برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
موبایل و بازی

۵ عادت اشتباه استفاده از گوشی هوشمند که باید از آن‌ها دست بکشیم

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ چند سالي است که گوشي‌هاي هوشمند به بخش جداناپذير زندگي ما تبديل شده‌اند. اين گجت کوچک اما پرکاربرد با قابليت‌هاي فراواني که دارد، پر استفاده‌ترين محصول الکترونيکي کاربران در طول روز است و بديهي است نمي‌توان تاثير فوق‌العاده آن را در پيشبرد زندگي انکار کرد. اما امکانات و قابليت‌هاي متعدد و همچنين حضور هميشگي و بدون محدوديت اين وسيله باعث شده استفاده‌هاي نادرستي هم از آن شکل بگيرد که در اين مطلب به ۵ عادت اشتباه استفاده از گوشي هوشمند اشاره خواهيم کرد.

شرکت‌هاي سازنده گوشي‌هاي هوشمند هر سال قابليت‌هاي جذاب و جديدي را به اين محصولات اضافه مي‌کنند و همين مسئله موجب شده کاربران براي رفع نياز روزمره خود وابستگي بيشتري به آن داشته باشند. در حال حاضر شرايط به گونه‌اي پيش مي‌رود که افراد حداقل يک گوشي هوشمند در اختيار دارند و بخش اعظمي از ساعت شبانه روز را صرف کار با آن مي‌کنند؛ خواه درست و بهينه و خواه نادرست.

ايلان ماسک در رابطه با شرايط فعلي که به آن گرفتار هستيم گفته: «نبايد از تبديل شدن به سايبورگ‌ها (آدم‌هاي مکانيکي) در آينده هراسي داشته باشيم، چرا که همين حالا هم يکي از آن‌ها هستيم». اين حرف شايد در نگاه اول کمي جدي به نظر نيايد اما حقيقت اين است که ما بيش از حد به استفاده از گوشي‌هاي هوشمند معتاد شده‌ايم و اين موضوع مي‌تواند در ادامه زندگي به شدت روي سلامتي تاثير منفي بگذارد.

مشکل اصلي اينجاست که از خطرات احتمالي اعتياد به اين وسيله آگاهي لازم را نداريم يا متاسفانه به هر دليلي آن را جدي نمي‌گيريم؛ به همين خاطر به طور مداوم و بدون نگراني از آن استفاده مي‌کنيم. با اين حال به خاطر شرايط کاري سنگين شايد نتوان استفاده از آن را محدود کرد اما ۵ عادت اشتباه استفاده از گوشي هوشمند وجود دارد که مي‌توانيم در راستاي بهبود تجربه خود، از آن‌ها دست بکشيم.

۱. چک کردن مداوم گوشي

يکي از بزرگ‌ترين مشکلاتي که کاربران گرفتار آن هستند، چک کردن مدام و مستمر گوشي است. تحقيقات بسيار گسترده‌اي در اين زمينه صورت گرفته که همه آن‌ها بدون استثنا به بيماري‌هاي رواني اشاره داشتند. مثلا مطالعات اخير نشان مي‌دهد مشکلاتي نظير افسردگي، اضطراب و پريشاني و رفتارهاي وسواسي ارتباط مستقيم با چک کردن بيش از حد گوشي هوشمند دارند. شايد اين موضوع کمي نگران کننده باشد اما بايد بگوييم حقيقت دارد. مثلا بسياري از ما ترس گم کردن گوشي و يا جا گذاشتن آن در خانه را داريم و اگر هم آن را در يک نگاه نيابيم به شدت مضطرب مي‌شويم. اين حجم از اضطراب اصلا عادي نيست و بايد در راستاي حل آن اقداماتي انجام داد.

در گوشي‌هاي امروزي، قابليت‌هاي سلامتي زيادي قرار گرفته که مي‌توانيد با فعال کردن آن‌ها، اندکي از گوشي خود فاصله بگيريد. اگر مشغول کاري در منزل هستيد، سعي کنيد گوشي را خارج از محدوده ديد خود قرار دهيد و اصلا به آن فکر نکنيد. برخي از مطالعات نشان داده‌اند اگر حين انجام کاري، گوشي را در معرض ديد خود نداشته باشيد، در انجام آن کار موفق‌تر خواهيد بود. کافي است دو روز در هفته اين کار را انجام دهيد تا با معجزه‌اي که در نتيجه آن رخ مي‌دهد مواجه شويد.

۲. عکاسي و فيلم‌برداري بي‌وقفه از اتفاقات به جاي لذت بردن از آن‌ها

يکي از بزرگ‌ترين مشکلي که کاربران با آن مواجه هستند، تلاش براي اثبات حضور آن‌ها در يک مراسم بزرگ، رويداد هيجان‌انگيز و يا مکان‌‌هاي ديدني است. مثلا کنسرت، جشن‌هاي عروسي، تماشاي مسابقه ورزشي و بسياري موارد ديگر. مشکل اما عکاسي و فيلم‌برداري نيست چون بسياري از ماها تمايل داريم خاطرات زيبا و به يادماندني خود را ثبت کنيم اما اين کار نبايد به قيمت از دست رفتن لذت آن اتفاق تمام شود.

مثلا براي شرکت در يک کنسرت مبلغ زيادي را پرداخت مي‌کنيم اما به محض آغاز مراسم پيوسته در حال ثبت و ضبط تصاويري هستيم که کاملا ما را از خوشي مراسم باز مي‌دارند. مسلما نيازي به اثبات حضور خود در اين مراسم‌ها نداريم و حتي اگر اين چنين هم باشد يک يا دو عکس کافي است. سپس گوشي را خاموش کرده و تمام تمرکز خود را روي آنچه که در حال وقوع است منعطف کنيد. شما آن کسي هستيد که در اين رويداد حضور داريد و قطعا شما هستيد که بايد از آن کاملا لذت ببريد. بنابراين وقت و هزينه خود را براي ثبت تصاويري که قرار نيست در آينده لذت حضور در آن رويداد را برايتان تداعي کنند هدر ندهيد.

۳. استفاده از گوشي در شرايط روحي نامساعد

براي همه ما اين موضوع پيش آمده که روزي شرايط روحي مناسبي نداشتيم. اين لحظه بسيار حساس است و بايد مراقب باشيم تصميم اشتباهي نگيريم. هنگامي که حال روحي مساعدي نداريد، سعي کنيد به دوستان يا آشنايان خود، بدون دليل خاصي پيام ندهيد چون ممکن است با کوچک‌ترين حرفي آزرده خاطر شويد و سپس رابطه شما دچار مشکل شود و بدانيد در نهايت اين خودتان هستيد که خجالت‌زده مي‌شويد.

۴. اشتراک‌گذاري بيش از اندازه

يکي ديگر از مشکلات اساسي که در حال حاضر با آن روبرو هستيم، اشتراک‌گذاري بيش از اندازه تصاوير و فيلم‌هايي است که کاربران ثبت مي‌کنند. يکي از نکات آزاردهنده در رابطه با اين موضوع اين است که افراد دنبال کننده آن فرد بايد تعداد زيادي از اين پست‌ها را تماشا کنند. در واقع آزاردهنده بودن اين موضوع براي ديگران است و نه خود فرد!

رعايت اعتدال در همه موارد بسيار خوب و پسنديده است. به اشتراک‌گذاري اتفاقات مهم و به يادماندني با دوستان صميمي اصلا اشتباه نيست اما اينکه بخواهيم دائما از هرآنچه که در اطراف‌مان رخ مي‌دهد نظير غذا خوردن در رستوران، ورزش کردن، انجام امور خانه و بسياري موارد ديگر تصويري ثبت کنيم و آن را در شبکه‌هاي اجتماعي با ديگران به اشتراک بگذاريم، اصلا کار پسنديده‌اي نيست.

مسلما سعي نداريم بگوييم اين لحظات شيرين و به يادماندني نيستند و نبايد آن‌ها را به اشتراک گذاشت، بحث اصلي، ترجيح کيفيت بر کميت است. مي‌توانيد يک يا دو عکس يا به طور کلي يک فيلم کوتاه از آن اتفاق را با ديگران به اشتراک بگذاريد. به خاطر داشته باشيد هرچه کمتر از لحظات شاد و به يادماندني خود با ديگران به اشتراک بگذاريد، حس کنجکاوي آن‌ها براي دانستن موضوعات بيشتر باعث مي‌شود با رغبت بيشتري شما را دنبال کنند.

۵. استفاده از گوشي هوشمند در شرايط خطرناک

در بين ۵ عادت اشتباه استفاده از گوشي هوشمند، بدترين آن‌ها، کار با گوشي در شرايط خطرناک است که مي‌تواند حتي به قيمت از دست رفتن جان کاربران تمام شود. آن هم نه به خاطر بيماري‌هاي ناشي از کار زياد با گوشي بلکه به صورت ناگهاني. در بسياري از مواقع شاهد اين هستيم که کاربران بدون توجه به خطرات احتمالي، در شرايطي حساس و خطرناکي نظير رانندگي، رد شدن از خيابان شلوغ، انجام تراکنش‌هاي مالي و بسياري موارد ديگر، از گوشي هوشمند خود استفاده مي‌کنند. عواقب اين کار ممکن است نه تنها خود کاربر بلکه افراد زيادي را به دردسر بيندازد.

اگر در شرايطي هستيد که حتما بايد از گوشي استفاده کنيد، سعي کنيد تا جاي ممکن در جايي توقف کرده تا خطرات احتمالي به حداقل برسند. اگر هم در حال پياده روي هستيد مطمئن شويد در کنار خيابان ايستاده‌ايد و اصلا در حال پياده روي از گوشي استفاده نکنيد. علاوه بر اين‌ها بسياري از سارقين هم در خيابان‌هاي شلوغ و در حالي که بدون توجه به اطراف خود در حال استفاده از گوشي هستيد، آن را سرقت مي‌کنند.

نظر شما در رابطه با اين موارد چيست؟ آيا شما هم درگير عواقب خطرناک  ناشي از عادت اشتباه استفاده از گوشي هوشمند شده‌ايد؟ 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره