نماد آخرین خبر

مشکلات پلی‌استیشن ۵ در اجرای بازی‌های ترد-پارتی حل می‌شود

منبع
گيم فا
بروزرسانی
مشکلات پلی‌استیشن ۵ در اجرای بازی‌های ترد-پارتی حل می‌شود

گيم فا/ پس از حواشي چند روز اخير پيرامون مشکلات به وجود آمده در اجراي عناوين ترد-پارتي توسط پلي‌استيشن ۵ حالا يک منبع داخلي معتبر ديگر با دلايل بيشتر و موشکافي توضيح مي‌دهد که چرا اين اتفاق در حال رخ دادن است و عناوين ترد-پارتي برروي کنسول نسل بعدي سوني يعني پلي‌استيشن ۵ با مشکلاتي رو به رو هستند که به مرور زمان حل خواهند شد.

توسعه‌ي بازي‌هاي چندپلتفرمي در نسل حاضر مشکل خاصي را شامل نمي‌شد و هر دو کنسول پلي‌استيشن ۴ و اکس‌باکس وان شبيه يکديگر بودند اما به نظر مي‌رسد در نسل آينده چنين شباهتي وجود ندارد. در حالي که مايکروسافت رويکردي سنتي نسبت به اکس‌باکس سري اکس پيش گرفته و مقدار زيادي قدرت پردازشي مرکزي و گرافيکي در دسترس توسعه دهنده مي‌گذارد اما سوني اين‌بار تمرکز خود را برروي فرکانس‌هاي متغير و درايو SSD گذاشته است. در نتيجه‌ي چنين رويکردي به نظر مي‌رسد توسعه‌ي بازي و نرم‌افزار براي کنسول پلي‌استيشن ۵ به سادگي هميشه نباشد و به همين دليل بسياري از توسعه دهندگان مخفيانه گزارش‌هاي مبني بر مشکلات توسعه عناوين ترد-پارتي گزارش داده‌اند.

آقاي جف گراب (Jeff Grubb)، ويراستار ارشد VentureBeats، در جديدترين پادکست کانال يوتيوب Basement Radio Arcade به اين نکته اشاره کرد که سازندگان با رويکرد “فرکانس متغير” پلي‌استيشن ۵ به مشکل برخورده‌اند و ممکن است برخي بازي‌بازان با عناوين ترد-پارتي نااميد کننده‌‌اي رو به رو شوند. وي در اين باره توضيح داد:

تکنولوژي که سوني براي پلي‌استيشن ۵ در نظر گرفته است “اِي ام دي اسمارت‌شيفت” (AMD SmartShift) نام دارد …. و بسياري از مردم فکر مي‌کنند پلي‌استيشن ۵ از نظر قدرت در سطح اکس‌باکس سري اکس قرار دارد و من واقعاََ نمي‌دانم چنين بيانيه‌اي صحيح است يا خير چرا که يک توسعه دهنده‌ي بازي ويديويي نيستم اما فکر مي‌کنم تکنولوژي اسمارت‌شيفت کمي نگران‌کننده باشد. کاري که اين تکنولوژي انجام مي‌دهد اين است که قدرت ميان پردازنده‌ي مرکزي (CPU) و پردازنده‌ي گرافيکي (GPU) را انتقال مي‌دهد و سازندگان قبل از اين برروي کنسول‌ها نمي‌بايست نگران چنين موضوعي باشند.

مشکلاتي که اين تکنولوژي ايجاد مي‌کند حداقل مي‌تواند براي دوره‌ي لانچ مشکلاتي را به وجود آورد تا حدي که ممکن است داستان‌هاي عجيبي بشنويد و ديجيتال فاندري (Digital Foundry) نسخه‌ي پلي‌استيشن ۵ بازي‌ها را افتضاح توصيف کند. مشکل مذکور به مرور زمان حل خواهد شد و سازندگان از تکنولوژي اسمارت‌شيفت سر در مياورند و از طرفي سوني به آن‌ها توضيح خواهد داد که داستان از چه قرار است. من اينگونه فکر مي‌کنم که هنوز سوني به آن‌ها (استوديوهاي توسعه دهنده) توضيح نداده است که اسمارت‌شيفت چگونه کار مي‌کند و به چه طريق بايد با مشکلات پديد آمده مقابله کنند. احتمالاََ بازي‌بازان در زمان لانچ از کيفيت عناويني مانند NBA 2K و Call of Duty نااميد خواهند شد و آن‌ها اين موضوع را فراموش نمي‌کنند. اين نااميدي مي‌تواند تاثير بدي برروي کنسول و فروش آن بگذارد.
در اين ميان منبع داخلي که تمام قضيه‌ را آغاز کرده بود يعني داسک‌گالم (Dusk Golem) ساعاتي پيش توضيحات بيشتري را در اين باره ارائه داد. او اعلام کرد که بازي‌هاي اوليه‌ي پلي‌استيشن ۵ در رسيدن به ۴K واقعي به مشکل بر خواهند خورد اما سعي دارند با راه حل‌هاي مختلف به اصطلاح “۴K تقلبي” (Fake 4K) دست پيدا کنند. وي در اين باره گفت:

من از خودم متنفر خواهم شد که دوباره وارد اين موضوعات شده‌ام اما بسياري از بازي‌بازان منظور من را بد برداشت کردند که در حقيقت اين موضوع به اشتباه خود من بر مي‌گردد. اين بديهي است که Resident Evil 8 در زمان عرضه به خوبي برروي پلي‌استيشن ۵ اجرا خواهد شد و من هيچوقت چنين مبحثي را مطرح نکردم اما مخاطبين بايد انتظار داشته باشند که پلي‌استيشن ۵ کنسول گران‌قيمت‌تر باشد و اين موضوع اکس‌باکس سري اکس را در موقعيت بسيار خوب کنسول ارزان‌تر و قوي‌تر قرار مي‌دهد. من RE8 را فقط به عنوان يک مثال مطرح کردم اما شنيده‌ام ساير سازندگان بازي‌هاي نسل بعدي نيز در رسيدن به رزولوشن ۴k برروي پلي‌استيشن ۵ با مشکلات و سختي‌هايي رو به رو هستند.
در ادامه آقاي گراب بحث “۴K تقلبي” را باز کرد و توضيحات بيشتري را ارائه داد: ( منظور از ۴K تقبلي استفاده از تکنيک‌هايي مثل چکربوردينگ (Checkerboarding) و تمپورال اينجکشن (temporal injection) براي رسيدن به رزولوشن ۴K است)

همچنين بايد به شما بگويم که از اصطلاح “۴K تقلبي” (Fake 4k) متنفر هستم. ما بايد اميد داشته باشيم که ۴K تقلبي دريافت کنيم چرا که من به شما قول مي‌دهد که تفاوت آن با ۴K واقعي را به هيچ عنوان نمي‌فهميد.

همچنين اسمارت‌شيفت شباهتي با پردازنده‌ي سل (Cell) پلي‌استيشن ۳ ندارد. لطفاََ بس کنيد.
به غير از مشکلات به وجود آمده براي سازندگان ترد-پارتي، به نظر مي‌رسد هر دو منبع داخلي مذکور به قيمت بيشتر پلي‌استيشن ۵ نسبت به اکس‌باکس سري اکس اشاره دارند. بر اساس بيانيه‌ي آقاي گراب پلي‌استيشن ۵ به احتمال زياد قيمتي ۵۰۰ دلاري خواهد داشت.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره