اینستاگرام Reels چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟
زوميت/ Reels قابليت جديد اينستاگرام براي رقابت مستقيم با تيکتاک است که امکان توليد محتواي ويدئويي کوتاه را فراهم ميکند. در ادامه نحوهي استفاده از اينستاگرام ريلز را شرح ميدهيم.
تيکتاک شبکهي اجتماعي بزرگي است که سالها پيش کار خود را آغاز کرد و طي چند هفتهي اخير بهدفعات در اخبار ظاهر شده است. آنطور که کشورهاي هند و ايالات متحده ادعا ميکنند، شرکت توسعهدهندهي تيکتاک يعني بايتدنس ارتباطاتي تنگاتنگ با دولت چين دارد و دادههايي که تيکتاک جمع ميکند ممکن است براي اهداف جاسوسي مورداستفاده قرار گيرند. هند، تيکتاک را بههمراه دهها اپليکيشن ديگر مسدود کرد. ايالات متحده نيز در پي انجام کاري مشابه بود تا اينکه گزارشي جديد ازسوي روئيترز اعلام کرد مسئولان تيکتاک با فروش واحد تجاري خود در آمريکا موافقت کردهاند. مايکروسافت نيز بهصورت رسمي تأييد کرده که با تيکتاک وارد مذاکره شده است.
مسدود شدن يا نشدن تيکتاک در آمريکا، تفاوت خاصي ازلحاظ دسترسي به سرويس براي کاربران ايراني ايجاد نميکند. دسترسي به تيکتاک در ايران بهسختي انجامپذير است. اگر نميخواهيد اين سختيها را به جان بخريد، اما به قابليتهايي که تيکتاک ارائه ميدهد علاقهمند هستيد، ميتوانيد سراغ موارد جايگزين برويد. شرکتهاي مختلف تاکنون بهدفعات سرويسهاي مشابه تيکتاک را دردسترس قرار دادهاند تا توجهات را بهسمت خود جلب کنند. اينستاگرام جديدترين شرکتي است که سراغ راهاندازي سرويس مشابه تيکتاک رفته است.
اينستاگرام ريلز رقيب مستقيم تيکتاک بهحساب ميآيد
اينستاگرام بهتازگي ميزبان قابليتي جديد تحت عنوان ريلز (Instagram Reels) شده است که به کاربران امکان ميدهد ويدئوهاي کوتاه را ضبط، ويرايش و منتشر کنند تا ساير مردم وارد فيد اپليکيشن شوند و محتواها را پيدا کنند.
ويدئوهاي منتشرشده در ريلز حداکثر ۱۵ ثانيه زمان خواهند داشت و ميتوان کارهاي مختلفي نظير اضافه کردن جلوهي بصري به آنها، رويشان انجام داد. کاربر ميتواند فيلترهايي خاص روي ويدئو قرار دهد يا اينکه آن را با موسيقي همراه کند. آنچه گفتيم ممکن است در ابتدا تا حدي شما را ياد بخش استوريز بياندازد، بااينحال بين ريلز و استوريز برخي تفاوتهاي مهم ديده ميشود. بهعلاوه هر يک داراي قابليتهاي خاصي هستند که ممکن است باعث شوند يکي از آنها را به ديگري ترجيح دهيد.
سرويس ريلز نسبتبه استوريز تنوع بيشتري از ابزارها را براي ويرايش محتوا ارائه ميدهد که از بين آنها ميتوانيم به جلوههاي واقعيت افزوده (AR) و ابزاري ويژه براي تسريع يا کند کردن پخش ويدئو و محتواي صوتي اشاره کنيم. کاربر همچنين ميتواند در ريزر چند کليپ را کنار هم قرار دهد.
ميتوان محتواهاي توليدشده در ريلز را روانهي فيد Explore اينستاگرام کرد (البته تا زمانيکه حساب کاربري شما، عمومي باشد)؛ اين موضوع باعث ميشود پتانسيل ديده شدن ويدئوي کوتاه شما افزايش پيدا کند و حتي کساني هم که حسابتان را فالو ندارند، شانس ديدن ويدئو را پيدا کنند. اضافه شدن محتواي ريلز به فيد Explore ميتواند روي افزايش شمار فالورها اثر محسوسي بگذارد. اگر در ويدئوي خود از محتواي صوتي اختصاصي استفاده کنيد، آن محتوا به شخص شما نسبت داده ميشود و کاربران خواهند توانست از آن در ويدئوهاي ريلز بهره بگيرند.
اساسا شباهتهاي بيچونوچرايي بين ريلز و تيکتاک ديده ميشود. ريلز را ميتوان تيکتاکي بهحساب آورد که با اينستاگرام ادغام شده است. البته اين را هم در نظر داشته باشيد که تيکتاک برخي قابليتهاي اضافه دارد؛ براي مثال در تيکتاک برخلاف اينستاگرام ريلز ميتوان ويدئوهاي دونفره ضبط يا صداها را بهصورت مستقيم آپلود کرد. زمان زيادي از آغازبهکار استوريز نميگذرد؛ قابليتي که شباهتهايي بيچونوچرا به اسنپچت دارد. بهنظر ميرسد اينستاگرام بهطور کلي به اضافه کردن قابليتهاي مشابهبا آنچه رقبا ارائه ميدهند علاقهمند است. در ادامه نحوهي استفاده از ريلز را بررسي ميکنيم.
آموزش استفاده از اينستاگرام Reels
محتواهايي که در اينستاگرام ريلز ميسازيد با اصطلاح «ريل» شناخته ميشوند. بهمنظور ساخت ريل، دوربين اينستاگرام را باز کنيد، دقيقا بههمان نحوي که براي استفاده از استوريز اقدام ميکنيد. در نوار پاييني صفحه، گزينهي Reels را پيدا کنيد و وارد آن شويد. پس از ورود به بخش Reels خواهيد ديد که در لبهي کناري صفحهنمايش، گزينههاي ويرايش محتواي ويدئويي ارائه ميشوند. با استفاده از دکمهي ضبط، کليپ مدنظر خود يا مجموعهاي از کليپها را خلق کنيد و هر گاه براي انتشار آمادگي داشتيد، روي آيکون فلش ضربه بزنيد (يک نوار پيشرفت در بخش پاييني صفحه وجود دارد که به شما امکان ميدهد بفهميد چهمدت از زمانِ ۱۵ ثانيهاي ارائهشده توسط ريلز را مصرف کردهايد).
ميتوان محتواهاي Instagram Reels را در فيد اصلي هم منتشر کرد
پس از انجام اين مراحل، خواهيد توانست در زير محتواي توليدشده متن بنويسيد، براي آن تصويرِ کاور انتخاب کنيد، به آن هشتگ اضافه کنيد و درنهايت ويدئوي خود را بهصورت عمومي دردسترس قرار دهيد. مجددا تأکيد ميکنيم براي اضافه شدن ريلهاي شما به صفحهي Explore بايد حساب کاربريتان عمومي باشد.
همچون محتواي منتشرشده در IGTV، ويدئوهايي که در بخش ريلز ميسازيد وارد تب جداگانهاي در صفحهي پروفايل شما ميشوند. گزينهي ديگري که دراختيار کاربران حسابهاي کاربري عمومي و خصوصي قرار ميگيرد اين است که ميتوانند ريلها را روي فيد اصلي هم مننشر کنند. کاربران همچنين امکان ارسال ريلها ازطريق پيام خصوصي (دايرکت) را دارند و حتي ميتوانند آنها را در بخش استوريز منتشر کنند. درصورتيکه ريلها را وارد استوريز کنيد، پس از ۲۴ ساعت ناپديد خواهند شد.
اگر ميخواهيد محتواهاي ساختهشده توسط کاربران در بخش ريلز را مشاهده کنيد، روي آيکون جستوجو در اينستاگرام ضربه بزنيد. در صفحهي جديد خواهيد ديد که محتواهاي ريلز در بخش بالايي جاي گرفتهاند. بدين ترتيب تنها کاري که بايد بکنيد اين است که روي محتوا ضربه بزنيد و کليپهاي مختلف را مشاهده کنيد. در اين صفحه امکان فالو کردن کاربران، لايک کردن محتوا و گذاشتن ديدگاه وجود دارد.