شرط لازم برای فیلترینگ پلتفرمها اعلام شد
ايسنا/ به گفته رئيس مرکز ملي فضاي مجازي، در شبکه ملي اطلاعات، قرار بر قطع هيچ شبکهاي نيست و تنها درصورتي که پلتفرمها از قوانين ايران تبعيت نکنند و موارد غيرقانونيشان به حدي باشد که مسائل فرهنگي، اجتماعي، سياسي و امنيتي ايجاد کند، فيلترينگ صورت ميگيرد.
سيد ابوالحسن فيروزآبادي با حضور در يک برنامه تلويزيوني، با اشاره به فلسفه تشکيل شوراي عالي فضاي مجازي، اظهار کرد: دوره اول شوراي عالي فضاي مجازي به دستور مقام معظم رهبري در اسفند ۱۳۹۰ تشکيل شد که بيشتر جلساتش در دولت دهم به تصويب آييننامهها، اساسنامه ها، شرح وظيفه و مبادي اوليه کار شورا و طراحي ساختار مرکز ملي فضاي مجازي اختصاص يافت. کار اصلي شورا در دولت آقاي روحاني شروع شد که با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري، اولين مباحث درباره شبکه ملي اطلاعات و اينترنت پاک است.
وي ادامه داد: شبکه ملي اطلاعات به دليل پيچيدگي، جلسات طولاني داشته و درنهايت يک تعريف حداقلي از شبکه ملي به دست آمد مبنيبر اينکه با برخورداري از اين شبکه، ارتباطات و نيازهاي اطلاعاتي ايرانيان در مسيري در داخل کشور انجام شود. براي اينکه دو ايراني بخواهند با هم در تماس باشند، اطلاعاتشان از مسير خارج عبور نکند و اين مبناي اوليه تعريف حداقلي شبکه ملي است.
در تشکيل شوراي فضاي مجازي پيشتاز بوديم
دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به آغاز دبيرياش در اين شورا همزمان با حکم دوم از سال ۱۳۹۴، اظهار کرد: در اين دوره، تاکيد مقام معظم رهبري بر کسب استقلال درباره فضاي مجازي و غلبه خدمات و محتواي ايراني بر خارجي بود. با توجه به تدبير ايشان براي تشکيل شورا، ما از نادر کشورهايي بوديم که پيشتاز اين حوزه بوديم و بعدها مشابه شوراي ما در کشورهايي مانند چين و فرانسه زير نظر بالاترين مقام اجرايي کشور شکل گرفت.
فيروزآبادي با بيان اينکه فضاي مجازي يک فضاي نوپديد و مبتنيبر تکنولوژي و تحولات بسيار سريع است، گفت: روابط اجتماعي و اقتصادي در اين فضا با سرعت زيادي متحول ميشود و ديگر نميتوان با نظامهاي سنتي سه قوهاي مقننه، مجريه و قضاييه براي اين فضا تدبير کرد و به همين دليل در بعضي از کشورها تدبير شده که شوراها بتوانند در برابر تحولاتي که در اين فضا وجود دارد، تصميمگيري کنند. اين تحولات بهشدت عميق هستند و به تصميمگيري هوشمندانه و با همکاري دولتي، حکومتي و مردم نياز دارند.
وي با اشاره به تحليل شوراي عالي از فضاي مجازي بيان کرد: فضاي مجازي از آنجا شکل گرفت که شبکهاي به نام اينترنت در آمريکا وجود داشت و بهتدريح به کل دنيا سرايت پيدا کرد و همه کشورها از آن استفاده کردند. حکمراني و نحوه ارتباط و اتصال به اين شبکه اينترنتي، در اختيار يک شرکت امريکايي بود. ايران جزو اولين کشورهايي بود که از ابتدار کار فهميد اين کار اشکال دارد، البته ساير کشورها هم در سال ۲۰۰۳ در جامعه اطلاعاتي که در تونس تشکيل شد، با توجه به جهاني شدن شبکه اينترنت، خواستند که حکمراني امريکا به اين شبکه کاهش پيدا کند که امريکا از آن زمان تا کنون از اين درخواست سرپيچي کرده است.
چينيهاي تمام ابزارهاي روي اينترنت را مشابهسازي کردند
رئيس مرکز ملي فضاي مجازي در ادامه با بيان اينکه به تدريج کشورها متوجه شدند که بايد تدابيري اتخاذ کنند، افزود: تدبير چينيها اين بود که تمام اپليکيشنها و ابزارهاي روي شبکه اينترنت را مشابهسازي کردند. به محض اينکه مشابه موتور جستوجو، پيامرسان، خدمات بانکي، بازي و سرگرمي و ابزارهايي که روي شبکه اينترنت شکل گرفته و عمدتا توسط شرکتهاي امريکايي به بازار جهاني ارائه ميشود، را ساختند، نسبت به فيلتر کردن همه اين اپليکيشنها اقدام کردند.
فيروزآبادي ادامه داد: در اروپا هم البته با تاخير هفت سالهاي نسبت به ايران، سه سال است اين بحث مطرح شده که چگونه ميتوانند شبکه اينترنتي که فضاي مجازي کشورهايشان را شکل ميدهد، مديريت کنند. آنها از طرق مختلف قوانيني وضع کردند، از جنبه اقتصادي از جمله وضع ماليات و اخذ تعهدات براي ايجاد مشاغل پايدار، تا GDPR يا قانون صيانت از دادهها که مربوطبه حريم خصوصي ميشود با اين مضمون که اطلاعات مربوط به شهروندان اروپايي نبايد از اروپا خارج شود و درواقع اينترنت اروپايي در حال شکلگيري است.
قرار نيست شبکه ملي اطلاعات از ابتدا اقدام به فيلتر کند
وي درباره شبکه ملي اطلاعات توضيح داد: اينترنت ايراني يا شبکه ملي ايراني هم در کنار همه شبکههاي دنيا که به همه مردم دنيا خدمات عرضه ميکند، قرار است با رعايت قوانين کشور قابل دسترسي باشد. قرار نيست شبکه ملي اطلاعات در ابتداي امر، فيلتر کند، البته اگر از قوانين ايران تبعيت نکنند و روي پلتفرمهايشان موارد غيرقانوني بهحدي باشد که توليد مسائل فرهنگي، اجتماعي سياسي و امنيتي ايجاد کند، تدابيري جهت پالايش اين پلتفرمها صورت ميگيرد.
رئيس مرکز ملي فضاي مجازي در ادامه خاطرنشان کرد: شبکه ملي اطلاعات، شبکهي شبکههاست که اين شبکههاي متعدد ميتوانند داخلي باشند يا خارجي و قرار بر قطع هيچ شبکه يا پلتفرم خارجي نيست، مگر اينکه آن پلتفرم از قوانين ايران تبعيت نکند و اثرات امنيتي مخرب وسيعي داشته باشد، که قانون حکم ميکند اقدامات قانوني به عمل بيايد.
فيروزآبادي با اشاره به تشکيل جلسات شوراي عالي فضاي مجازي اظهار کرد: ما تا پيش از کرونا، بهطور ميانگين ماهي يک بار جلسه داشتيم، در سال ۱۳۹۸ پيش از شيوع کرونا، ۹ جلسه و در سال ۱۳۹۷ هم ۱۱ جلسه برگزار شد. طبق آئيننامهها و مصوبات، بايد حداقل ماهانه يک جلسه برگزار شود که البته مقام معظم رهبري اصرار داشتند تعداد جلسات بيشتر باشد و اگر هم موضوعي مطرح ميشود، تا زمان حل شدن بايد جلسات تشکيل شود. اهتمام مقام معظم رهبري به فضاي مجازي بينظير است و ما هم به عنوان دبيرخانه هم تشخيص داديم که بايد بيشتر از يک جلسه در ماه برگزار شود.
تدبير شوراي عالي فضاي مجازي بلااشکال است
وي با بيان اينکه تدبير شوراي عالي بلااشکال است، افزود: در اين شورا سران سه قوه، هفت وزير، نيروهاي لشکري، امنيتي و فرهنگي، دو نفر از مجلس شوراي اسلامي و حدود هشت نفر از نخبگان در اين شورا حضور دارند، اما بعضا به دليل مشکلاتي از جمله تعداد جلسات کم و اينکه خروجي شورا مطابق انتظار نيست، تدبير شورا را زير سوال ميبرند، اما من از عملکرد شورا دفاع ميکنم و معتقدم جلسات شورا مفيد بوده و مصوباتي مانند تبيين الزامات شبکه ملي، سند معماري، ساماندهي پيامرسانها، سند پيشگيري و مقابله با حوادث، سند هويت از مواردي بوده که در سالهاي اخير تدوين شده و منشأ تحول در فضاي مجازي کشور بوده است.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي با بيان اينکه فضاي مجازي يک تحول اصلي است، افزود: ما از دوران صنعتي وارد دوران فضاي مجازي ميشويم. سرمايهداري صنعتي به سرمايهداري اينترنتي تبديل ميشود که قرار بوده جهاني باشد، اما اخيرا با آمدن حکومت ترامپ، به سرمايهداري امريکايي اينترنتي تبديل شده و آمريکاييها خود را متولي امنيت و فضاي مجازي دنيا ميدانند و به خود حق ميدهند حمله سايبري به کشورها را قضاوت و اقدام کنند. آنها به جان شرکتهاي بزرگ چيني افتادند و شرکتي مثل هوآوي با کنار گذاشتن پروژههاي نسل پنج، صدها ميليارد دلار متضرر شدند.
فيروزآبادي درباره تاخير در برگزاري تشکيل جلسات شوراي عالي فضاي مجازي توضيح داد: آخرين جلسه شوراي عالي تيرماه برگزار شد و پيگيري ما از عدم برگزاري آن در مردادماه، با توجه به تعطيل بودن شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دانشگاها، ما را نيز در ذيل تعطيلي اين مجموعهها قرار دادند. البته در جلسه تشکيلشده در ستاد ملي کرونا با رئيس جمهوري از ايشان قول گرفتيم که هفته آينده جلسهاي داشته باشيم. همچنين ما کمترين غائبان را در جلسات داريم و بعضا يک يا دو عضو غيبت دارند.
شبکه ملي اطلاعات در اين سالها با سرعت کمي جلو رفته است
وي در پاسخ به اينکه آيا مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي ضمانت اجرايي دارد؟ توضيح داد: يکي از اشکالات شوراهاي عالي در کشور ما، ضمانت اجرايي است. براي مثال ما در شواي عالي فضاي مجازي اگرچه ناظر شبکه ملي هستيم، اما در هيچ فرآيندي مشارکت نداريم و از نظر اختصاص ميزان بودجه و نحوه هزينهکرد آن اطلاعي نداريم. تنها در گزارشاتي که بيشتر مبتنيبر توافق و حسن نيت است، شرکت و مذاکرات فني ميکنيم. اين يک نقطه ضعف اساسي است و به همين دليل هم شبکه ملي اطلاعات در اين سالها با سرعت کمي جلو رفته است.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي ادامه داد: به همين دليل جايي که مقام معظم رهبري آذر سال گذشته اين دستور را صادر کردند که علاوه بر نظارت، راهبري را هم به شوراي عالي دادند. همچنين دستور دادند که بودجه و ساختار مناسب و مشارکت ما در اين کار در نظر گرفته شود. اما بايد در ساختار کلان کشور درباره شوراهاي عالي فکر اساسي شود و درباره شوراي عالي فضاي مجازي هم با توجه به اهميت و سرعت تحولات، تمهيد بيشتري در نظر گرفته شود.
تحقق ۲۵ درصدي شبکه ارتباطي
فيروزآبادي درباره ادعاي وزارت ارتباطات درخصوص فراهم شدن ۸۰ درصد زيرساختهاي شبکه ملي اطلاعات، بيان کرد: سند عملياتي شبکه ملي اطلاعات اهداف، بايد تا سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد و برخي اهداف نيز براي پايان سال ۱۴۰۰ تعيين شده است که تا کنون ۲۵ درصد آنها محقق شده است. گزارش پيشرفت ۸۰ درصدي مربوط به تحقق اهداف در شبکه ارتباطي بوده است.
رئيس مرکز ملي فضاي مجازي اظهار کرد: در دوره دوم رياست جمهوري آقاي روحاني، پروژهها تجهيزاتي که در دوره اول و وزارت آقاي واعظي تهيه شده بود، نصب و راهاندازي شد. دوستان ما در وزارت ارتباطات خود را موظف به اجراي سند تبيين الزامات نميدانستند و خود را موظف به اجراي شبکه ارتباطات ميدانستند که آن را تا حد خوبي در کشور توسعه دادند و امروز هم شبکه ارتباطي نسبتا خوبي در کشور داير است، البته نقاط ضعف اساسي هم دارد که در حال برطرفسازي هستند اما از بسياري از کشورهاي منطقه، وضعيت ارتباطي ما بهتر است.
وي ادامه داد: ما در مرکز ملي فضاي مجازي و سند شوراي عالي، اصرارمان بر استقلال و غلبه خدمات اقتصاد ديجيتال و ابزارهاي بومي است. در وزارتخانه اين موارد را از حيطه وظايف خود خارج ميدانند، در حالي که مجري پروژه شبکه ملي هستند. به همين دليل اصرار داشتيم که در حوزه خدمات پايه يعني پيامرسان، موتور جستوجو، ايميل و خدمات ابري که بخش اطلاعاتي است و اهميتش شايد از ارتباطات بيشتر باشد، يا دولت خودش اقدام به اجرا کند، يا از طريق واگذاري پروژهها به بخش خصوصي، مسووليت بپذيرد.
خدمات پايه شبکه ملي برعده وزارت ارتباطات است
رئيس مرکز ملي فضاي مجازي خاطرنشان کرد: اين موضوع تا ۱۲ آذر سال گذشته طول کشيد و بر اساس همان گزارش ۸۰ درصدي وزارت ارتباطات، رهبري حکم کردند که خدمات پايه شبکه ملي را دولت انجام دهد. دولت بايد در اين زمينه همت بيشتري بگذارد. وزارت ارتباطات متولي ارتباطات کشور بوده، يعني يک وزارتخانه ارتباطي و کمتر اطلاعاتي است و از انجام خدمات اطلاعاتي کراهت دارد. اين وزارتخانه سنتي ساختار مناسبي براي شبکه ملي اطلاعات که يک ابرپروژه است، ندارد و انتظار از آن، توقعي بيش از حد است. بنابراين لازم است دولت ساختارهاي مناسب در اين حوزه را فراهم کند و به عنوان مصوبه شوراي عالي اين پروژهها را انجام دهد.
فيروزآبادي با بيان اينکه ما در شوراي عالي به هيچ وجه نظرمان بر فيلتر کردن شبکههاي اجتماعي نيست، افزود: مگر شبکههاي اجتماعي که سابقه امنيتي نامساعد داشتند، مثل توييتر که در حوادث سال ۱۳۸۸، مداخله آشکار مبتنيبر کاخ سفيد در اين جريانات داشت. در مورد تلگرام هم اين شبکه قولهايي داده بود که همکاريهايي داشته باشد اما ما روزانه شاهد دهها شکايت کلاهبرداري و مفسده و حتي عملياتهاي تروريستي در کشور داشتيم که همکاري از جانب تلگرام صورت نگرفت و طبيعي بود که با آن برخورد شود.
پوستههاي تلگرام اثرات خوبي داشتند
وي با بيان اينکه نياز مردم به پيامرسان و شبکه اجتماعي و رسانه کاربرمحور، مورد قبول شوراي عالي فضاي مجازي است، افزود: در ابتدا که تلگرام مسدود شد، پيامرسانهاي داخلي اقدام به ارائه خدمات کردند، اما از نظر آمادگي سختافزاري و نرمافزاري براي ارائه سرويس قابل اعتماد به همه مردم ايران نبودند و ديديم که دچار مشکلهايي شدند. به همين دليل هم با هماهنگي قوه قضاييه اجازه داده شد که پوستههايي بهصورت موقت فعاليت کنند و اين پوستهها هم اثرات خوبي داشتند.
رئيس مرکز ملي فضاي مجازي ادامه داد: ما هدفمان اين بود که مردم را از فيلترشکنهايي که دستگاههاي ارتباطي مردم را آسيبپذير ميکند نجات دهيم و ضمنا مردم از تلگرامي استفاده کنند که موارد ضداجتماعي و ضدفرهنگي در آن پالايش شده است. اما آمريکاييها از اين مساله نگران شدند و با مشکلاتي در زمينه توطئههايي که در حوزه ارز و اعتصابات داشتند، مواجه شدند و به همين دليل نسبت به حذف پوستهها اقدام کردند.
فيروزآبادي خاطرنشان کرد: اين کار يک اقدام تهاجمي بيسابقه بود که به گوشي ۳۰ ميليون کاربر ايراني وارد شودند و اپليکيشنها را پاک کنند و زنگ خطري بود که بسياري از کشورها را هشيار کرد که نميتوانند نسبت به بيطرفي پلتفرمها و سيستمهاي عامل امريکايي اطمينان داشته باشند. اين اقدامات آمريکايي ها باعث شده کشورها به اين فکر بيفتند که نگران اپليکيشنهاي خود باشند چون آمريکاييها ميتوانند هر لحظه، هر پلتفرمي را از روي گوشيها پاک کنند.
فاش شدن اطلاعات ۴۰ ميليون کاربر به دليل باگ تلگرامي
وي درباره فاش شدن اطلاعات ۴۰ ميليون کاربر در تلگرام بيان کرد: يک باگي در نرمافزار تلگرام وجود داشته که يک شرکت در کشور از طريق خزش يا کراولينگ، قابليتي که ميتوان يک سري اطلاعات عمومي را از طريق اينترنت برداشت و با استفاده از اين باگ، اين اطلاعات را جمعآوري کرده و بدون هر گونه حفاظتي اين اطلاعات را در يک بانک اطلاعاتي در يکي از ديتاسنترهاي کشور ذخيره کرده بود که مورد تعرض قرار گرفت. در اين بانک، محتواي مکالمات و پيامها وجود ندارد و فقط نام و شماره کاربر فاش شده است.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي درباره وضعيت پيامرسانهاي بومي در کشور بيان کرد: نگاه دولت اين نبوده که در زمينه فراهم کردن يک پيامرسان براي همه مردم ايران، مسووليتپذيري داشته باشد. نگاهش اين بوده که اگر بخش خصوصي در اين حوزه وارد شود، حمايتهايي در حد متعارف انجام دهد از جمله تامين وام و پهناي باند و اينکه بعضي از خدمات دولت هم روي آنها ارائه شود. اما اين اقدامات کفايت نميکرد.
فيروزآبادي با بيان اينکه پلتفرمهاي بسيار وسيعي در کشور در حوزههاي مختلف فضاي مجازي فعاليت اقتصادي موثري دارند، گفت: اين پلتفرم ها در حوزه کيف پول، خردهفروشي، در حوزه فروش بليت دهها ميليون عضو دارند و صدها ميليون تراکنش انجام ميدهند. اما هيچ يک از اين پلتفرمها که هم قدرت اقتصادي داشتند و هم قدرت فني، حاضر نشدند در حوزه پيامرسانها ورود کنند. چون پيامرسانها از نظر آنها يک پديده اجتماعي حساب ميشد و مدل اقتصادي مشخصي در ديدگاهشان وجود نداشت. جنبه اجتماعي، سياسي و فرهنگي پيامرسانها برايشان پررنگتر از جنبه اقتصادي بود و آنها ورود نکردند.
عرضه يک پيامسان ملي از سوي دو اپراتور
وي ادامه داد: ما از نظر اقتصادي و فني کشور را در شرايطي ميبينيم که بتوانيم پيامرسانهاي بزرگ و با کيفيت خوب عرضه کنيم، اما انگيزه اقتصادي در اين زمينه وجود نداشت، انگيزهاي که همان زمان ما از اپراتورها که از ثروتمندترين شرکتهاي حوزه فضاي مجازي کشور هستند، دعوت کرديم که وارد اين حوزه شوند اما نپذيرفتند. البته جديدا بعد از دستور مقام معظم رهبري در آذر سال گذشته، از سوي مرکز ملي و وزارت ارتباطات، مذاکراتي با همراه اول و ايرانسل شروع کرديم و اميدواريم که اين دو اپراتور به زودي يک پيامرسان فراگير ملي را عرضه کنند.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي درباره عدم اعتماد کاربران به پيامرسانهاي بومي اظهار کرد: من معتقد نيستم که مردم نگران امنتيشان در پيامرسانهاي داخلي هستند. زماني که پوستههاي تلگرام وجود داشتند، اظهارات زيادي بود که اين پوستهها حکومتي و امنيتي هستند اما کاربران همچنان در اين پوستهها حضور داشتند. در کشور ما مردم پول را در بانک ميگذارند، معاملات را در سازمانها ثبت اسناد انجام ميدهند، مکالمات تلفني دارند. در کشور زيست طبيعي در حال انجام است و هيچ جا نگراني امنيتي وجود ندارد.
اطلاعات خصوصي کاربران پيامرسانهاي بومي تا کنون فاش نشده است
فيروزآبادي ادامه داد: در اين مدت هم با وجود اخبار جعلي در فضاي مجازي، يک مورد نشنيديم که حريم خصوصي کاربران در پيامرسانهاي داخلي رعايت نشده و اطلاعات خصوصي کاربران منتشر شده باشد. در حال حاضر ۲۰ ميليون کاربر ايراني در پيامرسانهاي ايراني مشغول فعاليت هستند البته متاسفانه چون نيازهاشان کامل برطرف نميشود، بهطور موازي در پيام رسان هاي خارجي هم حضور دارند. البته ما مشکلي با حضور مردم در پيامرسانهاي خارجي مجاز نداريم، اما دوست داريم که مردم زيستشان در پيامرسان بومي باشد.
وي با بيان اينکه با تمهيداتي که آمريکاييها در دنيا پيادهسازي کردند، امکان اشراف دولتها را از بين بردند، افزود: آنها بهعمد گمنامي کاربران در اينترنت را پيادهسازي کردند و کاربران احراز هويت نميشوند و پلتفرمهاي آمريکايي هم مقاومت زيادي ميکنند که سواد ديجيتالي به کاربران خود بدهند براي اينکه چگونه هويت خود را مخفي کنند و پيامرسانها هم که جزئي از پلتفرمها هستند، در زمينه همکاري با دولتها در برخورد با جرائم مقاومت ميکنند.
مقاومت پلتفرمهاي آمريکايي در همکاري با دولتها
رئيس مرکز ملي فضاي مجازي با بيان اينکه در فضاي حقيقي درباره نحوه رسيدگي به جرائم، کنوانسيونهايي وجود دارد، اظهار کرد: در فضاي مجازي به دليل مقاومت آمريکاييها کنوانسيوني شکل نگرفته است. پلتفرمهاي امريکايي نه اينکه نه تنها با ايران همکاري نميکنند، با تمام دنيا همکاري نميکنند و تنها با برخي از کشورهاي اروپايي بهدليل اقتصاد قابل توجهي که روي آن پلتفرمها دارند، همکاري دارند. اما ما نميتوانيم تسليم شويم و به همين دليل هم شوراي عالي تصميم گرفته است اقداماتي در اين زمينه انجام دهد.
فيروزآبادي با بيان اينکه در حوزه اشراف در فضاي مجازي، دو بحث امنيت و سلامت وجود دارد، گفت: ما طبق مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي، مسووليت امنيت و سلامت هر دستگاه را بر عهده بالاترين مقام آن دستگاه قرار داديم. يعني اگر در آموزش و پرورش، دانشآموزان از نظر امنيتي يا ايمني و سلامت در معرض خاطر واقع شدند، وزير آموزش و پرورش مسوول است، اگر ورزشکاران دچار مشکل شدند، وزير ورزش و جوانان مسوول است. در حوزه سلامت کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه تصميمگيري ميکند. ساختارهايي مانند پليس فتا، مديريت راهبردي افتا و سازمان پدافند غيرعامل در حوزه امنيت فعال هستند.
وي با بيان اينکه ما ساختارهاي درستي را در حوزه امنيت در فضاي مجازي ايجاد کرديم، افزود: ما دوشادوش وزارت امور خارجه تلاش کرديم تا کنوانسيوني را در جهان رقم بزنيم. يک سري تخلفات داريم که در فضاي حقيقي نظيرش وجود دارد و همچنين در فضاي مجازي شاهد جرائمي هستيم که مربوط به خود اين فضا هست. بسياري از جرائم در دنياي حقيقي مصداق قانوني دارد اما در فضاي مجازي بايد مصداق جرائمش را در نظر گرفت و طبق آن قانونگذاري لازم انجام را انجام داد.
دوره جديد مجلس به شوراي عالي کمک کند
دبير شوراي عالي فضاي مجازي با بيان اينکه قوانين فعلي رساي لازم را ندارد، خاطرنشان کرد: شورا ميتواند تصميمگيري و سياستگذاري کند، اما نميتواند قانونگذاري کند و اين کار طبق قانون اساسي، بر عهده مجلس شوراي اسلامي است و از دوره جديد مجلس انتظار داريم به کمک شورا بيايد. خصوصا در حوزه فيکنيوزها و اخبار جعلي که منشا داخلي آن قابل شناسايي است، همانطور يکي از اقدامات مرکز ملي در دوره کرونا، مقابله با اخبار دروغ در اين حوزه بود.
فيروزآبادي با بيان اينکه در حوزه فيک نيوز، قانوني در زمينه بازنشر از رسانههاي غيررسمي نداريم، اظهار کرد: تا قبل از ظهور فضاي مجازي، همه رسانهها رسمي بودند، با توسعه فضاي مجازي، رسانههاي غيررسمي که کاربرمحور هستند، گسترش يافت و اخباري که بسياري از آنها دروغ و تشويشبرافکن است و اختلافات اجتماعي و عقيدتي توليد ميکند. ما به شبکههاي اجتماعي دسترسي نداريم و بنابراين امکان جلوگيري از اين بياخلاقيها وجود ندارد، به همين دليل لازم است نمونه بومي پلتفرمها را در کشور داشته باشيم.
ارائه سيمکارت شاد براي دانشآموزان
وي درباره آموزش مجازي توضيح داد: با حادثه کرونا، بحث اموزش مجازي که از قبل هم مطرح بود، پيش آمد و ما وارد عرصه سند تحول در برخي از وزارتخانهها شديم. پس از شيوع ويروس کرونا پلتفرم بومي شاد را در نظر گرفتيم تا دانشآموزان با مدرسه و معلم خود در ارتباط باشند و با دستور رئيس جمهوري و تاکيدات مقام معظم رهبري، اين بستر به صورت رايگان در دسترس والدين قرار گرفته و براي خانوادههايي که خيلي دغدغهمند هستند، بهزودي سيمکارت شاد براي دانشآموزان ارائه خواهد شد.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به تحريمهاي آمريکا و نگراني از احتمال مسدود کردن مدخل ورودي کشور به فضاي مجازي بيان کرد: نسبت به دشمنان و ويژگيهايي که کشور ما دارد، ما با ديگر کشورها فرق داريم و نميتوان گفت که چرخ را دوباره اختراع نکنيد. با توجه به تحريمهاي آمريکا عليه ايران، نگرانيم که آمريکاييها بسياري از پلتفرمها را روي ما ببندند و مدخل ورودي ما در فضاي مجازي را دچار اختلال کنند. به همين دليل با توجه به اينکه داراييها و زيست ما در فضاي مجازي شکل گرفته است، بايد شبکه ملي اطلاعات و سيستم عامل بومي داشته باشيم و درگاه وروديمان بومي باشد تا با مشکل احتمالي مواجه نشويم.
فيروزآبادي با بيان اينکه امروزه تمام زيست ما در بستر اينترنت است، گفت: ما از مسئولان انتظار داريم که از پلتفرمهاي ايراني حمايت کنند. بسياري از مسئولان ما فقط در پلتفرمهاي خارجي حضور دارند و انتظار داريم در کنار حضور در پلتفرم هاي خارجي، پستهاي خودشان را در پلتفرمهاي ايراني هم نشر دهند و از بستر شبکه ملي اطلاعات و پيامرسانهاي داخلي حمايت کنند. البته عضويت مسئولان در شبکه هاي فيلتر شده از نظر ما خلاف است.