واکنش زاکربرگ به تحریم از سوی ۵۳۰ شرکت
ديجياتو/ با اضافه شدن سوني و بزرگترين بانک کانادا به تحريم کنندگان فيسبوک، شمار اعضاي اين کمپين به بيش از ۵۳۰ کمپاني رسيده اما زاکربرگ با ناديده گرفتن اين بايکوت تاکيد کرده که شرکتش روش خود را تغيير نخواهد داد و تحريم کنندگان هم به زودي به سوي فيسبوک برخواهند گشت. کمپين تحريم فيسبوک در پي درخواست چند سازمان غيرانتفاعي و به خاطر عدم مقابله اين شبکه اجتماعي با نشر محتواي نژادپرستي و نفرت پراکني به راه افتاد. هفته قبل سه کمپاني بزرگ مايکروسافت، فورد و پپسي به جمع شرکتهايي پيوستند که تبليغات در فيسبوک متوقف کردهاند و حالا نوبت به سوني و بانکهاي بزرگ رسيده تا به آنها بپيوند. هرچند زاکربرگ تا کنون چند ميليارد دلار از اين حرکت ضرر کرده اما ظاهرا اهميت چنداني براي آن قائل نيست. آنطور که سايت Information گزارش داده زاکربرگ اين تحريم را نه يک تهديد جدي بلکه بيشتر حرکتي رسانهاي از سوي شرکتهاي بزرگ تلقي ميکند؛ در نتيجه تصميمي به تغيير روشهاي فعلي اداره امور ندارد: «ما سياستها يا راهکارهايمان را به خاطر تهديد بخش کوچکي از درآمدمان يا هر ميزان از آن تغيير نميدهيم. حدس من اين است که همه آنها خيلي زود به پلتفرم ما برميگردند.» زاکربرگ اين سخنان را تنها براي کارکنان شرکت بيان کرده اما رسانهها به آن دست پيدا کردهاند. سخنگوي اين شرکت با تاييد صحت سخنان زاکربرگ سعي کرده کمي شرايط را تلطيف کند تا شرکاي اين شرکت از نحوه برخورد زاکربرگ مايوس نشوند: «ما موضوع را کاملا جدي گرفته و به بازخورد دريافتي از شرکايمان احترام ميگذاريم. ما از محتواهاي نفرت پراکن هيچ سودي نميبريم و در مقابله آن پيشرفت خوبي داشتهايم اما همانطور که گفتيم تغيير سياستها در فيسبوک بر اساس اصول صورت ميگيرد نه فشار روي درآمدها.» شمار تحريم کنندگان فيسبوک در حاضر از ۵۳۰ شرکت هم فراتر رفته و هدف آنها ترغيب اين شبکه اجتماعي به برداشتن گامهاي جديتر در مقابله با نفرت پراکني است. زاکربرگ علي رغم اين موضع سفت و سخت موافقت کرده که اوايل هفته آينده ملاقاتي با سازمان دهندگان کمپين داشته باشد.