برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

هوش مصنوعی برای بیماران کرونایی تصمیم می‌گیرد

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی
هوش مصنوعی برای بیماران کرونایی تصمیم می‌گیرد

مجله ديجي کالا/ هوش مصنوعي MIT تصميم مي‌گيرد تا بيماري را تشخيص دهد يا آن را به پزشک بسپارد.

پيشرفت‌هاي صورت گرفته در زمينه‌ي هوش مصنوعي باعث شده است که از هوش مصنوعي بتوان براي تشخيص بيماري‌هايي مانند تومور‌هاي سرطاني بافت سينه، ريه، پوست، مغز و بيماري‌هاي ديگر استفاده کرد. اما در دنياي پزشکي، يکي از چالش‌هاي پيش روي استفاده از هوش مصنوعي براي تشخيص، اين است که بدانيم چه موقعي بايد به نظر هوش مصنوعي توجه کنيم و چه زماني بايد تشخيص را به طور کامل بر عهده‌ي پزشکان متخصص بگذاريم.

البته موضوع اين نيست که در زمينه‌ي تشخيص پزشکي کدام يک مي‌توانند بهتر عمل کنند بلکه مسأله‌ي مهم در نظر گرفتن فاکتور‌هايي مانند تجربه‌ي کاري و سطح تخصص پزشکان در زمان تشخيص است. با توجه به اين موضوع محققان علم کامپيوتر و آزمايشگاه هوش مصنوعي دانشگاه MIT الگوريتمي را بر پايه يادگيري ماشيني (machine learning) در زمينه‌ي پزشکي توسعه داده‌اند. اين الگوريتم مي‌تواند تصميم بگيرد که در رابطه با يک بيماري، تشخيص لازم را انجام دهد يا اينکه اين کار را بر عهده متخصصان بگذارد.

از همه مهم‌تر اينکه اين الگوريتم توسعه داده شده مي‌تواند با توجه به در دسترس بودن تيم پزشکي، تجربه و دوره‌هاي باز‌آموزي گذرانده شده توسط اين تيم خودش را سازگار کند. به عنوان نمونه، در زمان شلوغي يک بيمارستان مي‌توان اين الگوريتم را به گونه‌اي تنظيم کرد که تنها در مواقع خيلي ضروري از کمک تيم پزشکي براي تصميم‌گيري استفاده کند.

محققان اين دانشگاه اين الگوريتم را براي انجام دادن کارهاي مختلفي آماده کرده‌اند. از جمله کارهاي پزشکي قابل انجام توسط اين الگوريتم مي‌توان به پردازش عکس‌هاي گرفته شده از قفسه سينه براي تشخيص «پنوموتوراکس» (Pneumothorax) اشاره کرد. پژوهش‌هاي انجام داده شده نشان مي دهند که زماني که از اين الگوريتم هوش مصنوعي براي تشخيص بزرگ شدن بيش از حد قلب (Cardiomegaly) همراه با کمک تيم پزشکي استفاده شد، دقت تشخيص در حدود ۸ درصد بهتر از زماني بود که از هوش مصنوعي يا تيم پزشکي به تنهايي براي تشخيص استفاده شده بود.

هوش مصنوعي در نبرد با ويروس کرونا چه نقشي دارد؟

David Sontag نويسنده‌ي ارشد مقاله ارائه شده توسط اين محققان در کنفرانس بين‌المللي يادگيري ماشيني در رابطه با هوش مصنوعي MIT گفت: موانعي مانند قابل اعتماد بودن و مسؤوليت پذيري وجود دارند که نمي‌گذارند از سيستم‌هاي تمام اتوماتيک در زمينه‌هاي پزشکي استفاده شود. او در ادامه گفت، ما اميد داريم که ديگر توسعه‌دهندگان هوش مصنوعي با الهام از هوش مصنوعي ما بتوانند به صورت خلاقانه‌تري از تخصص افراد مختصص در الگوريتم هوش مصنوعي خود استفاده کنند.

در مرحله‌ي بعد، اين محققان مي‌خواهند که هوش مصنوعي توسعه داده شده را به قابليت همکاري همزمان با چندين مختصص مجهز کنند. به عنوان نمونه، آنها مي‌خواهند که هوش مصنوعي توسعه داده شده با متخصصان راديولوژي مختلفي که داراي تجربه‌ي تشخيص در بيماران مختلف هستند همکاري کند.

اين تيم تحقيقاتي باور دارند که از هوش مصنوعي توسعه داده شده هم مي‌توان براي نظارت بر محتواي توليدي کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي استفاده کرد، زيرا اين الگوريتم توانايي تشخيص متن يا عکس‌هاي نامناسب را دارد. با توجه به اينکه شبکه‌هاي اجتماعي درگير بر طرف کردن موضوعاتي مانند اطلاعات غلط و دشمني کاربران در شبکه‌ي اجتماعي خود هستند. استفاده از ابزار‌هايي مانند اين هوش مصنوعي مي‌تواند بدون نياز به استفاده از سيستم‌هاي تمام اتوماتيک، از فشار کاري نظارت کنندگان بر روي محتواي کاربران کم کند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره