نماد آخرین خبر

چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟!

منبع
گيم فا
بروزرسانی
چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟!
گيم فا/ هم‌اکنون، بيست و چهار سال است که استوديوي رِمدي (Remedy Entertainment) با عناوين مختلف خود، تخصصش در روايت داستان و توسعه‌ي بازي‌هاي اکشن را به رخ منتقدان و حتي بازي‌بازان مي‌کشد. علاوه‌براين، در سال‌هاي نه‌چندان دور و زماني که خبري از بازي‌هاي Control يا حتي Quantum Break نبود، همه نام رِمدي را با مترادف با Max Payne مي‌دانستند. اما اندکي بعد، اين استوديو در اقدامي عجيب تصميم گرفت تا چوب حراج به امتياز اين مجموعه‌ي فوق‌العاده محبوب بزند و مسيري کاملاً متفاوت به نام Alan Wake را از سر بگيرد. درست در همين لحظه بود که انتظارات از عنوان Alan Wake به طرز وحشتناکي بالا رفت و اين بازي قرار بود تا در اولين بازخوردهايش، به شکل نامنصفانه‌اي با يکي از تأثيرگذارترين مجموعه‌هاي تاريخ در ژانر اکشن يعني Max Payne مقايسه شود. بازي Alan Wake، مدت زماني بيش از پنج سال در حال توسعه بود که در آن زمان، به عنوان يک دوره‌ي توسعه‌ي بسيار طولاني و غيرمعمول براي ساخت يک بازي از آن ياد مي‌شد. اما از طرفي ديگر، رمديِ کمالگرا از ذره‌ ذره‌ي اين زمان استفاده کرد تا هر بخش از بازي را به طرز خارق‌العاده‌اي صيقل بدهد. به‌هرترتيب، اين پنج سال نيز سپري شد و تقويم‌ها عددي را نشان دادند که بسياري از طرفداران بازي‌هاي ويديويي سال‌ها منتظر آن بودند. روز انتشار بازي Alan Wake فرارسيد و اولين نقدها نيز نشان از تحسين اين عنوان داشتند. غالب منتقدين و حتي بازي‌بازان، روايت داستاني و اتمسفر اين بازي را خارق‌العاده خطاب مي‌کردند. اما افسوس که حتي اين عنوان نيز نتوانست تا از سياست‌هاي غلط مايکروسافت نسبت به استوديوهاي طرف قرارداد خود در امان باشد. با اين‌حال، دستاورد اين عنوان چيزي بود که آينده‌ي استوديوي رمدي در مسير جديدش را روشن نشان مي‌داد. شايد اگر آمار فروش اين بازي عددي چشمگيرتر را نشان مي‌داد، هم‌اکنون تجربه‌ي نسخه‌هاي دوم و حتي سوم اين مجموعه را به يکديگر پيشنهاد مي‌کرديم استوديو‌هاي مختلف، حتي پس از گذشت يک سال از انتشار بازي‌هاي موفق خود، همچنان ميزبان هزاران يا شايد ميليون‌ها پيام از طرف بازي‌بازان هستند. اين پيام‌ها غالباً با مضمون “منتظر نسخه‌ي بعدي هستيم” ارسال مي‌شوند که معمولاً نتيجه هم مي‌دهد؛ کدام استوديوي عاقلي از درآمد بيشتر خوشش نمي‌آيد؟ حال آنکه اين استوديو يک آي‌پي جديد و محبوب مانند Alan Wake را به عنوان يکي از دارايي‌هاي خود مي‌بيند و عناوين Max Payne را هم در کارنامه دارد. به‌هرترتيب، تمامي اين موارد يعني فروش و سود تضمين شده و به جرات مي‌توان ادعا کرد که کمتر استوديويي حاضر مي‌شود تا چنين فرصت‌هايي را ناديده بگيرد. اما در کمال تعجب، رمدي ترجيح داد تا وجود بازي‌اي با نام Alan Wake در کارنامه‌ي خود را به دست فراموشي بسپارد. بنابراين، آرام آرام انتظار طرفداران براي نسخه‌هاي بعدي شکل و شمايل جديدي گرفت و در نتيجه، بخش نظرات شبکه‌هاي اجتماعي مختلف رمدي مملو از جمله‌ي “Where is Alan Wake 2 (چرا خبري از آلن ويک ۲ نيست؟)” شد. اما پيش از آن‌که ما نيز به اين گروه ملحق شويم و به عنوان يک بازي‌باز علاقه‌مند به عناوين رمدي، از اين استوديو درخواست کنيم تا داستاني جديد در اتمسفر گيراي Alan Wake را براي ما تعريف کند، تصميم گرفتيم تا اندکي کنکاش کرده و دليل اين اقدام عجيب رمدي را بيابيم. متاسفانه، حقيقت تلخ‌تر از چيزي است که تصور مي‌شود. شايد بزرگترين افسوس در صنعت بازي‌هاي ويديويي را به بازي‌هايي نسبت مي‌دهند که به حق واقعي خود نرسيدند و علي‌رغم داشتن کيفيت بسيار بالا، آمار فروش بسيار ضعيفي داشتند. گاهي اوقات، باعث و باني اين موضوع منتقدين هستند و گاهي اوقات ناشران. گاهي اوقات، اين آمار فروش ضعيف و هزينه‌ي توليد بسيار بالا (نظير Divison 2 يا Ghost Recon: Breakpoint)، تاثير بنياديني برروي استوديوهاي سازنده‌ي خود نمي‌گذارد. از طرفي ديگر، برخي از استوديوهاي ديگر ممکن است مدت زماني معادل پنج سال و هزينه‌هاي بسيار گزافي را صرف ساخت بازي‌ خارق‌العاده‌اي کند که قرار است تا ناشرش شروط عجيب و غريبي در قراردادشان لحاظ کند.
هرچند، Alan Wake به خودي خود يک شکست تجاري قلمداد نمي‌شود، اما به اندازه‌ي کافي نيز موفق نبود تا بتواند هزينه‌هاي ساخت نسخه‌ي دوم خود را تامين کند. از همين رو، در تلاش‌هاي بي‌فايده‌اي که بعد از انتشار بازي از سوي رمدي و مايکروسافت براي احياي سوددهي اين بازي صورت گرفت، شاهد انتشار دو بسته‌ي الحاقي و يک نسخه‌ي فرعي از بازي با نام Alan Wake’s Nightmare American که به صورت انحصاري در دسترس Xbox Live Arcade قرار گرفت. اما آيا اين نسخه‌ي فرعي، بخشي از نقشه‌هاي اين استوديو براي قسمت دوم Alan Wake بود؟. نسخه‌ي فرعي اين بازي با نام Alan Wake’s American Nightmare در سال ۲۰۱۲ دردسترس اکس‌باکس ۳۶۰ و پلتفرم رايانه‌هاي شخصي قرار گرفت. از قرار معلوم، بازي‌بازان حتي اين بازي مستقل از نسخه‌ي اصلي را هم نپسنديدند و استقبال چنداني از آن نشد. در اوايل سال ۲۰۱۰ ميلادي، استوديوي رِمدي علاقه‌ي خود براي ساخت قسمت دوم و ساخت يک مجموعه‌ي بزرگ از Alan Wake را نشان داد. اين استوديو اعلام کرد که قسمت اول Alan Wake تنها فصل اول از اين داستان طولاني را شامل مي‌شود و بسته‌هاي الحاقي آن نيز همانند يک پل شما را به فصل دوم اين مجموعه خواهد رساند. از همين رو همه‌چيز آماده‌ بود تا استوديوي رمدي طي اعلاميه‌اي رسمي توسعه‌ي نسخه‌ي دوم اين بازي را تاييد کرده و علاقه‌مندان به بازي‌هاي ويديويي را به وجد بياورد. بالاخره، سال ۲۰۱۱ اولين اطلاعات از نسخه‌ي جديد Alan Wake فاش شد. اين اطلاعات به ما نشان داد که استوديوي رمدي قصد دارد تا پروژه‌ي ساخت نسخه‌ي دوم را بسيار جدي‌تر و حتي پرهزينه‌تر از نسخه‌ي اول پيش بگيرد. در اين بين، برخي از بازي‌بازان حتي سال‌ها اخبار دست اول سايت‌هاي مختلف و اعلاميه‌هاي رسمي رمدي را رصد مي‌کردند تا خبري از نسخه‌ي جديد Alan Wake بيابند. متاسفانه، هم‌اکنون اين انتظار به يک دهه رسيده است و در اين بين شاهد سکوت در مورد نسخه‌ي جديد Alan Wake بوديم. در سال ۲۰۱۳ و طي رويداد اختصاصي اکس‌باکس‌وان، خبر مشارکت دوباره‌ي رمدي و مايکروسافت به سرعت سراسر دنياي بازي‌هاي ويديويي را فراگرفت. اما در کمال تعجب نام محصول نهايي اين مشارکت Alan Wake 2 نبود و طي اين رويداد، شرکت‌هاي مذکور از عنوان Quantum Break رونمايي کردند؛ يک عنوان ماجراجويي اکشن که علاوه بر Alan Wake نبودن، تخيلي بودن بي‌حد و اندازه‌اش نيز صداي اعتراض بسياري از بازي‌بازان را درآورد. به‌هرترتيب، انتشار و توسعه‌ي اين عنوان بدين معني نبود که رمدي به کلي سبک و شيوه‌ي پياده‌سازي شده در Alan Wake يا حتي Max Payne را فراموش کرده‌است، بلکه اين موضوع نشان از آن داشت که رمدي به کلي اهداف جاه‌طلبانه‌اي در سبک‌هاي مختلف در سر دارد. بنابراين، مايکروسافت پيش از امضاي قرارداد ساخت نسخه‌ي دوم بازي انحصاري جديد کنسول اکس‌باکس وان يعني Quantum Break، بندي در قرار داد لحاظ کرد که طبق آن، در صورت موفق نبودن بازي (از نظر آمار فروش)، نسخه‌ي دوم اين بازي نيز تامين اعتبار نخواهد شد. در نتيجه، Quantum Break نيز با نظرات متوسط منتقدين و آمار فروش نسبتاً ضعيفي که ثبت کرد، به سرنوشت Alan Wake دچار شد. عنوان Quantom Break نيز ديگر عنوان انحصاري اکس‌باکس بود که توسط استوديوي رمدي ساخته مي‌شد. با اينکه Alan Wake تنها از نظر آمار فروش موفقيت آميز عمل نکرده بود، اما اين بار کيفيت بازي نيز همانند آمار فروش آن عملکردي در حد استوديوي رمدي نداشت. در واقع، طي اين سال‌ها، رمدي تصميم گرفته بود تا به‌جاي ساخت Alan Wake 2 ، از بخش‌هاي مختلف آن ايده بگيرد و با تزريق جلوه‌هاي سينمايي، يک بازي شبيه به فيلم‌هاي علمي-تخيلي بسازد. همچنين، زماني که رمدي اين پروژه (که اکنون ما آن را با نام Quantum Break مي‌شناسيم) را به مايکروسافت واگذار کرد، اين شرکت بلافاصله وظيفه‌ي نشر آن را برعهده گرفت. البته، رمدي در طول اين سال‌ها نشان داد که مي‌توان با اعمال تغييرات اساسي در سياست‌ها به موفقيت رسيد. از همين رو، اين استوديو سعي کرد تا با استفاده از تجربه‌ي حاصل شده از Alan Wake و Quantum Break و صدالبته، فاصله گرفتن از نام مايکروسافت، مسير جديدش را پيش بگيرد و عنواني نظير Control را به بازي‌بازان هديه کند. به‌هرترتيب، استوديوي رمدي اخيراً تمايلش را نسبت به ساخت دنباله‌ي Alan Wake يا حتي Quantum Break نشان داده است. اما هر بار که چنين بحثي داغ مي‌شود، بايد به ياد داشته باشيم که چنين امري بدون تاييد مايکروسافت ممکن نخواهد بود. از طرفي ديگر، با توجه به تغيير سياست‌هاي مايکروسافت و هزينه‌هاي گزافي که اين شرکت براي خريداري استوديوهاي کوچک و بزرگ نظير نينجا تئوري (Ninja Theory) انجام داده است، سرمايه‌گذاري روي نسل بعدي کنسول‌هاي بازي از سوي اين اَبَرشرکت به وضوح قابل مشاهده است. بنابراين، ممکن است تا اين زمزمه‌ها بار ديگر رمدي را به سوي مايکروسافت کشانده تا سري به آي‌پي‌هاي فراموش شده‌ي خود بزند. در نقطه‌ي مقابل، شايد حتي هم‌اکنون پروژه‌ي Alan Wake 2 به يک آرزو تبديل شده باشد. از طرفي ديگر، مايکروسافت نيز دلايل متعددي براي ناديده‌ گرفتن Alan Wake 2 دارد؛ چرا که در صورت توسعه‌ي اين بازي براي نسل بعد و شکست خوردن احتمالي آن، سومين پروژه‌ي ناموفق خود و رمدي را رقم مي‌زند (از لحاظ آمار فروش) و شرمندگي منحرف کردن استوديوي رمدي، آن‌هم پس از توسعه‌ي بازي تحسين شده‌ي Control را به جان مي‌خرد
در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره