logo

اپل به میزان شارژدهی سری آیفون ۱۲ امیدوار است

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ اينطور که به نظر مي‌رسد، اپل قصد دارد ظرفيت باتري آيفون ۱۲ را به نسبت سري قبل کاهش دهد اما ظاهرا از اين بابت نگراني خاصي ندارد چرا که کوپرتينويي‌ها روي عملکرد بهينه پردازنده ۵ نانومتري A14 حساب ويژه‌اي باز کرده‌اند.

اپل بايد براي ماندن در رقابت، گوشي‌هاي امسال خود را با قابليت‌هاي زيادي راهي بازار کند که از جمله مهم‌ترين آن‌ها، پشتيباني از اينترنت ۵G است. همچنين انتظار مي‌رود حداقل دو مدل پرو و پرو مکس، به نمايشگرهايي با رفرش ريت ۱۲۰ هرتز مجهز شوند که اسکرول کردن و انيميشن‌ها را روان‌تر از قبل مي‌کند. اين قابليت‌ها، منبع تغذيه قدرتمندي را مي‌طلبند اما چرا با اين حال، اپل ظرفيت باتري را کاهش داده؟

تقريبا دو هفته پيش بود که وب‌سايت MySmartPrice ادعا کرد ظرفيت باتري آيفون ۱۲ و برادران بزرگ‌ترش به نسبت قبل کاهش چشم‌گيري خواهد داشت. سپس با توجه به خبرها و شايعات، به اين نتيجه رسيديم که اپل براي باتري گوشي‌هاي سري آيفون ۱۲، ظرفيت‌هاي زير را در نظر گرفته:

همچنين آژانس نظارتي SafetyKorea در گذشته اعلام کرده بود يک باتري ۲۷۷۵ ميلي‌آمپر ساعتي، انرژي حداقل يکي از آيفون‌هاي جديد را تامين مي‌کند. در ابتدا تصور مي‌شد آيفون ۱۲ مکس و آيفون ۱۲ پرو به دليل بهره‌مندي از اندازه يکسان نمايشگر (۶.۱ اينچ)، از باتري با اين ظرفيت بهره مي‌برند اما چند روز بعد، MySmartPrice به نقل از وب‌سايت‌هاي صدور گواهي، محصولي را با شماره مدل A2479 رويت کرد که از باتري ۲۸۱۵ ميلي‌آمپر ساعتي بهره مي‌برد. با فرض بر اينکه باتري هر گوشي به تناسب اندازه نمايشگر آن در نظر گرفته مي‌شود، بنابراين مي‌توان جدول بالا را به صورت زير در نظر گرفت:

حال مي‌پردازيم به اين پرسش که دليل کاهش ظرفيت باتري آيفون‌هاي جديد چيست؟ اگر از دو مدل پرو و پرو مکس که تغيير نسبتا کمي داشته‌اند فاکتور بگيريم، کوپرتينويي‌ها ظرفيت باتري آيفون ۱۲ را به نسبت قبل ۲۸ درصد کاهش داده‌اند که خب کمي بيش از اندازه است. همه اين‌ها در حالي است که شرکت‌ها معمولا با معرفي گوشي‌هاي پرچم‌دار جديد، تلاش مي‌کنند ظرفيت باتري را افزايش دهند.

در درجه اول، آيفون ۱۲ از نمايشگري ۵.۴ اينچي بهره مي‌برد اما آيفون ۱۱ ۵.۸ اينچي بود. همچنين آيفون‌هاي جديد اولين گوشي‌هايي  هستند که به پردازنده ۵ نانومتري مجهز مي‌شوند. با چيزي در حدود ۱۵ ميليارد ترانزيستور درون اين چيپ کوچک (به نسبت ۸.۵ ميليارد در A13 با چيپ ۷ نانومتري)، پردازنده جديد از لحاظ مصرف انرژي در وضعيت فوق‌العاده‌اي قرار مي‌گيرد و مي‌توان اينطور در نظر گرفت که اين پردازنده کاهش ۷ درصدي ظرفيت باتري در سري پرو را جبران مي‌کند.

به صورت کلي، به جز آيفون ۱۱ و آيفون ۱۲، تفاوت زيادي بين ديگر مدل‌ها نيست و اگر پردازنده A14 به خوبي از پس وظايف خود بر بيايد، مي‌توان اين ميزان اندک را جبران کرد. براي علاقه‌مندان به آيفون‌ها، امسال کاملا غير قابل پيش‌بيني خواهد بود. از طرفي اپل ظرفيت باتري اين محصولات را کاهش داده و از طرفي ديگر، قرار نيست حتي شارژر هم به همراه آن‌ها عرضه کند. با اين حال، فعلا زود است بخواهيم در رابطه با بد يا خوب بودن تصميم اپل قضاوت کنيم و بايد منتظر بمانيم ببينيم در مراسم معارفه چه پيش خواهد آمد.

نظر شما در اين رابطه چيست؟ آيا واقعا پردازنده ۵ نانومتري مي‌تواند در ميزان شارژدهي آيفون‌ها تا اين اندازه تاثير بگذارد يا بار ديگر شاهد معضل هميشگي آيفون‌ها يعني زود به اتمام رسيدن باتري خواهيم بود؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره