مجله ديجي کالا/ سامسونگ بزرگترين سازنده گوشي هاي هوشمند در جهان محسوب ميشود و چنين موفقيتي تصادفي نيست. گوشيهاي اين شرکت چه از لحاظ سختافزاري و چه از نظر نرمافزاري حرف زيادي براي گفتن دارد و بهخصوص بايد به پرچمداران اين شرکت اشاره کنيم که طرفداران پروپاقرص زيادي دارند. اما به نظر ميرسد تبليغات در گوشي هاي سامسونگ در حال تبديل به يک مشکل بزرگ هستند.
تا چند ماه قبل، تبليغات بهصورت بسيار محدود در برخي از اپليکيشنهاي سامسونگ به نمايش در ميآمدند ولي ظاهرا رويکرد اين شرکت در قبال اين موضوع به تازگي تغيير کرده است. مدتي قبل، خبرنگار CNBC يک توييت حاوي عکسي از قرارگيري تبليغ در گوشي تاشو گلکسي Z Flip منتشر کرد که واکنشهاي زيادي در پي داشت. اين تبليغ در بخش Places اپليکيشن dialer قرار گرفته که براي تماس تلفني مورد استفاده قرار ميگيرد.
چنين تبليغاتي در اپليکيشن هاي مختلف سامسونگ وجود دارند که گاهي اوقات در نگاه اول يک تبليغ به نظر نميرسند. بهعنوان مثال، Samsung Music برخي تبليغات را مانند يک آهنگ در پليليست نمايش ميدهد. Samsung Pay و Samsung Health هم بنرهاي تبليغاتي را نشان ميدهند. اپليکيشن پيشفرض مربوط به هواشناسي هم حاوي تبليغاتي است که در نگاه اول به نظر ميرسد اخبار هستند.
طبق بررسيهاي انجام شده، در اين اپليکيشنهاي سامسونگ که در ادامه ميتوانيد نام آنها را مشاهده کنيد، انواع تبليغات ديده شده است:
Samsung Phone
Galaxy Store
Samsung Health
Samsung Pay
Samsung Weather
Bixby
Samsung Music
اصلا چرا گوشيها تبليغات نمايش ميدهند؟
قبل از اينکه بيشتر به موضوع نمايش تبليغات در گوشي هاي سامسونگ بپردازيم، ابتدا بايد کليت اين موضوع را تشريح کنيم. گوگل به دليل اينکه خدمات رايگان ارائه ميدهد، در سرويسهاي مختلف خود تبليغات نمايش ميدهد. به لطف همين رويکرد، کاربران ميتوانند از حافظه ۱۵ گيگابايتي سرويسهاي گوگل، فضاي نامحدود گوگل فوتوز و ديگر سرويسهاي جذاب بهره ببرند.
سايتها و کانالهاي يوتيوب به اين دليل تبليغ نشان ميدهند که انواع محتوا را به صورت رايگان در اختيار کاربران قرار ميدهند ولي تامين چنين محتواهايي براي آنها هزينه دارد. به همين خاطر در ازاي مشاهده تبليغات، ميتوانيد از محتواي رايگان بهره ببريد. در اين ميان، شما هيچ پولي براي خريد نرمافزار يا سختافزار پرداخت نکردهايد.
اما تفاوت رويکرد سامسونگ در اين است که کاربران مبلغي براي خريد گوشي موردنظر پرداخت کردهاند. گوشي ۱۹۸۰ دلاري گلکسي فولد با وجود اينکه قيمت هنگفتي دارد، ولي همچنان تبليغات را نمايش ميدهد. اگرچه سامسونگ حاشيه سود محصولات خود را فاش نميکند، ولي بدون شک سود حاصل از فروش چنين گجت گرانقيمتي ميتواند هزينههاي سرويسهاي نرمافزاري موردنظر را پوشش دهد.
نمايش تبليغات در گوشي هاي سامسونگ با قيمت زير ۳۰۰ دلار که حاشيه سود کمتري دارند قابل درک است ولي بدون شک گوشيهاي هزار دلاري و حتي گرانتر نبايد هيچ تبليغي نمايش دهند. حاشيه سود بايد به اندازهاي باشد که هزينهي اين سرويسها را پوشش دهد و اگر اين چنين نيست، پس کسبوکار سامسونگ وضعيت مناسبي ندارد.
نمايش تبليغات در يک گوشي ۱۰۰ دلاري منطقي محسوب ميشود ولي انجام چنين کاري براي گوشي ۷۵۰ دلاري، چه برسد به گوشي ۱۹۸۰ دلاري، هيچ توجيهي ندارد. شرکتهايي مانند وانپلاس، اوپو، هواوي و الجي همگي داراي اپليکيشنهايي در زمينههاي هواشناسي، پرداخت و حتي تندرستي هستند و هيچکدام تبليغات نمايش نميدهند.
بايد خاطرنشان کنيم سامسونگ نهتنها گرانترين گوشيهاي اندرويدي را روانهي بازار ميکند، بلکه از آنها بهعنوان پلتفرمي براي نمايش تبليغات استفاده ميکند. چنين رويکردي ما را فقط به يک نتيجه ميرساند: سامسونگ روزبهروز حريصتر ميشود.
مديران سامسونگ اميدوارند که اغلب مشتريان گوشي هاي سامسونگ به محصولات شرکتهاي ديگر مهاجرت نخواهند کرد و صرفا تبليغات را ناديده ميگيرند. با اينکه اين يک استراتژي بسيار حريصانه محسوب ميشود، اما تا زماني که تبليغات فقط در اپليکيشنهاي محدودي به نمايش در ميآمدند، اين اقدام مشکلزا نبود.
تبليغات گوشي هاي سامسونگ را نميتوانيد غيرفعال کنيد
اگر کاربر گوشيهاي سامسونگ هستيد و با اين تبليغات برخورد داشتهايد، احتمالا دنبال راهکاري براي غيرفعال کردن آنها ميگرديد. اگرچه ميتوانيد نوتيفيکيشنهاي مربوط به اپليکيشنهاي سامسونگ را غيرفعال کنيد و با اين کار در بين نوتيفيکيشنهاي آنها ديگر با تبليغي مواجه نخواهيد شد، اما در هر صورت احتمالا نوتيفيکيشنهاي ضروري آنها را هم از دست ميدهيد.
در بخش Customization Services ميتوانيد گزينههاي Customization Services و Customized ads and direct marketing را غيرفعال کنيد ولي با اين کار فقط اطلاعات شخصي شما براي ارائهي تبليغات مورد استفاده قرار نميگيرد و همچنان تبليغات نمايش داده ميشود.
بايد خاطرنشان کنيم که احتمالا در برخي کشورها، گوشي هاي سامسونگ تبليغات نمايش نميدهند. علاوه بر اين اگر کاربران از اپليکيشنهاي سامسونگ استفاده نکنند، با اين تبليغات مواجه نميشوند. از طرفي ديگر، سامسونگ بيشتر تبليغات را طوري نمايش ميدهد که در نگاه اول توجه کاربران را جلب نميکند و بيشتر بهعنوان بخشي از محتواي اپ موردنظر جلوه ميکند.
راهکارهاي احتمالي
راهکار نهايي براي سامسونگ اين است که نمايش تبليغات در حداقل گوشي هاي گرانقيمت خود را متوقف کند. هيچ دليل منطقي براي نمايش تبليغات در گوشيهايي که با قيمت هنگفتي به فروش ميرسند، وجود ندارد. اما بهخوبي ميدانيم که تبليغات از گوشي هاي سامسونگ حذف نخواهند شد.
در اين ميان، حداقل بايد گزينهاي در بخش تنظيمات تعبيه شود که کاربران با استفاده از آن بتوانند نمايش تبليغات را متوقف کنند. براي کاربراني هم که چنين کاري را انجام نميدهند، سامسونگ ميتواند بهصورت ماهانه امتيازاتي را ارائه کند.
گزينه ديگر اين است که تمام اين تبليغات به بخشي از Global Goals سامسونگ تبديل شود. Global Goals يکي از برنامههاي سامسونگ محسوب ميشود که از طريق همکاري با سازمان ملل قرار است ۱۷ هدف مختلف در راستاي توسعه پايدار دنبال شود. با عرضه گلکسي نوت ۱۰، سامسونگ از اپليکيشن Global Goals رونمايي کرد که به کاربران اجازه ميدهد مبالغي را براي اين ۱۷ هدف اهدا کنند.
کاربران علاوه بر پرداخت پول، ميتوانند تبليغات در لاکاسکرين گوشي خود مشاهده کنند و با اين کار، درآمد مربوط به اين کار به نهاد Global Goals اهدا ميشود. اگر سامسونگ ميخواهد به نمايش تبليغات در گوشيهاي سامسونگ ادامه دهد، بهتر است حداقل بخشي از درآمد اين کار را به امور خيريه اختصاص دهد.
اما فارغ از اينکه سامسونگ درآمد اين کار را به خيريه اختصاص ميدهد يا نه، در هر صورت اين رويکرد بايد تغيير کند. بايد خاطرنشان کنيم چنين کاري از طرف شيائومي که به ساخت گوشيهاي مقرون به صرفه شهرت دارد اصلا تعجبآور نيست، اما سامسونگ که گوشيهاي بسيار گرانقيمتي روانهي بازار ميکند نبايد چنين کاري را انجام دهد و اميدواريم هرچه زودتر رويکرد خود را تغيير دهد.
بازار