برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فیس‌بوک امکانی جدید فراهم می‌کند

منبع
زوميت
بروزرسانی
فیس‌بوک امکانی جدید فراهم می‌کند

زوميت/ فيسبوک امکان ثبت ادعاي مالکيت بر تصاوير را فراهم مي‌کند.

فيسبوک ابزاري ساخته که با استفاده از آن، مالک هر تصوير مي‌تواند تعيين کند تصويرش در کدام بخش‌هاي فيسبوک و اينستاگرام به‌نمايش دربيايد. اين قابليت نحوه‌ي کارکرد اينستاگرام را متحول مي‌کند.
   
فيسبوک قصد دارد به کاربران امکان دهد بهتر بر تصاوير خودشان نظارت کنند. در همين زمينه، فيسبوک به‌تازگي به‌روزرساني جديدي در سياست‌هاي خود اعمال کرده و از آغاز همکاري با برخي از شرکاي تجاري خاص خبر داده است تا به آن‌ها امکان دهد ادعاي مالکيت تصاوير را مطرح کنند. سپس، مالکان مي‌توانند تعيين کنند عکسشان در کجاي پلتفرم فيسبوک به‌نمايش درآيد. اين موضوع شامل اينستاگرام هم مي‌شود.

فيسبوک قصد دارد اين قابليت را به‌صورت عمومي دردسترس همه‌ي کاربران قرار دهد، هما‌ن‌طور‌که در‌حال‌حاضر اقدام مشابهي براي حق نشر ويدئو و موسيقي انجام مي‌دهد. فيسبوک در بيانيه‌ي جديدش تاريخ دقيقي براي انتشار گسترده‌ي اين قابليت اعلام نکرده است.

فيسبوک دقيقا اشاره نکرده که با کدام‌يک از شرکاي تجاري براي ارائه‌ي قابليت جديد پلتفرمش وارد همکاري گسترده شده است؛ با‌اين‌حال، تغيير اعمال‌شده در سياست‌هاي فيسبوک ازلحاظ تئوري بدين‌معني است برندي نظير نشنال‌ جئوگرافي پس از بارگذاري عکسي اختصاصي در ابزار ويژه‌ي فيسبوک با نام Facebook Rights Manager، مي‌تواند تعيين کند که اين عکس در کدام بخش‌هاي پلتفرم نمايش داده شود. اين قابليت براي ديگر برندهاي حاضر در اينستاگرام نيز فعال خواهد شد.

در ابزار يادشده، برندي نظير نشنال جئوگرافي مي‌تواند انتخاب کند که عکس همچنان در پلتفرم به‌نمايش دربيايد يا درخواست حذف بدهد که در آن صورت، پست‌هاي حاوي تصوير به‌طور کلي حذف مي‌شوند. برندها خواهند توانست طبق ‌تمايل خود از نمايش عکس در بخش‌‌هاي خاصي از فيسبوک و اينستاگرام جلوگيري کنند. اين يعني پست از دسترس خارج نمي‌شود؛ اما در بخش‌هايي به‌نمايش درنمي‌آيد که کپي‌رايت برند اعمال مي‌شود.

يکي از مديران فيسبوک بيانيه‌اي براي رسانه‌ي ورج ارسال کرده و در آن نوشته است که فيسبوک مي‌کوشد ابتدا قابليت جديد را با شرکاي تجاري‌اش آزمايش کند و درصورت رسيدن به نتايج مطلوب، آن را به‌صورت عمومي دردسترس قرار دهد. او از ابزار جديد فيسبوک به‌عنوان ابزاري بسيار حساس و بسيار قدرتمند ياد مي‌کند و مي‌گويد چنين ابزاري بايد پيش از انتشار عمومي، حتما دقيقا بررسي و نقص‌هايش رفع شود.

کسي که حقوق معنوي تصاوير را دراختيار دارد، به‌منظور ثبت ادعاي مالکيت بر تصوير، بايد وارد ابزار Rights Manager فيسبوک شود و فايل CSV حاوي تمامي متاديتاي عکس را بارگذاري کند. در مرحله‌ي بعد، مالک تصوير مي‌تواند انتخاب کند کپي‌رايت در کدام بخش‌هاي پلتفرم اعمال شود و برخي بخش‌ها همچنان بتوانند تصوير را نمايش دهند. زماني‌که ابزار فيسبوک تشخيص دهد که متاديتاي آپلودشده با عکسي منتشرشده در پلتفرم مطابقت دارد، فرايند پردازش تصوير را آغاز مي‌کند و بخش‌هاي نمايش‌داده‌شده‌ي تصوير در آن‌ها بررسي مي‌شود.

اگر فرد ديگري بخواهد ادعاي مالکيت بر همان تصوير را ثبت کند، دو طرف ماجرا مي‌توانند در چند مرحله‌ي ديگر درخواست مالکيت را ثبت کنند تا فيسبوک درنهايت مالک را انتخاب کند. فيسبوک مالکيت را به فرد يا برندي مي‌دهد که زودتر درخواست مالکيت را ثبت کرده باشد. اگر افراد بخواهند به تصميم فيسبوک اعتراض کنند، مي‌توانند از فرم‌هاي ويژه‌ي فيسبوک بهره بگيرند. 

به‌روزرساني جديدي که در قوانين فيسبوک اعمال مي‌شود، مي‌تواند نحوه‌ي کارکرد امروزي اينستاگرام را به‌خوبي متحول کند. امروزه، برخي تصاوير در اينستاگرام بارها بارگذاري مي‌شوند و هربار به‌منظور رعايت کپي‌رايت، دارنده‌ي اصلي عکس تگ مي‌شود. اکنون به‌لطف ابزار جديد فيسبوک، مالک عکس مي‌تواند بي‌درنگ پست‌هاي جديد حاوي عکس خود را از دسترس خارج کند.

درنهايت، خالقان محتوا مجبور خواهند شد سرمايه‌گذاري بيشتري به‌منظور ثبت تصاوير اختصاصي کنند تا پستشان از دسترس خارج نشود. تمامي اين‌ها دست‌به‌دست هم مي‌دهند و احتمالا به نتيجه‌اي ختم مي‌شوند که اينستاگرام به‌وضوح در پي دستيابي به آن است: تبديل‌شدن به پلتفرمي که در آن تصاوير اختصاصي، تنها يک‌بار منتشر مي‌شوند و بقيه نمي‌توانند آن‌ها را بازنشر کنند. کپي‌رايت در اينستاگرام سال‌ها است که مشکل‌ساز شده و به‌نظر مي‌رسد مديران فيسبوک مي‌کوشند تا با ابزار جديد مشکلات را رفع کنند. 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم