مسافران مراقب اطلاعات هویتی خود باشند
مهر/ سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نسبت به سوءاستفاده از اطلاعات هويتي افرادي که از سفر خارجي به کشور بازگشته اند، هشدار داد.
به گزارش رگولاتوري، پيمان قره داغي مديرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در اين باره گفت: برخي از افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هويتي مسافراني که از خارج از کشور بازگشته اند براي خريد سيم کارت به نام آنان اقدام کرده و از آن براي رجيستري گوشي تلفن همراه قاچاق استفاده مي کنند.
وي با تاکيد بر حفاظت از اطلاعات هويتي از سوي مسافران افزود: مسافران براي پيشگيري از هرگونه سوءاستفاده از اطلاعات هويتي خود بايد از آژانس هاي مسافرتي مطمئن براي دريافت ويزا يا بليط اقدام کنند و در صورتي که متوجه سوءاستفاده از اطلاعات هويتيشان شدند مي توانند از طريق تماس با مرکز تماس ۲۴ ساعته ثبت و پاسخگويي به شکايات ۱۹۵ و يا مراجعه به سايت https://۱۹۵.cra.ir شکايت خود را در اين زمينه ثبت کنند.
قره داغي درباره نحوه اطلاع از سوءاستفاده احتمالي از اطلاعات مشترکان گفت: در حال حاضر هر سرويسي که در حوزه تلفن ثابت، تلفن همراه و يا اينترنت پرسرعت براي مشترکان فعال مي شود از طريق ساير سيم کارت هايي که بنام مشترک هستند در قالب پيام کوتاه با ماسک cra (سرشماره cra) به آنان اطلاع رساني مي شود و در صورتي که مشترک براي چنين سرويسي اقدام نکرده باشد بايد بلافاصله با مرکز تماس اپراتورها تماس گرفته و براي غيرفعال سازي سرويس اقدام کند.
مديرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوري افزود: مشترکان ميتوانند در اپراتور همراه اول با شماره ۰۹۹۹۰، در اپراتور ايرانسل با شماره ۷۰۰ و در اپراتور رايتل با شماره ۲۰۰ تماس بگيرند و براي تماس با خط اپراتوري به غير از اپراتور خودشان با شمارهگيري ۰۹۱۲۹۹۹۰ از خدمات مرکز تماس همراه اول، شماره ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ اپراتور ايرانسل و شماره ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ اپراتور رايتل استفاده کنند.
قره داغي درباره الزام اپراتورها به پيشگيري از سوءاستفاده احتمالي از اطلاعات هويتي مشترکان در زمان واگذاري سيم کارت تصريح کرد: اپراتورها ملزم هستند در زمان واگذاري سيم کارت با روش ارسال کد يکبار مصرف (OTP) به ساير سيم کارت هاي مشترک، براي احراز هويت متقاضيان اقدام کنند.
وي گفت: رگولاتوري علاوه بر نظارت بر عملکرد دفاتر و عوامل فروش اپراتورهاي تلفن همراه و دفاتر پيشخوان خدمات در واگذاري سيم کارت، در صورت بروز تخلف در زمينه سو استفاده از اطلاعات هويتي مسافران در واگذاري سيم کارت براي رجيستري گوشي تلفن همراه، به شدت با متخلفان برخورد مي کند.
وي تصريح کرد: در صورت بروز تخلف در دفاتر و عوامل فروش اپراتورها، بلافاصله دسترسي ارائه خدمات در اين دفاتر قطع شده و اپراتورها ملزم هستند علاوه بر پاسخگويي به رگولاتوري، براي طرح دعوي در محاکم قضايي عليه دفاتر پيشخوان و عوامل فروش خود اقدام کنند.
مديرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوري درباره نحوه برخورد با دفاتر پيشخوان خدمات متخلف در اين حوزه اعلام کرد: با توجه به اينکه دفاتر پيشخوان خدمات پروانه خود را از رگولاتوري دريافت مي کنند با اولين تخلف دسترسي خدمات آنها قطع شده و با تکرار تخلف پروانه دفاتر با طرح موضوع در کميته هاي مربوطه باطل مي شود.