گجت نيوز/ تغيير نام سوني در نشست سالانه سهامداران کمپاني به تصويب رسيد. به اين ترتيب، غول ژاپني از آوريل سال ۲۰۲۱ با نامي جديد به فعاليت خود ادامه خواهد داد.
با موافقت سهامداران، نام کمپاني در بهار سال آينده به Sony Group تغيير خواهد يافت. پيشتر در سال ۱۹۵۸ نام اوليه اين شرکت به Sony تغيير پيدا کرده بود و حالا با گذشت بيش از ۶۰ سال، شاهد تغيير نام مجدد سوني هستيم. اما بد نيست تاريخچه آن را مرور کنيم.
تغيير نام سوني به Sony Group از آوريل ۲۰۲۱
سوني يک شرکت چند مليتي است که در سال ۱۹۴۶ توسط جينگ شندا و سودا موريتا تاسيس شد. اين شرکت عمدتا در زمينه توليد محصولات الکترونيک فعاليت دارد. مقر اصلي آن هم سوني سيتي، واقع در منطقه ميناتو-کو شهر توکيو است.
اين کمپاني فعاليت خود را با نام کامل “.Tokyo Telecommunications Industry Co., Ltd” آغاز کرد و همانطور که گفته شد، ۶۲ سال پيش به Sony تغيير نام داد. علت آن هم بلندپروازي موريتا براي ايجاد يک برند جهاني بود.
چرايي تغيير نام سوني
اين اقدام را ميتوان در راستاي تلاش سوني براي گسترش فعاليتهاي خود در حوزههاي تجاري مختلف، از جمله خدمات مالي تفسير کرد. ظاهرا هدف کمپاني اين است که کسب و کارهاي ديگر خود را نيز به سطح تجارت لوازم الکترونيک برساند.
يوشيدا کنيچيرو، مديرعامل سوني باور دارد که تغييرات پيشرو، اين کمپاني را وارد مرحله تازهاي ميکنند. او در اينباره ميگويد:
ما تصميم به تغيير نام گرفتيم چون ميخواهيم از تمام ظرفيت تجاري خود براي پيشرفت و توسعه کسب و کارمان بهره ببريم.
البته ورود سوني به حوزههاي تجاري مختلف، از ديرباز با انتقادهايي همراه بود. بسياري از سرمايهگذاران نيز علاقهاي به خريد سهام شرکتي نشان نميدادند که تقريبا دستي در همه کسب و کارها داشت. حتي در سالهاي اخير، برخي از کمپانيهاي الکترونيکي ژاپن به ويژه هيتاچي، از فعاليتهاي تجاري متفرقه دست کشيدند و روي بيزينس اصلي خود متمرکز شدند.
اما شيوع ويروس کرونا نشان داد که داشتن کسب و کارهاي متنوع، مزايايي نيز دارد. مثلا صنعت موسيقي، گيمينگ و ساير بيزينسهاي سرگرمي-محور، نياز مردمي را که ناگزير به ماندن در خانه هستند تامين ميکند. اين ميتواند زيان ناشي از کاهش فروش محصولات الکترونيکي را جبران کند. به گفتهي تحليلگران، حالا سرمايهگذاران سوني تمايل بيشتري دارند که اين کمپاني حتي در شرايط عادي، فعاليتهاي تجاري متنوع خود را ادامه دهد. نام گذاري جديد هم در راستاي همين رويکرد است.
البته تغيير نام سوني باعث ايجاد تغييراتي در ساختار اجرايي شرکت نيز خواهد شد. مثلا تجارت لوازم الکترونيکي آن به يک کمپاني فرعي منتقل ميشود که تحت نام فعلياش تاسيس شده است.
ناگفته نماند که اجلاس سالانه سهامداران سوني معمولا با حضور بيش از ۱۵۰۰ نفر برگزار ميشد. امسال اما با وجود درخواست کمپاني مبني عدم حضور سهامداران، ۲۲۲ نفر از آنها در اين گردهمايي شرکت کردند.
بازار