برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آنتن موبایل در استراتوسفر زمین آزمایش شد!

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
آنتن موبایل در استراتوسفر زمین آزمایش شد!

ديجياتو/ اپراتور آلماني «دويچه تلکام» موفق به آزمايش يک ايستگاه پايه هوايي در استراتوسفر زمين شده که مي‌تواند باعث پوشش تلفن همراه در مناطق دورافتاده شود.

اين گروه مخابراتي آلماني و شريک آن، استارتاپ بريتانيايي «Stratospheric Platforms» به اين موضوع اشاره کرده‌اند که يک هواپيما با قابليت کنترل از راه دور در ارتفاع ۱۴ هزار متري با يک آنتن توانسته به شبکه 4G‌ زميني متصل شود.

اين ايستگاه پايه هوابرد که مي‌تواند مساحتي تا ۱۴۰ کيلومتر را پوشش دهد، موفق به مديريت تماس‌هاي صوتي تصويري، دانلود اطلاعات و وبگردي توسط يک گوشي هوشمند روي زمين در طي اين آزمايش شده است. مديرعامل دويچه تلکام، «تيم هوتگز» اعلام کرده تا زماني که همه افراد به اين شبکه متصل نشوند، دست از کار نمي‌کشد:

«يک شبکه استراتوسفري مي‌تواند به دسترسي به مناطق دورافتاده کمک کند.»
ميزباني ايستگاه‌هاي پايه در استراتوسفر نويد واکنش سريع را مي‌دهد که نسل آينده شبکه‌ها يعني 5G براي پشتيباني از وسايلي مانند ماشين‌هاي خودران به آن نياز خواهند داشت. در حالي که آنتن‌هاي هوايي سرعت و هزينه کمتري نسبت به ماهواره‌ها دارند، نگهداري آن‌ها در چنين ارتفاعي بالايي يک چالش طراحي است.

آلفابت در پروژه «Loon» از بالون‌ها استفاده مي‌کند که داراي شبکه‌هاي بي‌سيم هستند و فيسبوک نيز به دنبال ارائه اينترنت هوايي توسط پهپادهاي اينترنتي که قدرت خود را از خورشيد تامين مي‌کنند، بود که البته پس از دو سال آن را متوقف کرد.

دويچه تلکام در اين پرواز آزمايشي از هواپيماي «H3Grob 520» استفاده کرد، چرا که استارتاپ Stratospheric Platforms همچنان در حال توسعه هواپيماي بدون سرنشين خود است. اين استارتاپ بريتانيايي اعلام کرده که پهناي بال اين هواپيما به ۶۰ متر مي‌رسد که تفاوتي با بوئينگ ۷۴۷ ندارد، با اين حال وزن آن تنها به ۳.۵ تن مي‌رسد و مي‌تواند تا ۹ روز در ارتفاع باقي بماند.

اين هواپيما از سيستم پيل سوختي هيدروژني استفاده مي‌کند تا آلودگي توليد نکند. اين سيستم در مقايسه با سلول‌هاي خورشيدي انرژي بيشتري توليد مي‌کند. اين هواپيما يک آنتن ۱۴۰ کيلوگرمي را حمل مي‌کند که قادر به انجام کار ۲۰۰ برج زميني خواهد بود. اولين پرواز آزمايشي اين پلتفرم در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد و انتظار مي‌رود در سال ۲۰۲۴ عملياتي شود.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم