سامسونگ نمایشگر هدست VR با تراکم ۱۰ هزار پیکسل بر اینچ میسازد
زوميت/ سامسونگ با همکاري دانشگاه استنفورد در حال ساخت نمايشگر هدست وافعيت مجازي با تراکم ۱۰ هزار پيکسل بر هر اينچ است.
اگر از طرفداران هدست واقعيت مجازي سؤال کنيد، به تراکم پيکسل کمِ نمايشگر اين نوع هدست اشاره ميکنند. تراکم پيکسل کم باعث ميشود کاربران روي نمايشگر، نقطههايي مشاهده کنند که فاصله ميان پيکسلها هستند. حالا به نظر ميرسد اين مشکل در آينده توسط سامسونگ و دانشگاه استنفورد حل خواهد شد. سامسونگ و دانشگاه استنفورد نوعي نمايشگر OLED توليد کردهاند که تراکم آن به ۱۰,۰۰۰ پيکسل بر هر اينچ ميرسد. اين مقدار بالاتر از تراکم تقريبا تمام صفحات نمايشي است که درحال حاضر وجود دارد. اين ميزان تراکم پيکسل در هدست Oculus Quest 2 هم ديده نميشود.
اين تکنولوژي جديد براي انتشار نور سفيد، از فيلمي نازک در بين صفحات منعکسکننده استفاده ميکند؛ يک لايه نقره و يک لايه منعکسکننده فلزي با شيارهايي در ابعاد نانو. اين تکنولوژي باعث ميشود قسمتهاي منعکسکننده اجازه نشان دادن يک رنگ خاص به پيکسلها بدهند. اين طراحي براي نمايشگرهايي با تراکم پيکسلي بالا به کار ميرود؛ تراکمي بسيار بالاتر از آن چيزي که امروزه در صفحه OLED گوشيهاي هوشمند شاهد آن هستيم. تکنولوژي جديد سامسونگ و دانشگاه استنفورد روي ميزان روشنايي نمايشگر تأثير نميگذارد و با ميزان روشنايي صفحهنمايش OLED تلويزيونها يکسان است.
اين ويژگيها در نهايت منجر به ايجاد نمايشگري با کيفيت بسيار بالا ميشود که هرچه چشم خود را به آن نزديک کنيد، خبري از «اثرِ درِ صفحه» يا تشخيص پيکسلها بهصورت مجزا نخواهد بودکه اين نمايشگرها را براي ساخت هدست واقعيت مجازي (VR) و واقعيت افزوده (AR) به گزينهاي ايدهآل تبديل ميکند. ممکن است هنوز سالها با عرضهي تجاري اين تکنولوژي فاصله داشته باشيم و نياز به قدرت پردازشي بالا، سدي در راه آن باشد؛ اما نکتهي مهم اين است که سامسونگ با نمونهي آزمايشي اين صفحهنمايش ثابت کرد تکنولوژي اولد ديگر مانعي براي رسيدن به تراکم پيکسل بالا نخواهد بود.
سامسونگ در حال حاضر روي نمايشگري در اندازه کامل کار ميکند که ميزان تراکم پيکسلي آن ۱۰ هزار پيکسل بر هر اينچ است. تنها سؤال اين است که کي ميتوانيم چنين نمايشگري را مشاهده کنيم.