نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
موبایل و بازی

مورد عجیب استفاده از فلاپی دیسک در هواپیما!

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی
مورد عجیب استفاده از فلاپی دیسک در هواپیما!

مجله ديجي کالا/ گزارش يک بررسي تازه انجام شده، حاکي از آن است که هواپيماي بويينگ ۷۴۷ هنوز از ديسک فلاپي ۳.۵ اينچي براي به‌روزرساني نرم‌افزاري استفاده مي‌کند.

به نظر مي‌رسد که برخي از بخش‌هاي صنايع هوايي هنوز به اندازه‌اي که تصور مي‌شود به‌روز نيست! بازديدي که به تازگي از يک فروند Boeing 747-400 بازنشسته شده‌ي بريتيش ايرويز (British Airway) انجام شده، نشان مي‌دهد که اين هواپيما هنوز از فلاپي ديسک‌هاي ۳.۵ اينچي براي به‌روز کردن پايگاه داده‌ي سيستم ناوبري خود استفاده مي‌کند.

اين طور که الکس لماس، متخصص هوافضا در اين بازديد گفت، اين پايگاه داده بايد هر ۲۸ روز يک بار به‌روز شود و بنابراين کاري عادي و هميشگي براي يک مهندس است.

اگرچه شايد تعجب‌آور به نظر برسد که ديسک‌هاي فلاپي ۳.۵ اينچي هنوز در اين هواپيما استفاده مي‌شود اما لازم به ذکر است که بسياري از هواپيماهاي بويينگ ۷۳۷ نيز سال‌هاست که از ديسک‌هاي فلاپي براي بارگذاري نرم‌افزار هواپيما استفاده مي‌کنند.

براساس گزارش Aviation Today در سال ۲۰۱۵، پايگاه داده‌هاي موجود در اين ديسک‌هاي فلاپي به طور فزاينده‌اي بزرگ‌تر مي‌شود. بر اين اساس، برخي از خطوط هوايي از استفاده از اين ديسک‌هاي قديمي فاصله گرفته‌اند، اما برخي ديگر ناچارند هر ماه با کمک مهندسان، به‌روزرساني‌هاي لازم درباره‌ي فرودگاه‌ها، مسيرهاي پرواز، باند فرودگاه‌ها و موارد ديگر را از طريق ۸ ديسک فلاپي انجام دهند.

با مطرح شدن موضوع استفاده از فلاپي‌ديسک، مجددا توجه به سمت ميزان دسترس‌پذيري سيستم‌هاي هواپيما جلب شده است. با توجه به اين‌که هواپيماهاي مدرن از سيستم‌هاي پيشرفته‌تري استفاده مي‌کنند، محققان امنيتي به طور فزاينده‌اي علاقه‌مند هستند تا نسبت به شيوه‌ي جلوگيري هواپيماها از مداخله‌ي مسافران در پرواز اطلاعات بيشتري کسب کنند. اين اطلاعات به پيشگيري از آسيب‌هاي ممکن براي سيستم‌هاي هواپيما در پي فعاليت‌هاي گوناگون مسافران در طول پرواز کمک مي‌کند.

تمرکز بر روي امنيت در مورد هواپيماهاي امروزي از اهميت بيشتري برخوردار است. هواپيماهاي مدرن مانند بويينگ ۷۷۷X و ۷۸۷ از شبکه‌هاي فيبر نوري استفاده مي‌کنند که در آن همه‌ي قطعات الکترونيکي هواپيما به اين شبکه متصل شده و توسط يک جفت رايانه که نرم‌افزار اصلي پرواز را اجرا مي‌کنند، کنترل مي‌شوند.

از سويي برخي از هواپيماهاي جديدتر به‌روزرساني نرم‌افزاري را به صورت بي‌سيم دريافت مي‌کنند. هرچند حتي نرم‌افزارهايي که در هواپيماهاي مدرن استفاده مي‌شود هميشه هم به اندازه‌ي کافي قابل اعتماد نيست. براي نمونه فقط بويينگ ۷۳۷ مکس، با داشتن اشکالات نرم‌افزاري منجر به دو سانحه‌ي شديد شد و بويينگ را ناچار به تجديد نظر در آن کرد.

به جز نياز به به‌روزآوري سامانه‌هاي هواپيمايي، عوامل ديگري نيز باعث سرعت گرفتن کنار گذاشتن فن‌آوري‌هاي قديمي شده است. اخيراً بريتيش ايرويز اعلام کرد که در پي تأثيرات ويرانگر همه‌گيري ويروس کرونا روي صنعت هوايي، ۳۱ فروند هواپيماي Boeing 747-400 اين خط هوايي بازنشسته خواهد شد و اين هواپيما آخرين پروازهاي مسافري برنامه‌ريزي شده‌ي خود را در اين خط هوايي انجام مي‌دهد.

پس از اين خبر و تصميم‌هاي مشابه خطوط هوايي ديگر بود که بويينگ نيز از توقف توليد هواپيماي تاريخ‌ساز ۷۴۷ از سال ۲۰۲۲ خبر داد. گفتني است انجمن بين‌المللي حمل‌ونقل هوايي (IATA) پيش‌بيني کرده که وضعيت صنعت هوايي تا سال ۲۰۲۴ به شرايط سابق بازنمي‌گردد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره