برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا سری گلکسی نوت سامسونگ دیگر ما را به وجد نمی‌آورد؟

منبع
ديجي کالا
بروزرسانی

ديجي کالا/ سامسونگ بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، در رويداد آنپکد اخير از گوشي‌هاي سري گلکسي نوت ۲۰ رونمايي کرد. گوشي‌هايي که از هر لحاظ فوق‌العاده بودند. اما از تمامي لحاظي که از آن‌ها انتظار مي‌رفت و برخلاف گلکسي Z Fold 2 5G نه در بخش‌هايي که ما را به وجد بياورند و هيجان‌زده کنند.

به خاطر داشته باشيد اين مطلب حاوي نظرات شخصي است.

سري نوت سامسونگ هميشه به خاطر نوآوري‌ها و زيبايي خاصي که داشتند معروف بودند. معمولا سامسونگ در اين محصولات هرآنچه که در توان داشت بکار مي‌برد تا کاربران را به وجود بياورد. اما چند سالي است اين اتفاق رخ نمي‌دهد. در واقع کهکشاني‌هاي دوست داشتني اين شرکت صرفا در بخش‌هايي که انتظارش را داريم بروزرساني مي‌شوند و ديگر خبري از نوآوري‌هاي جذاب نيست.

بديهي است اکثر کاربران و علاقه‌مندان به محصولات اين شرکت، نوت ۲۰ اولترا را از لحاظ طراحي، زيبايي و مشخصات فني از اس ۲۰ اولترا بيشتر مي‌پسندند و اين را مي‌توان از بازخورد آن‌ها کاملا متوجه شد. اما دليل عمده اين اتفاق به خاطر بروزرساني‌هايي است که سامسونگ انجام داده. مثلا با اضافه شدن سنسور فوکوس ليزري، ديگر شاهد مشکل فوکوس خودکار نخواهيم بود که در اس ۲۰ اولترا حسابي کاربران را آشفته کرده بود.

همچنين بسياري از کاربران از عملکرد پردازنده اگزينوس ۹۹۰ ناراضي بوده و خواستار اين شدند غول کره‌اي ديگر در محصولات بعدي خود از اين پردازنده استفاده نکند و در عوض همه گوشي‌ها را به اسنپدراگون مجهز کند. اما اين شرکت اعلام کرد اگزينوس ۹۹۰ را از لحاظ پردازشي و مصرف انرژي بهينه‌تر از قبل کرده و به همين خاطر ديگر نبايد جاي مشکلي باشد. همچنين پردازنده مدل اسنپدراگون را هم از ۸۶۵ به ۸۶۵ پلاس ارتقا داد. (در زير مي‌توانيد مقايسه عملکرد دو پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ و اگزينوس ۹۹۰ را با يکديگر مشاهده کنيد.)


در بخش دوربين نه تنها پيشرفت قابل توجهي را شاهد نيستيم بلکه از لحاظ بزرگ‌نمايي، نوت ۲۰ اولترا به نسبت همتاي خود از سري اس عقب گرد داشت. نمايشگر همچنان وقتي روي رفرش ريت ۱۲۰ هرتز تنظيم مي‌شود وضوح تصوير به +۱۰۸۰P کاهش پيدا مي‌کند و ظرفيت باتري هم کمتر از اس ۲۰ اولترا است. قلم آن به نسبت قبل پيشرفت داشت و اين فوق‌العاده است اما آيا مي‌توان اين‌ها را نوآوري دانست؟

در واقع بايد بگوييم گلکسي نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا پيشرو در زمينه نوآوري نيستند. آن‌ها را صرفا مي‌توان گلکسي نوت‌هاي جديد نام‌گذاري کرد و نه بيشتر. البته گلکسي ‌نوت‌هاي واقعا عالي و قدرتمند که از لحاظ طراحي و زيبايي شايد در بين پرچم‌داران شرکت‌هاي ديگر بي‌‌رقيب باشند. همه اين‌ها در کنار نمايشگر سريع، قلم بهبود يافته، دوربين‌هايي با توانايي بالا، همکاري اميدوار کننده با مايکروسافت و بسياري موارد ديگر، گلکسي‌ها را به گوشي‌هاي تقريبا بي‌رقيبي تبديل کرده اما باز هم گويا چيزي که بايد، در آن‌ها وجود ندارد.

اين نظر مي‌تواند درست نباشد و بسياري‌ها با آن مخالف باشند. اما در واقع بايد به اين موضوع اعتراف کرد که کهکشاهي‌هاي جديد ما را به وجد نياوردند. همه ما اين قابليت‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري را به شکل و شمايلي ديگر در گوشي‌هاي ديگر شاهد بوديم. البته به جز قلم S Pen که آن هم ديگر ما را هيجان‌زده نمي‌کند. هرچند مدت زمان نسبتا زيادي را از مراسم به خود اختصاص داده بود.

اگر به خاطر داشته باشيد، زماني بود که سامسونگ تغييرات انقلابي را در گوشي‌هاي خود پديد مي‌آورد. وقتي به زمان معرفي سري نوت نزديک مي‌شديم مطمئن بوديم شاهد گجت‌هاي هيجان‌انگيزي خواهيم بود. مثلا يک سال سامسونگ بر خلاف شرکت‌هاي ديگر ظرفيت داخلي را دو برابر افزايش مي‌داد، سال بعد دوربين‌هاي انقلابي را به گوشي‌هايش اضافه مي‌کرد و در سري‌هاي بعد هم ظرفيت باتري را به شکل چشم‌گيري افزايش مي‌داد.


با معرفي سري اس ۲۰، شاهد اين بوديم که مدل اولتراي آن‌ها مي‌تواند با دوربين ۱۰۸ مگاپيکسلي انقلابي خود عکس‌هاي شگفت‌انگيزي ثبت کند و با دوربين پريسکوپي جديد تا ۱۰۰ برابر به صورت ديجيتال بزرگ‌نمايي داشته باشد. اما هنگامي که تصميم گرفتيم بپذيريم سامسونگ تغييري انقلابي و نوآوري شگفت‌انگيزي در بخش دوربين بوجود آورده شاهد اين بوديم که نماينده اين شرکت با مشکل فوکوس دست و پنجه نرم مي‌کند و حتي يک هفته هم نتوانست در صدر جدول وب‌سايت DXOMARK به عنوان بهترين دوربين قرار گيرد.


اکنون مي‌بينيم نوت ۲۰ اولترا نيز از همان دوربين استفاده مي‌کند با اين تفاوت که ديگر شاهد مشکل فوکوس در آن نخواهيم بود اما اين موفقيت در حالي بدست آمده که سامسونگ مجبور شد يک سنسور ليزري مختص اين کار در گوشي تعبيه کند. بنابراين اين شرکت صرفا ضعفي را پوشاند که خود مقصر بوجود آمدن آن بود و هيچ نوآوري را شاهد نبوديم.

شايد بتوان تنها عامل برتري نوت را به ساير پرچم‌دارها، قلم آن دانست. در غير اين صورت اين گوشي تفاوت خاصي با ديگر پرچم‌دارها نخواهد داشت. اما اگرچه نوت ۲۰ و برادر بزرگ‌ترش شگفتي خاصي نداشتند، يک محصول ديگر همچنان ما را به علاقه و توانايي سامسونگ به نوآوري اميدوار کرد و آن هم گلکسي Z Fold 2 5G بود.

شايد قيمت اين گوشي به خاطر قابليت تاشويي که دارد بسيار بالا باشد. سري اول با آن همه مشکل ريز و درشتي که داشت با قيمت حدودا ۲۰۰۰ دلار راهي بازار شد و در اين سري که ادعا مي‌شود تمام مشکلات حل شده، انتظار مي‌رود قيمت بالاتري را شاهد باشيم اما در اينجا اصلا بحث قيمت مطرح نيست و صرفا مي‌خواهيم روي نوآوري تمرکز کنيم.

گلکسي Z Fold 2 5G دقيقا چيزي است که کاربران را به وجد مي‌آورد. اين گوشي را مي‌توان يک گوشي رويايي دانست که نوآوري زيادي در آن بکار رفته. بر خلاف مدل اوليه که تجربه وحشتناکي براي سامسونگ بود، اين گوشي در بخش‌هاي زيادي بروزرساني شد. ناچ بزرگي که براي تعبيه دوربين سلفي تعبيه شده بود اکنون جاي خود را به حفره کوچکي داده که نماي زيباتري هم دارد. نمايشگر ثانويه تمام صفحه و بزرگ‌تر شده، ضخامت دستگاه به شکل محسوسي کاهش يافته، تمام مشکلات مربوط به لولاها و خرابي نمايشگر حل شده و حتي گفته مي‌شود فناوري جالبي هم در اين گوشي تعبيه شده که مي‌تواند گرد و خاک را بيرون نگه دارد.


چه کاربر عادي باشيد و چه حرفه‌اي يا گيمر، چه به تبلت نياز داشته باشيد يا يک گوشي معمولي، گلکسي Z Fold 2 مي‌تواند نيازتان را برطرف کند. اين همان نوآوري و خلاقيتي است که دوست داشتيم در سري نوت شاهد باشيم اما متاسفانه اين اتفاق رخ نداد و ظاهرا در يکي دو سال آينده هم همين اتفاق خواهد افتاد.

صحبت‌هايي مطرح شده بود مبني بر اينکه سامسونگ در آينده ديگر سري اس و نوت را توليد نخواهد کرد و به سمت طراحي گوشي‌هاي تاشو مي‌رود. در واقع ظاهرا در آينده رقابت محصولات اين شرکت بين دو گوشي با قابليت تاشو خواهد بود که در حال حاضر هم شاهد اين رقابت بين مدل Z Flip با قابليت تاشوندگي از بالا به پايين و Z Fold با قابليت تاشوندگي از طرفين هستيم.

اينکه اين ادعا درست خواهد بود يا خير در حال حاضر اهميت خاصي ندارد. اينکه سامسونگ در افزودن نوآوري به محصولات خود تا چه حد پيش خواهد رفت اهميت بيشتري دارد. البته نمي‌توان سامسونگ را مقصر اصلي همه اين اتفاقات دانست. در واقع همه گوشي‌هاي کنوني قابليت‌هاي نوآورانه خاصي ندارند و بايد اعتراف کرد اين تمام ظرفيت فناوري است که فعلا به آن دست پيدا کرديم و مي‌تواند در يک گجت کوچک‌تر از ۷ اينچ بکار گرفته شود.

با اين حال هنوز هم مي‌توان از شرکت‌هاي ديگر براي دست‌يابي به موفقيت الهام گرفت. مثل لرزشگير گيمبال شکلي که در پرچم‌دار ويو X50 پرو استفاده شده يا باتري ۶۰۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي که اتفاقا خود سامسونگ آن را در ميان‌رده خود بکار برد. حتي بسيار تمايل داشتيم غول کره‌اي اولين شرکتي باشد که گوشي‌هاي خود را به دوربين سلفي زير نمايشگر مجهز مي‌کند اما اين رويا فعلا توسط هيچ شرکتي به حقيقت تبديل نشد و صرفا شاهد رونمايي از طرح‌هاي اوليه بوديم که سامسونگ در بين آن‌ها حضور نداشت.

با اين حال بايد گفت سري نوت ۲۰ دستگاه‌هاي فوق‌العاده‌اي هستند که در حال حاضر تمام نيازهاي کاربران را به راحتي و با بالاترين سرعت ممکن برطرف مي‌کنند. اينکه نوآوري خاصي در آن‌ها به نسبت قبل وجود ندارد يک نظر شخصي است. اما نظر شما در اين رابطه چيست؟ آيا شما هم نوت‌هاي جديد را فاقد نوآوري‌هاي هيجان‌انگيز مي‌دانيد؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم