زومیت/ Reels قابلیت جدید اینستاگرام برای رقابت مستقیم با تیک‌تاک است که امکان تولید محتوای ویدئویی کوتاه را فراهم می‌کند. در ادامه نحوه‌ی استفاده از اینستاگرام ریلز را شرح می‌دهیم.
   
تیک‌تاک شبکه‌ی اجتماعی بزرگی است که سال‌ها پیش کار خود را آغاز کرد و طی چند هفته‌ی اخیر به‌دفعات در اخبار ظاهر شده است. آن‌طور که کشورهای هند و ایالات متحده ادعا می‌کنند، شرکت توسعه‌دهنده‌ی تیک‌تاک یعنی بایت‌دنس ارتباطاتی تنگاتنگ با دولت چین دارد و داده‌هایی که تیک‌تاک جمع می‌کند ممکن است برای اهداف جاسوسی مورداستفاده قرار گیرند. هند، تیک‌تاک را به‌همراه ده‌ها اپلیکیشن دیگر مسدود کرد. ایالات متحده نیز در پی انجام کاری مشابه بود تا اینکه گزارشی جدید ازسوی روئیترز اعلام کرد مسئولان تیک‌تاک با فروش واحد تجاری خود در آمریکا موافقت کرده‌اند. مایکروسافت نیز به‌صورت رسمی تأیید کرده که با تیک‌تاک وارد مذاکره شده است.

مسدود شدن یا نشدن تیک‌تاک در آمریکا، تفاوت خاصی ازلحاظ دسترسی به سرویس برای کاربران ایرانی ایجاد نمی‌کند. دسترسی به تیک‌تاک در ایران به‌سختی انجام‌پذیر است. اگر نمی‌خواهید این سختی‌ها را به جان بخرید، اما به قابلیت‌هایی که تیک‌تاک ارائه می‌دهد علاقه‌مند هستید، می‌توانید سراغ موارد جایگزین بروید. شرکت‌های مختلف تاکنون به‌دفعات سرویس‌های مشابه تیک‌تاک را دردسترس قرار داده‌اند تا توجهات را به‌سمت خود جلب کنند. اینستاگرام جدیدترین شرکتی است که سراغ راه‌اندازی سرویس مشابه تیک‌تاک رفته است. 

اینستاگرام ریلز رقیب مستقیم تیک‌تاک به‌حساب می‌آید
اینستاگرام به‌تازگی میزبان قابلیتی جدید تحت عنوان ریلز (Instagram Reels) شده است که به کاربران امکان می‌دهد ویدئوهای کوتاه را ضبط، ویرایش و منتشر کنند تا سایر مردم وارد فید اپلیکیشن شوند و محتواها را پیدا کنند.

ویدئوهای منتشرشده در ریلز حداکثر ۱۵ ثانیه زمان خواهند داشت و می‌توان کارهای مختلفی نظیر اضافه کردن جلوه‌ی بصری به آن‌ها، روی‌شان انجام داد. کاربر می‌تواند فیلترهایی خاص روی ویدئو قرار دهد یا اینکه آن را با موسیقی همراه کند. آنچه گفتیم ممکن است در ابتدا تا حدی شما را یاد بخش استوریز بیاندازد، بااین‌حال بین ریلز و استوریز برخی تفاوت‌های مهم دیده می‌شود. به‌علاوه هر یک دارای قابلیت‌های خاصی هستند که ممکن است باعث شوند یکی از آن‌ها را به دیگری ترجیح دهید.

سرویس ریلز نسبت‌به استوریز تنوع بیشتری از ابزارها را برای ویرایش محتوا ارائه می‌دهد که از بین آن‌ها می‌توانیم به جلوه‌های واقعیت افزوده (AR) و ابزاری ویژه برای تسریع یا کند کردن پخش ویدئو و محتوای صوتی اشاره کنیم. کاربر همچنین می‌تواند در ریزر چند کلیپ را کنار هم قرار دهد.

می‌توان محتواهای تولیدشده در ریلز را روانه‌ی فید Explore اینستاگرام کرد (البته تا زمانی‌که حساب کاربری شما، عمومی باشد)؛ این موضوع باعث می‌شود پتانسیل دیده شدن ویدئوی کوتاه شما افزایش پیدا کند و حتی کسانی هم که حساب‌تان را فالو ندارند، شانس دیدن ویدئو را پیدا کنند. اضافه شدن محتوای ریلز به فید Explore می‌تواند روی افزایش شمار فالورها اثر محسوسی بگذارد. اگر در ویدئوی خود از محتوای صوتی اختصاصی استفاده کنید، آن محتوا به شخص شما نسبت داده می‌شود و کاربران خواهند توانست از آن در ویدئوهای ریلز بهره بگیرند.

اساسا شباهت‌های بی‌چون‌و‌چرایی بین ریلز و تیک‌تاک دیده می‌شود. ریلز را می‌توان تیک‌تاکی به‌حساب آورد که با اینستاگرام ادغام شده است. البته این را هم در نظر داشته باشید که تیک‌تاک برخی قابلیت‌های اضافه دارد؛ برای مثال در تیک‌تاک برخلاف اینستاگرام ریلز می‌توان ویدئوهای دونفره ضبط یا صداها را به‌صورت مستقیم آپلود کرد. زمان زیادی از آغازبه‌کار استوریز نمی‌گذرد؛ قابلیتی که شباهت‌هایی بی‌چون‌و‌چرا به اسنپ‌چت دارد. به‌نظر می‌رسد اینستاگرام به‌طور کلی به اضافه کردن قابلیت‌های مشابه‌با آنچه رقبا ارائه می‌دهند علاقه‌مند است. در ادامه نحوه‌ی استفاده از ریلز را بررسی می‌کنیم. 

آموزش استفاده از اینستاگرام Reels
محتواهایی که در اینستاگرام ریلز می‌سازید با اصطلاح «ریل» شناخته می‌شوند. به‌منظور ساخت ریل، دوربین اینستاگرام را باز کنید، دقیقا به‌همان نحوی که برای استفاده از استوریز اقدام می‌کنید. در نوار پایینی صفحه، گزینه‌ی Reels را پیدا کنید و وارد آن شوید. پس از ورود به بخش Reels خواهید دید که در لبه‌ی کناری صفحه‌نمایش، گزینه‌های ویرایش محتوای ویدئویی ارائه می‌شوند. با استفاده از دکمه‌ی ضبط، کلیپ مدنظر خود یا مجموعه‌ای از کلیپ‌ها را خلق کنید و هر گاه برای انتشار آمادگی داشتید، روی آیکون فلش ضربه بزنید (یک نوار پیشرفت در بخش پایینی صفحه وجود دارد که به شما امکان می‌دهد بفهمید چه‌مدت از زمانِ ۱۵ ثانیه‌ای ارائه‌شده توسط ریلز را مصرف کرده‌اید).

می‌توان محتواهای Instagram Reels را در فید اصلی هم منتشر کرد
پس از انجام این مراحل، خواهید توانست در زیر محتوای تولیدشده متن بنویسید، برای آن تصویرِ کاور انتخاب کنید، به آن هشتگ اضافه کنید و درنهایت ویدئوی خود را به‌صورت عمومی دردسترس قرار دهید. مجددا تأکید می‌کنیم برای اضافه شدن ریل‌های شما به صفحه‌ی Explore باید حساب کاربری‌تان عمومی باشد.

همچون محتوای منتشرشده در IGTV، ویدئوهایی که در بخش ریلز می‌سازید وارد تب جداگانه‌ای در صفحه‌ی پروفایل شما می‌شوند. گزینه‌ی دیگری که دراختیار کاربران حساب‌های کاربری عمومی و خصوصی قرار می‌گیرد این است که می‌توانند ریل‌ها را روی فید اصلی هم مننشر کنند. کاربران همچنین امکان ارسال ریل‌ها ازطریق پیام خصوصی (دایرکت) را دارند و حتی می‌توانند آن‌ها را در بخش استوریز منتشر کنند. درصورتی‌که ریل‌ها را وارد استوریز کنید، پس از ۲۴ ساعت ناپدید خواهند شد. 

اگر می‌خواهید محتواهای ساخته‌شده توسط کاربران در بخش ریلز را مشاهده کنید، روی آیکون جست‌و‌جو در اینستاگرام ضربه بزنید. در صفحه‌ی جدید خواهید دید که محتواهای ریلز در بخش بالایی جای گرفته‌اند. بدین ترتیب تنها کاری که باید بکنید این است که روی محتوا ضربه بزنید و کلیپ‌های مختلف را مشاهده کنید. در این صفحه امکان فالو کردن کاربران، لایک کردن محتوا و گذاشتن دیدگاه وجود دارد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم