نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

جریمه دو میلیارد تومانی در انتظار اپراتورها

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جریمه دو میلیارد تومانی در انتظار اپراتورها
ايرنا/ رئيس سازمان تنظيم مقررات با اشاره به افزايش قيمت بسته‌هاي اينترنت دو اپراتور عمده بازار گفت: اپراتورها برخلاف مصوبات رگولاتوري عمل کردند و بايد قيمت را به شرايط قبل بازگردانند تا راه تعامل باز شود. در غير اين‌صورت جريمه دو ميلياردي در انتظار آنها خواهد بود. «حسين فلاح جوشقاني» معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان تنظيم مقررات، بابيان اينکه تعريفي در بازار به نام اپراتور مسلط وجود دارد که مي‌تواند بازار را در اختيار بگيرد، گفت: اگر اپراتوري بيش از ۵۰ درصد سهم بازار را در اختيار داشته باشد اپراتور مسلط است که هر دو اپراتور اول و دوم اپراتور مسلط بازار هستند و حالا هر دو اپراتور به‌صورت هماهنگ بسته‌هاي پرمخاطب خود را از کانال‌هايي که خريد مردم بيشتر از آن‌ها انجام مي‌شود مثل USSD خارج کرده‌اند و اين يعني بازار را به سمتي برده‌اند که مشترک مجبور شود تا نيازش را بر اساس بسته‌هاي موجود با قيمت خيلي بالاتر تأمين کند. وي افزود: اين کار مصداق گران‌فروشي است و اگر معادل‌سازي کنيم متوجه مي‌شويم که مردم بايد بيش از دو برابر پول بدهند. علاوه بر اينکه بسته‌هايي که جذابيت داشته‌اند مثل بسته‌هاي يک، دو و سه‌ماهه را که باعث مديريت مصرف مي‌شد حذف‌ شده‌اند. معاون وزير ارتباطات با بيان اينکه اپراتور مسلط براي هرگونه تغيير قيمت، حذف بسته و افزايش قيمت حتي در چارچوب مصوبات را بايد به تائيد سازمان تنظيم برساند، گفت: اپراتورها حتي محدوديت در بسته‌ها را هم بايد به تائيد سازمان تنظيم برسانند ولي اين اتفاق نيفتاده است.

بازگشت به عقب اپراتورها

وي افزود: اپراتورها ظاهر را درست کرده‌اند يعني در حالي‌که گران‌فروشي اتفاق افتاده، بسته‌هاي بلندمدتي که مردم براي خريد آن‌ها تمايل بيشتري داشته‌اند را حذف کرده‌اند تا مردم بسته‌هاي گران و نامطلوب را بخرند. اين کر اپراتورها شفاف نيست و دقيقاً مصداق اين است که چون ۹۵ درصد بازار را در اختيار داريم و با هم جلو آمده‌ايم پس همينه که هست! و اين عملاً يک نوع رفتار انحصارگرايانه است. وي بابيان اينکه اپراتورها حدود يک ماه پيش درخواست افرايش قيمت و تغيير بسته را ارائه داده بودند، گفت: سازمان تنظيم به‌صراحت با افزايش قيمت‌ها مخالفت کرده بود و اين نشان مي‌دهد که اپراتورها مي‌دانند براي هرگونه تغيير بايد به رگولاتوري مراجعه کنند و چون نتيجه مطلوب موردنظر خود را نگرفته‌اند به‌صورت غيرقانوني اقدام کرده‌اند. از طرف ديگر ما گزارش هايي داريم که اين کار حتي مورد تائيد هيئت‌مديره آن‌ها هم نبوده است. رئيس سازمان تنظيم با اشاره به اخطار پروانه‌اي به اپراتورها که موظف به برگرداندن قيمت و نوع بسته‌ها به شرايط قبل در مهلت ۱۰ روزه هستند، گفت: اپراتورها پس از تکميل اطلاعات سازمان تنظيم از ميزان خسارت به مشترکان بايد آن را به‌طور کامل جبران کنند و بسته‌ها را به حالت قبل برگردانند و هر چه زودتر قيمت ها را به حالت سابق برگردانند به نفع آن‌هاست. وي ادامه داد: اگر اين کار را نکردند جريمه نقدي دو ميليارد توماني در انتظار آنهاست و اگر تخلف استمرار داشته باشد مجازات‌هاي ديگري مانند کاهش مدت اعتبار پروانه نيز قابل اجراست.

اشتباه در دعوت به ترافيک داخلي

فلاح جوشقاني با اشاره به استدلال اپراتورها که تغييرات در بسته‌ها را براي حمايت از توليد محتوا و ترافيک داخلي مي دانند، گفت: اپراتورها محدوديت در استفاده از ترافيک داخلي و خارجي را اعمال کرده‌اند تا با اين کار براي خودشان درآمد ايجاد کنند. رئيس رگولاتوري اظهار کرد: اينکه اپراتورها تصور مي‌کنند با گران کردن ترافيک بين‌الملل، مردم به سمت استفاده از ترافيک داخلي مي‌روند اشتباه محض است کما اينکه قبلاً در مورد ارزش‌افزوده آن را تجربه کرده‌ايم و نتيجه‌اي هم در برنداشت. وي افزود: اگر اپراتورها به‌صورت شفاف در مورد دلايل اين تغييرات صحبت کنند مي‌توان با آن‌ها مذاکره کرد و پس از بررسي به نتيجه و راهکار رسيد؛ ولي اينکه خودشان بدون هماهنگي با رگولاتوري و به‌صورت هماهنگ اين کار را بکنند اصلاً قابل‌پذيرش نيست. رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با اشاره به اينکه علاوه بر جريمه نقدي اپراتورها مي‌توان از شيوه‌هاي ديگري نيز استفاده کرد، گفت: در طول مدت پروانه مي‌توان تجديدنظر کرد چرا که در پروانه اپراتورها مصاديق کاهش مدت پروانه و تعليق آن ذکر شده که يکي از دلايل تعليق پروانه استمرار بر تخلف است. وي بابيان اينکه اگر اپراتور به رفتار متخلفانه خود ادامه دهد مي‌توان از شيوه‌هاي ديگري نيز آن‌ها را محدود کرد، تصريح کرد: دست رگولاتوري براي محدود کردن اپراتورها باز است ولي ما استفاده از اين شيوه‌ها را در حال حاضر مصلحت نمي دانيم. فلاح جوشقاني با اشاره به اينکه اين تخلف اپراتورها تنها به وزارت ارتباطات مربوط نيست و پاي مصرف‌کننده در ميان است گفت: ما تخلف را به سازمان تعزيرات و سازمان حمايت از مصرف‌کننده اطلاع داده‌ايم و هرگونه مستنداتي لازم داشته باشند در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهيم.

شرط مذاکره با اپراتورها

رئيس سازمان تنظيم مقررات از تماس اپراتورها براي مذاکره در اين مورد خبر داد و گفت: تنها شرط ما براي مذاکره با اپراتورها بازگرداندن بسته‌ها به حالت قبل است و پس‌ از آن راه براي گفت‌وگو باز مي‌شود و اگر بخواهند به رفتار تخلف آميزشان ادامه دهند و توقع مذاکره داشته باشند امکان‌پذير نيست. رئيس سازمان تنظيم مقررات راديويي با اشاره به اينکه تا پيش از کرونا به‌طور ميانگين ۳۰ درصد بسته‌هاي مشترکان در مدت‌زمان تعيين‌شده به پايان نمي‌رسيد و بر اساس ميزان مصرف نرخ مؤثري براي اپراتورها به وجود مي‌آمد، تصريح کرد: در ايام کرونا تمام بسته‌هاي مشترکان مصرف مي‌شد و در اين حالت ساير هزينه‌ها مانند پهناي باند هم براي اپراتورها بالا رفت و در عين‌حال درآمد اپراتورها افزايش پيدا نکرد است و در مجموع سودي با اين افزايش مصرف براي اپراتورها به دست نيامده است. وي افزود: رگولاتوري با اين شرايط به دنبال کمک به اپراتورها بود ولي بايد اين را هم در نظر داشت که با توجه به شرايط کرونا و نياز مردم به اينترنت براي دسترسي به آموزش و ساير خدمات براي کاهش ترددها اپراتورها نمي‌توانند دسترسي مردم را به خدمات محدود کنند تا مشترکان بسته‌ها را به قيمت بالاتر بخرند چون اين شيوه نارضايتي عمومي به دنبال دارد و تغييرات قيمت بايد با فرآيندي مناسب همراه باشد. فلاح جوشقاني با تأکيد بر اينکه رگولاتوري افزايش هزينه‌هاي اپراتورها را تائيد مي‌کند و راه‌هاي زيادي براي کمک به اپراتورها براي کاهش هزينه‌ها وجود دارد، گفت: اپراتورها مي‌توانند هزينه‌ها و درآمدهاي خود را به سازمان تنظيم اعلام کنند، ما هم در صدد کمک به آنها بر مي آمديم براي مثال يکي از راهکارهايي که ما به آن‌ها ارائه مي‌داديم کاهش قيمت پهناي باند شرکت زيرساخت بود. وي يکي از راه‌هاي کاهش هزينه اپراتورها استفاده اشتراکي از سايت‌هاي BTS اعلام کرد و افزود: اگر اين اشتراک انجام شود هزينه اپراتورها به مقدار زيادي کاهش پيدا مي‌کند. اينکه اپراتورها هرجايي کم بياورند روي قيمت‌ها تغيير ايجاد کنند راهکار درستي نيست، ضمن اينکه رگولاتوري هم شرايط امروز را با دو سال پيش يکي نمي‌داند و تنگناهاي اپراتورها را درک مي‌کند. فلاح جوشقاني با اشاره به جلسه سازمان تنظيم مقررات براي بررسي قيمت پيامک و مکالمه گفت: برگزاري اين جلسه با افزايش قيمت بسته‌هاي اپراتورها هم‌زمان شد و رگولاتوري قصد دارد اين موضوع را بررسي و گزارش آن را به کميسيون مربوطه ارائه دهد و اگر لازم باشد در قيمت اين دو آيتم هم‌ تغيير خواهيم داد. رئيس سازمان تنظيم مقررات تصريح کرد: بر اساس مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي هزينه ICT در سبد خانوار بايد ۵/۲ درصد و کمتر شود که شاخص اقتصادي براي مصرف‌کننده است. اگر بخواهيم اين شاخص را تعيين کنيم بايد اگر درجايي افزايش تعرفه است در جاي ديگر هزينه را کاهش بدهيم تا سبد خانوار تغيير نکند.
در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره