ارمغان آموزش آنلاین برای اقتصاد جهان
اقتصاد آنلاين/ وزارت آموزش ايالات متحده پيشتر اعلام کرده بود بعيد ميداند مدارس اين کشور ابتداي پاييز درهاي خود را باز کنند تا دانشآموزان بهصورت حضوري کنار يکديگر بنشينند.
هم اکنون که آغاز سال تحصيلي جديد فرارسيده است سازمان همکاري اقتصادي و توسعه (OECD) با انتشار گزارشي توضيح داد اختلال در بازگشايي مدارس بهدنبال همهگيري ويروس کرونا موجب خواهد شد امريکا ضرر اقتصادي معادل 15.3 تريليون دلاري را پيش روي خود ببيند. اين گزارش همزمان با شروع سال تحصيلي در سراسر جهان منتشر شد و نشان داد ويروس کرونا و اختلال در سيستم آموزشي باعث ميشود رشد اقتصادي جهان تا آخر سال جاري بهطور متوسط 1.5 درصد کاهش يابد.
اين سازمان بينالمللي بجز نگرانيهاي مالي همچنين اظهار داشت که آنلاين شدن مدارس و تکيه بر سيستمهاي آموزش از راه دور بهخاطر شيوع گسترده کوويد19 موجب ميشود دانشآموزان از يادگيري مهارتهاي مختلف عقب بمانند و ورود اين گروه از افراد به جامعه ميتواند مشکلاتي را در آينده به همراه داشته باشد.
اين مدارس کرونازده
با پايان تعطيلات تابستاني، سال تحصيلي براي بيشتر کشورهاي جهان آغاز ميشود و بهعبارت دقيقتر ميتوان گفت از اوايل ماه سپتامبر دانشآموزان و دانشجويان وارد کلاسهاي درس ميشوند و دوره تحصيلي يک ساله را تا پايان ماه ژوئن ادامه ميدهند ولي با شيوع ويروس کرونا روند هميشگي آموزش و تحصيل در جهان تغيير کرده است و امسال بيشتر کشورها تصميم گرفتند فرآيند آموزش را بهصورت مجازي و از راه دور سازماندهي کنند تا محصلان شبيه بسياري از کارمندان، خانه نشين شوند. در اين ميان سازمان جهاني همکاري اقتصادي و توسعه طي گزارشي که اين هفته منتشر کرد توضيح داد اگرچه آموزش مجازي برخي کسب و کارها را رونق ميدهد و چرخه اقتصادي در بخشهاي مرتبط با فناوري را تقويت ميکند، ولي اين فرآيند در مجموع کاهش 1.5 درصدي رشد اقتصاد جهاني را باعث ميشود و براي کشور امريکا به تنهايي ضرر معادل 15.3 تريليون دلار را در پي دارد.
بر اساس اين گزارش گفته شد که هم اکنون 1.2 ميليارد کودک در حدود 200 کشور مختلف که ويروس کرونا در آنها شيوع پيدا کرده است از ادامه تحصيل به شکل فيزيکي باز ماندهاند و فرآيند آموزش براي آنها مجازي شده است. در امريکا که وضعيت زندگي مردم با فعاليتهاي سياسي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اين کشور گره خورده است وضعيت بازگشايي مدارس بهصورت متفاوت دنبال ميشود. در حالي که بسياري از خانوادههاي امريکايي بهدليل نگرانيهاي ايمني از بازگشت فرزندان به مدارس و دانشگاهها ممانعت ميکنند، برخي دانشگاهها در نخستين روزهاي بازگشايي چندين مورد مبتلا به کرونا را شناسايي کردند.
دانشگاه کاروليناي شمالي از بزرگترين مراکز آموزشي ايالات متحده است که کلاسهاي آن بهصورت حضوري بازگشايي شد ولي اين هفته اعلام کردند بهدنبال شناسايي افراد مبتلا به کرونا، درهاي اين دانشگاه دوباره بسته شده است تا کلاسها آنلاين برگزار شود. مدير دانشگاه جان هاپکينز هم اين هفته در بيانيهاي گفت با اينکه بيشتر موارد ابتلا در خارج از فضاي دانشگاه اتفاق ميافتد، ولي مبتلايان ميتوانند اين ويروس را به داخل فضاي آموزشي بياورند. دانشگاه لسآنجلس يونيفايد که بيش از 75 هزار کارمند دارد هم اين هفته اعلام کرد هيچ يک از کلاسهاي خود را بهصورت حضوري برگزار نميکند. گزارشها نشان ميدهد در ابتداي سال تحصيلي امريکا بيش از 75 هزار دانشآموز و دانشجوي مبتلا به ويروس کرونا در اين کشور شناسايي شدهاند که اين رقم نسبت به ماه قبل رشد 24 درصدي را نشان ميدهد. در مجموع 70 درصد مراکز آموزشي امريکا اعلام کردند که حاضر به برگزاري هيچ گونه کلاس حضوري نيستند.
در انگلستان شرايط با اندکي تفاوت دنبال ميشود. وزير آموزش و پرورش اين کشور معتقد است که عدم حضور دانشآموزان در کلاسهاي درس مشکلاتي فراتر از آموزش کامل دروس را براي آنها به همراه ميآورد و به همين خاطر دانشآموزان انگليسي اين روزها در گروههاي مختلف دستهبندي ميشوند تا خطر انتقال ويروس کرونا بين آنها کاهش يابد و در شرايط شيوع ويروس، تعداد کمتري از آنها نياز به قرنطينه داشته باشند. در ووهان چين بهعنوان شهري که شيوع ويروس کرونا از آن آغاز شد بيش از 2800 مدرسه ابتدايي و متوسطه با مجموع 1.5 ميليون دانشآموز کلاسهاي خود را بهصورت حضوري برگزار کردند و در بلژيک هم کودکان بالاي پنج سال اجازه حضور در کلاسهاي درس را يافتند.
همچنين گفته شد بيش از 12 ميليون دانشآموز فرانسوي اين هفته در کلاسهاي درس حاضر شدند و دولت اسپانيا هم امکان ورود کودکان بالاي پنج سال به کلاسهاي درس را با ماسک فراهم کرد. با وجود اين در گزارش اخير سازمان همکاري اقتصادي و توسعه گفته شد در آغاز سال تحصيلي جديد بيش از 90 درصد مدارس جهان در پي همهگيري ويروس کرونا تعطيل شدند.
تقويت زيرساختهاي فناوري
دانشگاهها و مدارس سراسر جهان به سه شکل سال تحصيلي را آغاز کردهاند. در حالت اول مدارس بهصورت حضوري شبيه به آنچه که پيش از عصر کرونا تجربه شده بود پذيراي دانشآموزان هستند، در حالت ديگر کلاسها بهصورت ترکيبي برگزار ميشود تا گروههاي مشخص با تعداد کمتر دانشآموزان در روزهاي خاص وارد کلاسهاي درس شوند و بهصورت همزمان دورههاي آنلاين براي آنها برگزار شود و در حالت ديگر تمام دوره آموزشي بهصورت آنلاين و از راه دور در اختيار دانشآموزان و دانشجويان قرار ميگيرد. با وجود اين آنچه که بيش از هر زمان ديگر مهم تلقي ميشود زيرساختهاي فناوري کشورهاي مختلف براي ارائه خدمات آموزشي آنلاين است.
مرکز آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد (يونسکو) طي گزارشي که بهتازگي منتشر کرده است توضيح داد، در سال جاري ميلادي بيش از 90 درصد دانشآموزان جهان در مقاطع ابتدايي تا عالي پشت درهاي بسته مراکز آموزشي ماندهاند و ميليونها نفر از آنها به زيرساختهاي فناوري براي حضور در کلاسهاي مجازي دسترسي ندارند. بر اساس اين گزارش، 826 ميليون دانشآموز و دانشجو به کامپيوترهاي خانگي دسترسي ندارند و اين در حالي است که محل زندگي 706 ميليون نفر از تمام دانشآموزان و دانشجويان سراسر جهان به اينترنت متصل نيست. بازگشايي آنلاين مدارس شکاف ديجيتالي بين مردم را بيش از هر زمان ديگر نمايان کرده است.
يونسکو بر اين باور است که دسترسي کامل به ابزارهاي آنلاين يادگيري براي همه دانشآموزان جهان ممکن نيست و اين اتفاق موجب ميشود دانشآموزان و دانشجويان ساکن مناطق فقيرتر از آموزش باز بمانند. بهعنوان مثال يک چهارم تمام دانشآموزان کلاس هفتم و 16 درصد دانشآموزان کلاس هشتم جهان بههيچگونه ابزار فناوري نظير رايانه شخصي، تلفن همراه يا اينترنت دسترسي ندارند و از طرف ديگر بسياري از آموزگاران هم نحوه کار کردن با سيستمهاي آموزش مجازي را بلد نيستند. چالش بزرگي که اين روزها گريبان نظام آموزش مجازي در سراسر جهان را گرفته، عدم دسترسي تعداد پرشماري از دانشآموزان و دانشجويان به فناوريهاي مرتبط است و از طرف ديگر بسياري از آموزگاران توانايي کار کردن با اپليکيشنها و ابزارهاي نوين فناوري را ندارند تا بتوانند دانستههاي خود را بهصورت مجازي در اختيار دانشآموزان خود بگذارند. در مجموع تاکنون بيش از 30 ميليون نفر از ساکنان کره خاکي به ويروس کرونا مبتلا شدهاند و حدود يک ميليون نفر از آنها جان خود را از دست دادهاند.