ديجياتو/ والمارت ميخواهد ارزش سهامش در کمپاني خرده فروشي آنلاين فليپکارت در هندوستان را با تزريق ۱.۲ ميليارد دلار سرمايه افزايش دهد. اين اتفاق در حالي رخ ميدهد که والمارت حدود دو سال نزديک به ۷۷ درصد از سهام فليپکارت را با قيمت ۱۶ ميليارد دلار خريداري کرد و حالا ارزش آن را به ۲۴.۹ ميليارد دلار ميرساند.
غول خرده فروشي آمريکايي مدعي است اين تزريق سرمايه به فليپکارت (که دو سال پيش ۲۰.۸ ميليارد دلار ارزش داشت) رشد کرده و بازار خودش را در کشور هند، به عنوان دومين بازار بزرگ اينترنت جهان توسعه دهد و ضررهاي مالي ناشي از شيوع ويروس کرونا را جبران نمايد. سخنگوي فليپکارت تاييد کرده که سرمايهگذاران ديگري هم داراييهايي تزريق کردهاند، اما نامي از آنها به تفکيک ياد نشده است.
«کالين کريشنامورتي» مدير اجرايي کمپاني فليپکارت در اين رابطه عنوان کرده: «ما به شدت از سرمايهگذاريهاي سهامداران خود سپاسگذاريم و به ساخت و گسترش پلتفرم خود در راستاي تامين نيازهاي مشتريان هندي در اين شرايط سخت ادامه خواهيم داد».
«از زماني که والمارت در فليپکارت سرمايهگذاري کرد، ما به خوبي توانستهايم مسير کاري خودمان در زمينه تکنولوژي را گسترش دهيم و خدمات بيشتري ارائه دهيم. امروز ما در زمينه فروش لوازم ديجيتال و الکترونيکي و همچنين پوشاک، در هند پيشرو هستيم و در شاخههاي ديگر نيز با سرعت خوبي در حال رشديم، از طرفي روشهاي پرداخت و ارسال بهتري را هم به مشتريانمان ارائه ميکنيم. ما خلاقيت را ادامه ميدهيم تا بتوانيم ۲۰۰ ميليون مشتري خريد آنلاين هندي ديگر را هم جذب کنيم».
فليپکارت که در هند با آمازون رقابت ميکند، اخيرا اعلام کرده تعداد کاربران فعالش ۴۵ درصد افزايش داشته، و در قياس با سال قبل ۳۰ درصد از مشتريان بيشتر تراکنش مالي داشتهاند. اين کمپاني ۱۳ ساله مدعي است تعداد بازديد از سايتش به ازاي هر ماه از مرز ۱.۵ ميليارد بار عبور کرده است.
البته در مجموع نبايد اين موضوع را فراموش کرد که همچنان فروشگاههاي فيزيکي با اختلاف زيادي، گزينه و انتخاب اصلي مشتريان هندي هستند و آمازون و فليپکارت تاکنون با دشواريهاي زيادي در اين سرزمين مواجه شدهاند. در اين شرايط گمان ميرود شرکت JioMart (سرويس ارسال کالا از سوپرمارکتها) حداقل روي کاغذ وضعيت بهتري از خردهفروشيهاي آنلاين داشته باشد.
بازار