشت و خيل عظيم انتقادها را به تيکتاک روانه کرد. استفاده از عبارتهايي همچون BanTikTok، DeleteTikTok و BlockTikTok از چندي پيش در ميان کاربران هندي توييتر اوج گرفت. در هفتههاي گذشته، کاربران بسيار زيادي از هند، از ويديوهاي منتشرشده در اپليکيشن تيکتاک ابراز ناراحتي و ناخشنودي کردند. ويديوهايي که خشم آنها را نيز در برخي موارد بههمراه داشت و منجر به دعوت از يکديگر براي پاک کردن و تحريم کردن اپليکيشن محبوب شد. کاربران هندي، ويديوهايي را دليل انتقاد و خشم خود ميدانستند که قوانين اجتماعي مرسوم را زير پا ميگذاشتند. آنها ويديوهاي ناراحتکننده از تيکتاک را در توييتر براي اثبات نظر خود به اشتراک گذاشتند که شامل رفتارهاي هنجارشکنانه همچون خشونت، آزار حيوانات، نژادپرستي، سوءاستفاده از کودکان و آزار و اذيت زنان بود. انتشار محتواي غيراخلاقي و آزاردهنده، منجر به انتقاد شديد کاربران هندي از تيکتاک شد انتشار ويديوهاي ناراحتکننده از تيکتاک باعث شد تا صدها ميليون کاربر هندي، در مارکت اپليکيشن پلي، به اين اپليکيشن امتياز يک ستاره بدهند. آنها همچنين نظرهاي منفي و انتقادهاي شديدي نسبت به تيکتاک منتشر کردند که با پايين آمدن رتبهبندي جمعي اپليکيشن همراه بود. امتياز منفي کاربران بيشمار هندي باعث شد تا امتياز ميانگين تيکتاک از ۴/۵ در ابتداي ماه جاري، به ۱/۲ برسد. همين تغيير باعث شد تا گوگل وارد عمل شود. سخنگوي گوگل ميگويد شرکت براي جلوگيري از سوءاستفادهي اسپم در مارکت اپليکيشن، وارد عمل شد. آنها ميليونها نظر منفي دربارهي تيکتاک را حذف کردند تا سيستم امتيازدهي بهنوعي تعديل شود. پس از اصلاح نظرات، امتياز اپليکيشن کمي بالاتر آمد در رتبهبندي جهاني به ۱/۶ رسيد. طبق آمار و بررسيهاي شرکت تحليلگر بازار موبايل Apptopia، در يک مرحله از هجوم نظرهاي منفي به تيکتاک، فاکتور رضايت (sentiment) آن که براساس نظر کاربران، رضايت آنها از اپليکيشن را نشان ميدهد، از ۸۶ به ۳۹ درصد کاهش يافت. هجوم نظرهاي منفي به يک اپليکيشن، رخداد تازهاي در دنياي موبايل نيست. خصوصا در هند بارها شاهد چنين رفتارهايي بودهايم. بهعنوان مثال، چندي پيش بهخاطر انتشار يک اظهارنظر احتمالي همبنيانگذار اسنپچت، کاربران هندي با نظرهاي منفي به آنها هجوم بردند. تعداد زيادي از آنها، اپليکيشن تجارت الکترونيک اين شرکت، Snapdeal را پاک کرده يا نظرهاي منفي براي آن منتشر کردند. اپليکيشن تيکتاک سال گذشته به آمار ۲۰۰ ميليون کاربر در هند رسيد. رخداد جديدي که منجر به ناراحتي و خشم هنديها نسبت به اپليکيشن شد، به انتشار يک ويدئو توسط يکي از اينلفوئنسرهاي مجازي ارتباط داشت. Faizal Siddiqui اخيرا ويديويي طنز از فريب مردم به اسيدپاشي منتشر کرد که البته بهسرعت مجبور به عذرخواهي شد. همين ويدئو باعث شد تا سيستم مديريت محتواي تيکتاک در هند مورد توجه و انتقاد جدي قرار بگيرد. مانکا سانچاي گاندي، از سياستمداران هند، ادعا ميکند که تيکتاک روند مناسبي در پاسخ به بازخوردهاي منتشر شد در پلتفرم نداشته است. او ميگويد تيکتاک و مدير اجرايي آن در هند، واکنشي به نظرها و بازخوردهاي منفي نداشتهاند و اقدامي عليه ويديوهاي بحثبرانگيز و موهن انجام ندادهاند. اين سياستمدار هندي ميگويد که گزارشهايي را هم براي اپليکيشن ارسال کرده است، اما باز هم اقدامي انجام نشد و افراد منتشرکنندهي ويديوها نيز بازخواست يا جريمه نشدند. سخنگوي تيکتاک در پاسخ به رخدادهاي پيشآمده و انتقادهاي شديد ميگويد: حفظ ايمني و امنيت مردم در تيکتاک، در بالاترين اولويتهاي ما قرار دارد. ما در بخش چارچوبهاي قوانين و اصول سرويس خود بهروشني اين اولويت را اعلام ميکنيم. قوانيني که محتواي غير قابل قبول در پلتفرم را با شفافيت کامل نشان ميدهند. ما طبق همين قوانين و چارچوبها، محتوايي که امنيت ديگران را به خطر بيندازد، آسيب فيزيکي را تشويق کند يا موجب تشويق خشونت عليه زنان شود را نميپذيريم. رفتار مذکور، چارچوبهاي ما را زير پا ميگذارد. ما محتوا را حذف و حساب کاربري مرتبط را مسدود کردهايم. اکنون نيز درحال همکاري با مقامهاي قانوني هستيم تا اقدام مناسب انجام شود. شرکت بايتدنس در پاسخهاي خود به انتقادهاي مطرحشده، هيچگونه توضيحي از چگونگي مديريت محتوا اعلام نکرد. بهعلاوه آنها نگفتند که چه تعداد مدير و ناظر محتوا در هند دارند و چگونه محتواي آسيبزننده را حذف ميکنند. بههرحال، رخداد پيشآمده اولين مرتبهاي نيست که اقدامهاي مديريت محتواي بايتدنس تحت فشار و انتقاد قرار ميگيرند. سال گذشته، دادگاهي در هند، اپل و گوگل را ملزم کرد تا اپليکيشن تيکتاک را بهخاطر انتشار محتواي هرزنگاري مسدود کند. مسدوديت و محدوديت اپليکيشن درهند، چند هفته بعد لغو شد.