اشتباه رایج هنگام خرید گوشی
ايسنا/ عدم فعالسازي گوشي نو (آکبند) يکي از مهمترين اشتباهات رايج در هنگام خريد گوشي است، درحالي که در صورت عدم فعالسازي دستگاه در حضور فروشنده، همتا هيچگونه مسئوليتي براي گوشي غيرقانوني، کد فعالسازي نادرست يا عدم وجود کد فعالسازي ندارد.
با اجراي طرح رجيستري، تنها دستگاههايي که از مبادي قانوني وارد کشور شده و يا پيش از شروع طرح رجيستري روشن بودهاند، ميتوانند بدون هرگونه محدوديت زماني، از شبکههاي اپراتوري استفاده کنند. در غيراينصورت دستگاه پس از اولين اتصال به شبکه، پيامک هشدار دريافت کرده و پس از مدتزمان کوتاهي، قطع ميشود.
ضرورت بررسي دستگاه قبل از خريد
در صورت عدم فعالسازي دستگاه در حضور فروشنده، همتا هيچگونه مسئوليتي براي گوشي غيرقانوني، کد فعالسازي نادرست يا عدم وجود کد فعالسازي ندارد. از اين رو کانال اطلاعرساني ثبت تلفن همراه (رجيستري) هشدار ميدهد که حتما هنگام خريد گوشي آکبند (نو) دستگاه را براي خود با موفقيت فعالسازي کنيد. براي فعالسازي موفق ابتدا در نتيجه استعلام اصالت دستگاه آکبند، گوشي بايد قانوني باشد، نام شرکت واردکننده و گارانتيکننده درج شده باشد و کد فعالسازي شش رقمي در دسترس و صحيح باشد. پس از فعالسازي موفق، همتا يک پيام تأييد به شماره همراه شما ارسال ميکند.
استعلام اصالت دستگاه
با اجراي طرح رجيستري يکي از اقداماتي که بايد قبل از خريد دستگاه سيمکارتخور توسط شخص خريدار انجام شود، استعلام اصالت دستگاه است. استعلام اصالت دستگاه از طريق شناسه(IMEI) درجشده روي جعبه انجام ميپذيرد. در پاسخ استعلام اصالت، حتماً به قانوني بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهري دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه کنيد.
بررسي يکسان بودن شناسه (IMEI) روي جعبه و دستگاه
در صورت تصميم قطعي براي خريد، دستگاه را روشن کرده و #06#* را روي آن شمارهگيري نموده و تطابق شناسه (IMEI) نمايش دادهشده با شناسه (IMEI) درجشده روي جعبه را کنترل کنيد. در صورت عدم تطابق اين دو شناسه (IMEI)، از خريد دستگاه صرفنظر کنيد.
فعالسازي دستگاه براي سيمکارت خريدار
در اين مرحله، بايد دستگاه را در حضور فروشنده، به کمک کد فعالسازي چاپشده روي کارت گارانتي يا جعبه، از طريق سامانه همتا فعالسازي کنيد. درصورتيکه کد فعالسازي به شما ارائه نشد يا فرآيند فعالسازي براي سيمکارت شما با موفقيت انجام نشد، از خريد دستگاه صرفنظر کنيد.
دريافت فاکتور معتبر داراي شناسه (IMEI)
پس از فعالسازي موفق دستگاه براي سيمکارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور معتبري دريافت کنيد که شناسه(IMEI) دستگاه در آن ذکرشده و داراي مهر فروشگاه است. هرگونه مشکلات احتمالي در آينده، به کمک ارائه اين فاکتور معتبر، قابل پيگيري در مراجع قضايي خواهد بود.