نماد آخرین خبر

خودروهای خودران در کاهش تصادفات رانندگی تاثیر خواهند داشت؟

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی
خودروهای خودران در کاهش تصادفات رانندگی تاثیر خواهند داشت؟
مجله ديجي کالا/ چند سالي است که تب استفاده از خودروهاي خودران در دنيا بالا گرفته و بسياري از شرکت‌هاي خودروسازي سعي دارند تا از ابزارهاي خودران در محصولات خود بهره بگيرند. با اين وجود مطالعات صورت گرفته نشان مي‌دهد خودروهاي خودران تاثير قابل توجهي بر کاهش تصادفات ندارند. اين مساله با توجه به دليل اصلي توسعه خودروهاي خودران عجيب به نظر مي‌رسد. اين اتومبيل‌ها ساخته شده‌اند تا ايمني حمل و نقل را افزايش داده و با افزايش هوشمندي هنگام رانندگي، از اشتباهات انساني بکاهند اما با توجه به تحقيقات اخير، اين آينده ممکن است هيچ‌وقت از راه نرسد. مطالعه جديدي که توسط موسسه ايمني بزرگراه‌ها در آمريکا انجام شده است، نشان مي‌دهد استفاده از خودروهاي خودران تنها يک سوم از تصادفات و حوادث رانندگي را کاهش مي‌دهد. اين تحقيق با استفاده از پنج هزار گزارش پليس از صحنه حادثه تهيه شده است. مطابق تحقيقات موسسه IIHS، تصادفات رانندگي ناشي از پنج عامل هستند: خطا در سنجش و درک، خطا در پيش‌بيني، خطا در برنامه ريزي و تصميم‌گيري، خطا در اجرا، عدم توانايي و عملکرد ناصحيح. تنها ۲۴ درصد از تصادفات ناشي از خطاهاي پيش آمده هنگام سنجش و درک هستند و ده درصد تصادفات نيز ناشي از ناتواني در اجراي درست فنون رانندگي هستند. بنابراين استفاده از خودروهاي خودران تنها وقوع ۳۴ درصد از تصادفات را مانع مي‌شود. براي از بين بردن دو سوم ديگر از تصادفات، خودروسازان نياز به ابزارهاي ديگري دارند تا ايمني خودرو را بالا برده و ميزان بروز تصادفات را کاهش دهند. حتي اگر تمامي خودروهاي موجود در جاده خودران باشند، بازهم تصادفات مرگباري رخ خواهند داد و ايمني کامل در سيستم حمل و نقل حاصل نمي‌شود. موسسه IIHS موارد متعددي را در اين زمينه ذکر مي‌کند، از جمله تصادفات خودرو خودران اوبر در سال ۲۰۱۸ با يک عابر پياده که منجر به مرگ وي شد. سيستم خودران اوبر عابر پياده را شناسايي کرد اما نتوانست تعيين کند که وي از خيابان عبور کرده است. متاسفانه سيستم خودران اوبر پس از تشخيص عابر پياده که يک زن بود، نتوانست مانورهاي مناسب را اجرا کند و در نتيجه به عابر پياده برخورد کرد. اين حادثه نشان داد خودروهاي هوشمند همچنان يک رويا هستند و خطا در اجرا يکي از کاستي‌هاي مشترک انسان و ماشين محسوب مي‌شود. هنوز زمان بسياري زيادي باقي مانده تا بتوان رانندگي را به طور کامل به خودرو سپرد و هنگام حرکت به مشاهده فيلم، خواندن روزنامه، چرت زدن يا لذت بردن از مناظر پرداخت. با اين وجود و بنابر مطالعات IIHS، خودروسازان بايد توجه بيشتري به ايمني محصولات خود نشان دهند. حقيقت اين است که فناوري‌هاي خودران مختلفي معرفي شده‌اند و شاهد استفاده از آن‌ها در برخي خودروها هستيم، با اين وجود نقصان در ايمني همچنان موضوع اصلي خودروسازي باقي مانده است و بايد تلاش‌هاي بيشتري براي رفع مشکلات صورت بگيرد.
در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره