برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

حواس‌تان به سیم‌کارت‌های گم‌شده باشد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حواس‌تان به سیم‌کارت‌های گم‌شده باشد

ايسنا/ طبق قانون، در مرحله اول مسئوليت هرگونه سوءاستفاده از سيم‌کارت با شخص مالک است و مجرمان نيز از سيم‌کارت‌هاي بلااستفاده يا گم‌شده در جهت اعمال خلاف سوءاستفاده مي‌کنند.

پديده سيم‌کارت‌هاي جعلي و ناقص يا همان سيم‌کارت‌هاي بدون هويت موضوعي بود که طي ساليان گذشته مشکلات متعددي ايجاد کرده و اقدامات خلاف‌کارانه از جمله کلاهبرداري و حتي قتل صورت گرفت. اين موضوع موجب شد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در اين زمينه به اقدامي جدي دست بزند. مشترکان مي‌توانند با مراجعه به آدرس اينترنتي mobilecount.cra.ir از تعداد سيم‌کارت‌هايي که با کد ملي آنان ثبت‌شده است، مطلع شوند و يا با ارسال کد ملي مالک خط به يکي از شماره‌هاي ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طريق يکي از خطوط تحت مالکيت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خود اقدام کنند.

همچنين با لزوم احراز هويت مشترکان هنگام خريد سيم‌کارت، در حال حاضر اپراتورها براي جلوگيري از سوءاستفاده از خريد سيم‌کارت، موظف هستند تنها در دفاتر منتخب خود به کساني که سيم‌کارتي به نامشان نيست، سيم‌کارت بدهند و ساير افراد نيز براي احراز هويت از رمز يک‌بار مصرف استفاده مي‌کنند.

مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغايرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان مي‌توانند براي جلوگيري هر نوع سوءاستفاده احتمالي، شخصا به دفاتر خدمات مشترکين اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملي از تمامي خطوط به نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وي ثبت شده باشد، آگاه شده و براي قطع هر يک از سيم‌کارت‌ها اقدام کنند.

با وجود اين، پليس فتا هشدار مي‌دهد که برخي دفاتر و نمايندگي‌هاي اپراتور تلفن همراه بدون تطبيق کارت ملي فرد مراجعه‌کننده اقدام به ثبت سيم‌کارت به نام افراد مي‌کنند. اين در حالي است که درصورت هرگونه ايجاد مزاحمت از طريق سيم‌کارت و يا ارتکاب اعمال مجرمانه، اين مالک سيم‌کارت است که در وهله‌ اول بايد در محاکم قضايي پاسخگو باشد. زيرا قانون، مالک را دارنده سيم‌کارت مي‌شناسد. اگر بعد از بررسي‌هاي فني مشخص شد که صاحب سيم‌کارت مرتکب عمل مجرمانه نشده است تبرئه خواهد شد در غير اين صورت مالک سيم‌کارت بايد پاسخ‌گوي محاکم قضايي و شاکي باشد.

همچنين لازم است در صورت فروش و واگذاري سيم‌کارت‌هاي خود به ديگران، حتماً اطلاعات عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي را غيرفعال کرده، به سيم‌کارت ديگري انتقال داده و يا به‌طورکلي آن‌ها را حذف کنيد. يعني اگر با سيم‌کارت موردنظر قبلاً در شبکه‌هاي مجازي عضويت داشته‌ايد بايد اکانت نرم‌افزار موردنظر را حذف (Delete Account)  و سپس به سوزاندن، غيرفعال کردن يا انتقال سيم‌کارت اقدام کنيد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره