نماد آخرین خبر

تب ویروسی خرید آنلاین

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
تب ویروسی خرید آنلاین

دنياي اقتصاد/ در فصل دوم امسال ۷/ ۱ ميليون نفر از صاحبان کسب‌وکارها در سايت PayPal ثبت‌نام کرده‌اند. همه‌گيري ويروس کرونا و بيماري کوويد-۱۹ در ماه‌هاي اخير باعث شده است که اين کسب‌وکارها بيش از پيش هم موردتوجه قرار بگيرند. استارت‌آپ Saltopia که در زمينه فروش نمک‌هاي دريايي تصفيه شده فعاليت کرده و محصولاتش را با نام‌هاي جالب و خلاقانه عرضه مي‌کند، ۹ سال است که اين محصولات را در اختيار فروشگاه‌ها و توزيع‌کنندگان خاصي قرار مي‌دهد.

وقتي با وضع قوانين و محدوديت‌هاي رفت‌وآمد و خانه‌نشيني مردم، اين فروشگاه‌ها بسته و تعطيل شدند، «کيماري سانتياگو» موسس و مديرعامل Saltopia بدون اتلاف وقت مدل کسب‌‌وکارش را تغيير داد. او در مصاحبه‌اي در اين زمينه گفت: «فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي عرضه مواد غذايي و به خصوص مغازه‌هاي کوچک‌تر حالا تعطيل شده‌اند و اين اتفاق مي‌تواند به مرگ کسب‌وکار ما منجر شود. در اين زمان بود که فکر کردم حالا وقتش رسيده است؛ ما بايد تمام کسب‌وکارمان را روي فروش مستقيم و بي‌واسطه به مشتريان متمرکز کنيم و به اين ترتيب روي بهبود عملکرد وب‌سايت‌مان براي مديريت فروش و خدمات‌رساني به مشتريان کار کرديم.»

در حالي که ميليون‌ها کسب‌وکار مختلف مانند Saltopia، تصميمي مشابه گرفتند و الگوي فعاليت‌شان را تغيير دادند، شرکت‌هاي پرداخت- که فرآيند تراکنش‌هاي آنلاين را انجام مي‌دهند- رشد چشمگيري را تجربه کردند. 

شرکت پرداخت بزرگ و شناخته‌شده 
PayPal هفته گذشته اعلام کرد که تعداد مشتريان تازه اين شرکت در بازارهاي اصلي که در طول ۱۰ روز از خدمات آن به‌صورت چهار بار يا بيشتر استفاده کرده‌اند، رشد ۳۰ درصدي داشته است. «دان شولمن» مدير اجرايي اين شرکت در اين مورد گفته است: «مردم با اشتياق زياد وارد بازارهاي آنلاين شده‌اند و در نتيجه اين بازارها به سرعت در حال رشد هستند. با اين اوصاف پيش‌بيني رشد تا سه يا پنج سال آينده، چندان عجيب و دور از ذهن نيست؛ فقط محاسبه اعداد به کمک علم رياضي است.»

در نهايت اين روند باعث شده است که سهام شرکت PayPal در سال‌جاري ميلادي بيش از ۸۰ درصد رشد کند و به اين ترتيب در ميان ۷۱ شرکت حاضر در شاخص سهام S&P ۵۰۰، جزو بهترين‌ها از نظر عملکرد قرار بگيرد. سهام شرکت کانادايي Shopify که در زمينه تجارت الکترونيک و فروش آنلاين فعاليت مي‌کند و همچنين شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالي و پرداخت موبايلي Square هم امسال به ترتيب رشد ۱۷۰ و ۱۱۳ درصدي را به ثبت رسانده‌اند. اين درحالي است که با افزايش تعداد خريداران آنلاين، درآمد شرکت Global Payments از پردازش خريدهاي آنلاين تا ۲۵ درصد رشد کرده است. «جف اسلوان» مديرعامل اين شرکت در اين مورد مي‌گويد: «ما هميشه اين هدف را در برنامه‌هاي خودمان داشته‌ايم، اما در دو سال گذشته از رسيدن به اين هدف باز مانده بوديم. واقعا معتقدم که اين روند باعث رشد کسب‌وکار ما تا چند سال آينده خواهد شد.»

  تغيير شيوه‌هاي پرداخت
شرکت معروف آمريکايي ارائه‌دهنده خدمات مالي Visa از نيمه ماه آوريل گذشته تا حالا و در هر هفته شاهد رشد ۲۵ درصدي ميزان خريدهاي آنلاين- به جز بخش سفر و گردشگري- بوده که اين رقم تا دو برابر بيشتر از روند رشد اين شرکت تا پيش از دوران بحران کرونا و خانه‌نشيني مردم است.

اين درحالي است که طبق گزارش شرکت Visa، ميزان خريد از داخل فروشگاه‌ها در اوايل ماه آوريل چيزي در حدود ۵۰ درصد از درآمد اين شرکت را در اختيار داشته است. اين رقم در ماه‌هاي اخير و با بازگشايي فروشگاه‌ها در بعضي شهرها در سراسر دنيا افزايش هم پيدا کرده است. با اين حال همچنان اين رقم تا پايان ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافته است. 

اين تغيير گسترده و تمايل به خريد آنلاين براي بانک‌ها و شرکت‌هاي فعال در حوزه پرداخت، فرصتي براي کمک به افزايش نسبي استفاده از کارت‌هاي نقدي و اعتباري بوده است، چون خريدهاي آنلاين باعث مي‌شوند رقابت اين کارت‌ها با خريدهاي نقدي يا با استفاده از انواع چک- که همچنان تا حد زيادي براي تراکنش‌ها و انتقال‌هاي شخصي در آمريکا استفاده مي‌شوند- تا حد قابل‌توجهي کاهش پيدا کند. 

صاحبان کسب‌وکارها اما هزينه بيشتري براي خريدهاي آنلاين مي‌کنند. از آنجا که در تراکنش‌هاي آنلاين احتمال کلاهبرداري و سوءاستفاده بيشتر است، آنها ناچارند هزينه‌اي را براي تامين امنيت اين تراکنش‌ها اختصاص بدهند. صرف‌نظر از اين موارد، اما به‌طور کلي صاحبان کسب‌وکارها در فصل دوم سال‌جاري ميلادي و با افزايش ميزان خريدهاي آنلاين در سرويس‌هاي ارائه‌دهنده‌هاي خدمات مالي مانند PayPal ثبت نام کرده‌اند. به اين ترتيب است که آمار منتشر شده از سوي PayPal نشان مي‌دهد در فصل دوم امسال ۷/ ۱ ميليون نفر از صاحبان کسب‌وکارها در اين سايت ثبت‌نام کرده‌اند که اين رقم حدود سه برابر بيشتر از مدت مشابه سال گذشته ميلادي بوده است. Shopify هم اعلام کرده است که روند راه‌اندازي فروشگاه‌هاي جديد روي پلت‌فرم اين شرکت در طول فصل دوم امسال نسبت به فصل اول تا ۷۱درصد افزايش داشته است.

دان شولمن مدير اجرايي PayPal در اين زمينه مي‌گويد: «ورود به دنياي آنلاين براي صاحبان کسب‌وکارها ضروري و حياتي است و تنها از اين طريق است که مي‌توانند تجارت خودشان را حفظ کنند.» براي بانک‌ها اما واکنش به اين روند، تغيير کامل و تمرکز بر اعتبارات مجازي بوده که به خصوص در خدمات پرطرفدار بيشتر اجرا شده است. «ساچين مهرا» مدير ارشد مالي شرکت معروف Mastercard در اين زمينه گفته است: «اساس و پايه اين روند مهم به مشتريان و مصرف‌کنندگان مربوط است که به‌خاطر شرايط موجود به اين نتيجه رسيده‌اند که خريدهاي آنلاين بهترين و امن‌ترين گزينه هستند.»

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره