غولهای فناوری آمریکا چقدر برای لابیگری هزینه کردهاند؟
ديجياتو/ طبق گزارش جديدي که از سوي CNBC منتشر شده، کمپانيهاي بزرگ فعال در حوزه تکنولوژي مانند فيسبوک، آمازون، اپل و گوگل طي شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ ميلادي بيشتر از ۳۰ ميليون دلار در راستاي لابيگري هزينه کردهاند.
يعني اين شرکتها با صرف هزينههاي هنگفت تلاش داشتهاند نفوذ خود را در برخي رگولاتوريها و دستگاههاي حکومتي گسترش دهند و با اعمال تاثير روي نمايندگان و مسئولان، قوانيني دلخواه را به تصويب برسانند، و در نهايت نيز در افکار عمومي، به خصوص در دوران شيوع ويروس کرونا، وجهه مناسبتري پيدا کنند.
اخيرا معلوم شده کمپاني گوگل تمرکزش در تاثيرگذاري روي قوانين فدرال را به اندازه قابل توجهي افزايش داده؛ به عنوان مثال فاش شد در سال ۲۰۱۷ آنها حدود ۱۷ ميليون دلار صرف لابيگري کردهاند. در سوي ديگر گفته ميشود فيسبوک هم در اروپا براي رفع برخي مشکلات مرتبط با حريم خصوصي، لابي کرده است.
بر اساس اطلاعات اين گزارش جديد، آمازون و فيسبوک طي شش ماه گذشته بيشترين فعاليت را در زمينه لابيگري داشتهاند؛ طوري که شنيده شده کمپاني تحت مديريت مارک زاکربرگ حدود ۱۰ ميليون دلار در اين زمينه خرج کرده و آمازون هم به اندازه مشابهي هزينه کرده است.
به نظر ميرسد تمرکز اصلي آنها پيرامون وضع قوانين اقتصادي تازهاي در واکنش به شيوع ويروس کرونا بوده؛ در واقع اقدام اصلي اين شرکتها شامل کمپين Cares هم ميشده که در واقع جنبشي جهت کمک مالي به شرکتهاي کوچک و ارائه وام دولتي به آنها است. کنگره ايالات متحده اروپا تاکنون تاييديه اعطاي ميلياردها دلار وام را صادر کرده است.
در سوي ديگر ماجرا، گنکره، کميسيون ارتباطات فدرال و مجمع وکلاي ايالتي آمريکا در رابطه با رفتار اخير شرکتهاي بزرگ حوزه تکنولوژي ابراز نگراني کردهاند. آنها مدعي هستند لابيگريهاي صورت گرفته توسط اين کمپانيهاي متمول عملا قانون رقابت عادلانه را زير سوال ميبرد. به همين ترتيب تمام مديران شرکتهاي ياد شده ميبايست اين هفته در کنگره حاضر شده و به سوالات پاسخ دهند.
هيچ کدام از اين شرکتها تاکنون واکنشي نسبت به ادعاهاي ياد شده نشان ندادهاند و معلوم نيست هدف اصلي آنها از لابيگري چه بوده است. تنها سخنگوي فيسبوک يک بار در گفتوگويي اذعان داشت آنها ميخواهند از تجارتهاي کوچک حمايت کنند، اما صحبت ديگري در اين رابطه به ميان نيامده است.