
مایکروسافت سومین برند باارزش دنیا شد

زوميت/ مايکروسافت با عبور از گوگل به سومين برند باارزش دنيا تبديل شد.
بر اساس رتبهبندي اينتربرند، ارزش برند مايکروسافت در مقايسه با سال گذشته ۵۳ درصد رشد نشان ميدهد و اپل همچنان باارزشترين برند دنيا است.
روز گذشته اينتربرند رتبهبندي بهترين برندهاي جهان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر اساس آن، افزايش ۵۳ درصدي ارزش مايکروسافت در سال جاري ميلادي آن را به برندي ۱۶۶ ميليارد دلاري بدل کرده است؛ اين يعني مايکروسافت از گوگل که رتبهي سوم را دراختيار داشت، عبور و به رتبهي سوم ليست صعود کرده و آمازون با ارزش برند ۲۰۰ ميليارد دلار در جايگاه دوم قرار گرفته است. طبق اين رتبهبندي، باارزشترين برند جهان، همچنان اپل با ارزش تقريبي ۳۲۵ ميليارد دلار است که جايگاه خود را نسبت به گذشته حفظ کرده.
گوگل اما در مقايسه با سال گذشته کاهش دوپلهاي رتبه تجربه کرده و ارزش برند آن با کاهش ۱ درصدي، کمي بيش از ۱۶۵ ميليارد دلار برآورد ميشود. برخلاف گوگل، آمازون با رشد سالانهي ۶۰ درصدي عملکرد قابل قبولي از خود نشان داده و به دومين برند باارزش جهان تبديل شده است. از ديگر برندهاي برجستهي فناوري در اين رتبهبندي ميتوان به سامسونگ در رتبهي ۵، اينتل در رتبهي ۱۲، فيسبوک در رتبهي سيزدهم و اينستاگرام در جايگاه ۱۹ اشاره کرد.
بايد توجه داشت اينتربرند ارزش بازار (Market Cap) شرکتها را نميسنجد، بلکه ارزش برند آنها را تخمين ميزند. بهعنوان مثال، ارزش بازار اپل کمي بيش از ۲ تريليون دلار است؛ درحاليکه اينتربرند (Interbrand) «ارزش برند» اپل را ۳۲۵ ميليارد دلار تخمين زده است.
بهصورت کلي، امسال ارزش برند مجموع شرکتها با افزايش روبهرو بوده و به رقم ۲,۳۳۶,۴۹۱ دلار آمريکا افزايش يافته و نسبت به سال گذشته، رشد ۹ درصدي به خود ديده است. درحاليکه ميانگين رشد ارزش تمام برندها حدود ۱۴ درصد بوده است، برندهاي فناوري رشدي ۲۰ درصدي تجربه کردهاند.
برندهاي فناوري اکنون ۴۸ درصد از ارزش کل جدول اينتربرند را دراختيار دارند. اين رقم در سال ۲۰۱۰ چيزي حدود ۱۷ درصد بود. ۳ برند برتر جدول که همگي شرکتهاي فناوري هستند، ۳۰ درصد ارزش کل جدول را شامل ميشوند. جالب است بدانيد اين رقم در سال ۲۰۱۰ چيزي حدود ۱۶ درصد اعلام شده بود.