قبل از خرید گوشی دستدوم چه اقدامی الزامی است؟

ايسنا/ هنگام خريد گوشي دستدوم، لازم است اقداماتي انجام دهيد، از جمله اينکه حتما مالکيت دستگاه را در حضور فروشنده دريافت کنيد.
به نظر ميرسد تماسهاي زيادي در همتا بهعلت عدم دريافت مالکيت در هنگام خريد گوشي دستدوم (کارکرده) وجود دارد. از اين رو کانال اطلاعرساني ثبت تلفن همراه (رجيستري) با تاکيد بر لزوم دريافت مالکيت دستگاه هنگام خريد گوشي دستدوم، به ذکر نکاتي که بايد هنگام خريد گوشي به آنها توجه کرد، پرداخته است.
ضرورت بررسي دستگاه قبل از خريد (نو يا دستدوم)
با اجراي طرح رجيستري، تنها دستگاههايي که از مبادي قانوني وارد کشور شده و يا پيش از شروع طرح رجيستري روشن بودهاند، ميتوانند بدون هرگونه محدوديت زماني، از شبکههاي اپراتوري استفاده کنند. در غيراينصورت دستگاه پس از اولين اتصال به شبکه، پيامک هشدار دريافت کرده و پس از مدتزمان کوتاهي، قطع ميشود.
مرحله اول: بازگرداندن دستگاه به حالت تنظيمات کارخانه
در ابتدا لازم است تا دستگاهي که قصد خريداري آن را داريد، به حالت تنظيمات کارخانه برگردانده يا اصطلاحاً ريست فکتوري کنيد تا درصورتيکه شناسه (IMEI) دستگاه جعلي يا کپي شده باشد، با بازگرداندن به تنظيمات کارخانه، به شناسه (IMEI) واقعي بازگردد. پس از اين اقدام، دستگاه را روشن و #06#* را روي آن شمارهگيري کرده و تطابق شناسه (IMEI) نمايش دادهشده با شناسه (IMEI) درجشده روي جعبه را کنترل کنيد. در صورت عدم تطابق اين دو شناسه (IMEI)، از خريد دستگاه صرفنظر کنيد.
مرحله دو: استعلام اصالت
در اين مرحله، براي شناسه (IMEI) درجشده روي جعبه، استعلام اصالت کنيد. در پاسخ استعلام اصالت، حتماً به قانوني بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهري دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز، آکبند يا دستدوم بودن دستگاه توجه کنيد.
مرحله سوم: فرآيند انتقال مالکيت
در صورت تصميم قطعي براي خريد دستگاه، از فروشنده بخواهيد مالکيت دستگاه را از طريق سامانه همتا، به سيمکارت شما انتقال دهند. در صورت انجام اين فرآيند توسط فروشنده، يک پيامک از HAMTA براي سيمکارت خريدار ارسال خواهد شد. بايد توجه داشت که همتا هيچگونه خدماتي مبني بر در اختيار گذاشتن شماره مالک قبلي يا دريافت مالکيت به کاربر نميدهد و درصورت عدم دريافت مالکيت هنگام خريد گوشي دستدوم، کاربر متضرر خواهد شد.
مرحله چهار: فرآيند فعالسازي
حتماً در حضور فروشنده، دستگاه را به کمک کد فعالسازي موجود در پيامک HAMTA براي سيمکارت دلخواه خود فعالسازي و پيامک فعالسازي موفق براي سيمکارت خود را از HAMTA دريافت کنيد. در آخرين مرحله، حتماً کنترل کنيد که شناسه (IMEI) ذکر شده در پيامک تأييد فعالسازي، با شناسه (IMEI) نمايش دادهشده از طريق #06#* يا درجشده روي جعبه، تطابق کامل دارد.
مرحله پنج: دريافت فاکتور معتبر دستگاه
درصورتيکه از فروشگاه خريد ميکنيد، پس از فعالسازي موفق دستگاه براي سيمکارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور معتبري دريافت کنيد که شناسه (IMEI) دستگاه در آن ذکر شده و داراي مهر فروشگاه است. هرگونه مشکلات احتمالي در آينده، به کمک ارائه اين فاکتور معتبر، قابل پيگيري در مراجع قضايي خواهد بود.