فرستنده پیامکهای مزاحم را به ۱۹۵ گزارش دهید
ايسنا/ به گفته مديرکل دفتر حمايت از حقوق مصرفکننده رگولاتوري در صورت گزارش و احراز تخلف سرشمارههايي که پيامک ارسال ميکنند، اين شمارهها مسدود ميشوند و امکان ارسال پيامک از شخص متخلف هم سلب ميشود. براي جلوگيري از ارسال پيامکهاي تبليغاتي، راههاي مختلفي از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* که براي ساماندهي پيامکهاي تبليغاتي که از طريق سامانههاي ارسال پيام کوتاه و با سرشمارههاي مختلف براي مشترکان تلفن همراه ارسال ميشد، ايجاد شد و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز سامانه ۱۹۵ را براي ساماندهي پيامکهاي تبليغاتي که با شمارههاي شخصي ارسال ميشدند، راهاندازي کرد. از سوي ديگر، مسدود کردن سرشمارههاي شخصي بدون شکايت از طرف کاربران، از طريق شناسايي رفتار سيمکارتهايي که تنها به ارسال پيامکهاي انبوه اقدام ميکردند و استفادههاي ديگري از جمله تماس و پيامک نداشتند هم راه ديگري براي جلوگيري از ارسال پيامکهاي مزاحم با شمارههاي شخصي بود؛ هرچند اين اقدامات بهصورت کلي مانع ارسال پيامکهاي تبليغاتي نشده است. در اين راستا پيمان قرهداغي -مديرکل دفتر حمايت از حقوق مصرفکننده سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- با بيان اينکه پيامکهاي تبليغاتي يا کلاهبرداري يا از طريق سرشماره ارسال ميشود و يا شمارههاي شخصي، افزود: هر دو مورد را ميتوان به شماره ۱۹۵ پيامک کرد. اگر شماره شخصي اقدام به ارسال پيامک کند و جنبه تبليغاتي داشته باشد، امکان ارسال پيامک برايش مسدود ميشود. وي ادامه داد: پيامک از طريق سرشمارهها براي کساني که دريافت پيامکهاي تبليغاتي را مسدود نکردند، قابل ارسال است اما اگر با ستاره ۸۰۰ مربع دريافت پيامکهاي تبليغاتي قطع شده باشد نبايد از سرشمارهها پيامکي بيايد و اگر بيايد تخلف است و تخلفات مربوط به سرشمارهها هم قابليت ارسال پيامک به ۱۹۵ دارد و هم مردم ميتوانند در سايت ۱۹۵.ir شکايتشان را ثبت کنند. قرهداغي با بيان اينکه درصورت گزارش و احراز تخلف از سرشمارهها، آنها مسدود ميشوند، گفت: اين سرشمارهها ميتواند متعلق به فرد يا شرکت حقوقي باشد و البته در اختيار شرکتهايي است که از ما پروانه ندارند. در صورت تخلف اين شمارهها مسدود ميشوند و اگر آن فرد سرشماره ديگري داشته باشد هم مسدود ميشود. جدا از اين، طرح در مراجع قضايي بابت تخلفي که داشته، طرح دعوي شده و امکان ارسال پيامکش هم سلب ميشود.