از پلیاستیشن ۱ تا پلیاستیشن ۵؛ مقایسه بازیهایی که با کنسول عرضه شدند
مجله ديجي کالا/ اکنون که کنسول پلياستيشن ۵ در سراسر جهان عرضه شده، فرصت بسيار خوبي به وجود آمده تا به مقايسهي بازيهاي زمان عرضهي کنسول پلياستيشن ۵ با ديگر کنسولهاي خانگي پلياستيشن بپردازيم و ببينيم که پلياستيشن ۵ در اين مقايسه در چه جايگاهي قرار ميگيرد.
شروع يک نسل و زمان عرضهي يک کنسول هميشه اهميت خاصي نزد طرفداران دارد؛ زيرا اولين مواجه جدي آنها با کنسولهاي جديدي است که قرار است در سالهاي آتي همراهيشان کنند. از همين رو، بازيهاي زمان عرضهي کنسولها نقش کليدي و خاصي در اين موقعيت پيدا ميکنند. آنها هم بايد بتوانند مخاطبان را بهسوي کنسولهاي نسل جديد جذب کنند و هم چشمانداز اوليهاي از چيزي که کنسولهاي بازي ميتوانند در طول يک نسل براي ما به ارمغان بياورند، ارائه دهند.
سوني با عرضهي پلياستيشن ۵ ادعا کرد که اين کنسول تاکنون بزرگترين بازيهاي زمان عرضه (لانچ) را در تاريخ پلياستيشن داشته است. در ادامه با مقايسهي بازيهاي زمان عرضهي هر کنسول خانگي سوني، به اين پرسش پاسخ خواهيم داد که آيا اين ادعاي سوني حقيقت دارد يا خير.
بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۱ – تاريخ عرضه در آمريکا: شهريور ۱۳۷۴ (۹ سپتامبر ۱۹۹۵)
Air Combat
Battle Arena Toshinden
ESPN Extreme Games
Kileak: The DNA Imperative
NBA JAM Tournament Edition
Power Serve 3D Tennis
The Raiden Project
Rayman
Ridge Racer
Street Fighter: The Movie
Total Eclipse Turbo
Zero Divide
Wipeout (هنگام عرضهي کنسول در اروپا عرضه شد)
ماجراي ورود پلياستيشن به ساخت کنسولهاي بازي و خلق پلياستيشن يکي از آن ماجراهاي معروف و جالبي است که احتمالاً آن را شنيدهايد. پس از آنکه نينتندو بهصورت ناگهاني سوني را دور زد و تصميم گرفت با يکي از بزرگترين رقيبان سوني يعني شرکت فيليپس براي ساخت ديسک درايو همکاري کند، سوني و کن کوتاراگي تصميم بزرگي گرفتند. در آن برهه کن کوتاراگي ريسک بزرگي را به جان خريد و تصميم گرفت تا سوني را وارد بازار کنسولهاي خانگي کند. سوني در حال ورود به بازاري بود که براي سالها توسط نينتندو و سگا قبضه شده بود. به همين خاطر، آنها براي اثبات تواناييهاي پلياستيشن و جذب مخاطبان مجبور بودند تا کنسول منحصربهفرد و قدرتمندي را خلق کنند که بازيهاي متفاوت و جذابي دارد. از آنجايي که اولين کنسول پلياستيشن با دو ويژگي انقلابي و مهم گرافيک ۳ بعدي و پشتيباني از سيدي بهجاي کارتريجهاي مرسوم معرفي و عرضه شده بود، توانست با استقبال بسيار خوبي مواجه شود و موفقيت زيادي را کسب کند. گرافيک سه بعدي باعث شد تا وارد دنياي جديدي از بازيها شويم و همين قضيه بسياري از گيمرها را هيجانزده کرده بود. بااينحال، اگر فقط بخواهيم بازيهاي زمان عرضه را در نظر بگيريم و اکنون بعد از سالها به آن بازيها نگاه کنيم، ميتوانيم بگوييم چندان بازتاب فوقالعادهاي هم براي ويژگيهاي کنسول پلياستيشن ۱ نبودند.
در ميان بازيهايي که در بالا به آنها اشاره شد، Rayman و Ridge Racer شايد معروفتر و برجستهتر بودند. Rayman که توسط ميشل انسل خلق شده است، توانست اثري در ژانر پلتفرمر براي سوني مهيا کند و از آنطرف Ridge Racer هم همانگونه که از نام آن مشخص است، اثر کلاسيکي در ژانر مسابقهاي و ماشينسواري بود که با استقبال نسبتاً خوبي هم مواجه شد. بهجز اين دو اثر، ميتوان گفت ديگر آثار بهمرور تقريباً فراموش شدند. حتي Street Fighter: The Movie هم که بهواسطهي نام استريت فايتر شايد شانسي برايش قائل ميشديم، نتوانست چندان مورد توجه قرار گيرد. اين بازي در ابتدا در سال ۱۹۹۵ ميلادي بر اساس فيلم لايو اکشن استريت فايتر (سال ۱۹۹۴) براي دستگاههاي آرکيد منتشر شد و البته نسخهاي هم از آن براي زمان عرضه کنسول پلياستيشن ۱ در آمريکا ساخته شد. نسخهي دستگاههاي آرکيد تا حدي به موفقيت دست يافت اما نسخهي پلياستيشن ۱ به چنين توفيقي دست پيدا نکرد.
البته، اين را بايد اشاره کنيم که پلياستيشن ۱ در سه تاريخ مختلف در ژاپن، آمريکا و اروپا عرضه شد. به همين خاطر، تفاوتهايي در بازيهاي زمان عرضهاش در هر منطقه ديده ميشود. براي مثال، بازي مسابقهاي و متفاوت Wipeout که بعدها به يکي از عناوين محبوب پلياستيشن تبديل شد، در زمان عرضهي کنسول در اروپا منتشر شده بود و توانست بازخوردهاي بسيار خوبي را هم دريافت کند. با اين وجود، همانطور که گفته شد، فهرست کلي بازيهاي زمان عرضه چندان تحسينبرانگيز نبود و البته شايد اهميتي هم نداشت؛ زيرا پلياستيشن ۱ توانست با قدرت بالا و قيمت مناسبش همان ابتدا مهر محکم خود را بکوبد و رقيبان خود را شکست دهد. اين قضيه باعث شد بهمرور بازيهاي بيشتري براي اين کنسول بيايند و بسياري از توسعهدهندگان کنسول سوني را اولويت کار خود قرار دهند.
بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۲ – تاريخ عرضه در آمريکا: ۵ آبان ۱۳۷۹ (۲۶ اکتبر ۲۰۰۰)
Armored Core 2
Dead or Alive 2: Hardcore
Dynasty Warriors 2
ESPN International Track and Field
ESPN X-Games Snowboarding
Eternal Ring
Evergrace
FantaVision
GunGriffon Blaze
Kessen
Madden NFL 2001
Midnight Club
Moto GP
NHL 2001
Orphen: Scion of Sorcery
Q-Ball Billiards Master
Ready 2 Rumble Boxing: Round 2
Ridge Racer V
Silent Scope
Smuggler’s Run
SSX
Street Fighter EX3
Summoner
Swing Away
Tekken Tag Tournament
TimeSplitters
Unreal Tournament
Wild Wild Racing
X-Squad
پيشرفت و بهبود بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۲ نسبت به پلياستيشن ۱ کاملاً مشهود است. البته، جايگاه سوني هم در زمان پلياستيشن ۲ نسبت به جايگاه خود در زمان شروع کار با پلياستيشن ۱ بسيار متفاوت است. آنها قبل از عرضهي پلياستيشن ۱ تجربهاي در اين زمينه نداشتند اما قبل از پلياستيشن ۲، توانسته بودند پرفروشترين کنسول نسل قبل يعني پلياستيشن ۱ را توليد کنند.
هدف پلياستيشن ۲ تبديل شدن به پرفروشترين کنسول تاريخ بود و اگر به زمان عرضه و بازيهايش نگاه کنيم، شايد جاهطلبي و تلاش سوني براي اين هدف را از همان ابتدا ببينيم. بهترين نه اما احتمالاً بتوان بهراحتي گفت که پلياستيشن ۲ متنوعترين فهرست بازيهاي زمان عرضه ميان کنسولهاي پلياستيشن را دارد. اين خود نشان ميدهد که پلياستيشن ۲ از همان ابتدا سعي داشته مخاطبان مختلفي را به خود جذب کند و گيمرهاي حرفهاي را با اين بازيها بهسوي کنسول جديدش بکشاند. بازيهاي مبارزهاي بسيار خوبي همچون Tekken Tag Tournament و Street Fighter EX3، آثار اکشني همچون Dynasty Warriors 2 يا آثار ورزشي و مسابقهاي مثل Madden NFL 2001 و Ridge Racer V و حتي عناوين معروفي همچون TimeSplitters و Unreal Tournament همگي بخشي از بازيهايي هستند که نشان ميدهند که اين کنسول در زمان عرضه چه آثار متنوعي را در کنار خود ديده است.
پس از بازيهاي زمان عرضه، در سال اول و در چندماههي بعد از انتشار کنسول هم اين روند دنبال شد و تا انتهاي آن نسل ادامه پيدا کرد تا کنسول پلياستيشن ۲ به پرفروشترين و يکي از بهترين کنسولهاي تاريخ شود. روندي که نشان ميدهد سوني در آن نسل از همان ابتدا پايهريزي خوبي براي آن کنسول داشته و در نهايت مزد آن را هم گرفته است.
بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۳ – تاريخ عرضه در آمريکا: ۲۶ آبان ۱۳۸۵ (۱۷ نوامبر ۲۰۰۶)
Blast Factor
Call of Duty 3
Genji: Days of the Blade
Madden NFL 07
Marvel Ultimate Alliance
Mobile Suit Gundam: Crossfire
NBA 07
NBA 2K7
Need for Speed Carbon
Resistance: Fall of Man
Ridge Racer 7
Tony Hawk’s Project 8
Tiger Woods PGA Tour 07
Untold Legends: Dark Kingdom
بعد از پلياستيشن ۲ که سوني کاملاً بازار را از آن خود کرده بود، نوبت به سومين کنسول سوني يعني پلياستيشن ۳ رسيد. بااينوجود، شروع پلياستيشن ۳ آنگونه نبود که طرفداران انتظار داشتند و مقصر اين امر بيش از همه خود سوني بود. فارغ از بازيها، سوني تاکنون توانسته در همهي کنسولهاي ديگر خود نسل را با سياستهاي خوب و درست شروع و آن را بهنوعي هدايت کند اما اوضاع پلياستيشن ۳ کمي فرق داشت. عرضهي کنسولي ۶۰۰ دلاري که ۲۰۰ دلار از رقيب خود گرانتر بود و دشوار بودن کار با سختافزار کنسول، بهاندازهي لازم براي شروع بد اين دستگاه کافي بود اما نکتهي بدتر اينجاست که پلياستيشن ۳ حتي بازيهاي زمان عرضهي بسيار خوبي هم نداشت که بتواند اشتباهات ديگر را بپوشاند و گيمرها را بعد از موفقيت پلياستيشن ۲، به کنسول جديد و نسل هفتمي سوني جذب کند.
علاوه بر اثري همچون Ridge Racer 7 که به يک عادت هميشگي در ميان فهرست بازيهاي زمان عرضهي کنسولهاي پلياستيشن تبديل شده بود يا حتي اثري مثل کال او ديوتي ۳، شايد مهمترين بازي زمان عرضهي پلياستيشن ۳ بازي شوتر اولشخص Resistance: Fall of Man بود که توسط استوديوd اينسامنياک گيمز ساخته شده است؛ استوديويي که اکنون در زمان عرضهي جديدترين کنسول سوني يعني پلياستيشن ۵ هم نقش بسيار مهمي را ايفا کرده است. اگرچه بازي Resistance: Fall of Man توانست بازخوردهاي خوبي را از سوي منتقدين و طرفداران دريافت کند، اما شايد مهمترين تأثيرش اين بود که شروع يک سري بازي شوتر جديد را براي سوني پايهگذاري کرد. آثاري که نسخههاي بعد آن هم براي کنسول پلياستيشن ۳ عرضه شدند و موفقيتهايي را کسب کردند.
فهرست ضعيف بازيهاي زمان عرضهي کنسول پلياستيشن ۳ باعث شد تا بسياري همچنان تا مدتي با پلياستيشن ۲ خود به تجربهي بازيها بپردازند و نيازي به کنسول جديد پيدا نکنند؛ بهويژه با در نظر گرفتن اين واقعيت که اثري همچون God of War II چند ماه پس از عرضهي پلياستيشن ۳ در آمريکا، براي پلياستيشن ۲ منتشر شد. عملکرد ضعيف بازيهاي پلياستيشن ۳ حتي تا حدود يک سال و نيم به طول انجاميد تا بالاخره سوني پشتيباني جدي و قوي خود با عرضهي انحصاريهايي همچون متال گير ساليد ۴ و آنچارتد ۱ را شروع کرد و توانست رفتهرفته با عرضهي انحصاريهاي مهم و ارزشمند بهسوي جايگاه خود قدم بگذارد.
بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۴ – تاريخ عرضه کنسول در آمريکا: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ (۱۵ نوامبر ۲۰۱۳)
Assassin’s Creed 4: Black Flag
Battlefield 4
Blacklight Retribution
Call of Duty: Ghosts
Contrast
DC Universe Online
FIFA 14
Flower
Injustice: Gods Among Us — Ultimate Edition
Just Dance 2014
Killzone Shadow Fall
Knack
Lego Marvel Super Heroes
Madden NFL 25
NBA 2k14
Need for Speed Rivals
Resogun
Sound Shapes
Super Motherload
Trine 2: Complete Story
Warframe
برخلاف کنسول پلياستيشن ۳ که فروش و موفقيت آن در زمان عرضه با سياستهاي اشتباه سوني تحتالشعاع قرار گرفته بود، اوضاع پلياستيشن ۴ در اين زمينه فرق ميکرد و سوني از اين اشتباهات کاملاً درس گرفت و رويکرد متفاوتي از خود نشان داد و توانست با تصميمهاي درست در جنگ پيش از عرضه و در زمان عرضهي کنسول با اختلاف قابلتوجهي از رقيب خود يعني ايکس باکس پيشي بگيرد و پيروز شود. بااينحال، با وجودي که پلياستيشن ۴ از همان ابتدا موفقيت خود را جشن گرفت اما همچون پلياستيشن ۳ و حتي پلياستيشن ۱، در زمان عرضه فهرست خوبي از بازيها را در خود نميديد.
علاوه بر بازيهاي مالتي پلتفرمي همچون اساسينز کريد ۴: بلک فلگ، بتلفيلد ۴ و کال آو ديوتي گوست که البته همگي براي پلتفرمهاي ديگر هم عرضه شدند و انتخاب منحصربهفردي براي کنسول پلياستيشن ۴ نبودند، سوني با چند بازي انحصاري خود سعي داشت که تنوع فهرست بازي خود در زمان عرضهي کنسول را نشان دهد. در واقع، اين تنوع وجود داشت اما مشکل اصلي اين بود که غالب اين بازيها، آثار خوبي نبودند که بتوان آنها را تحسين کرد. بازي Knack که اولين بازي معرفي شده براي پلياستيشن ۴ بود، اثر پلتفرمر بود که توسط استوديو ژاپن سوني ساخته شده بود. به نظر ميآمد که سوني با اين عنوان قصد دارد مخاطبان دوستدار سبک پلتفرمر يا حداقل مخاطبان کم سن و سالتر را به خود جذب کند اما واقعيت اين بود که Knack حتي نزديک به يک بازي پلتفرمر استاندارد و خوب نبود.
در ميان آثار انحصاري، بزرگترين نام براي جديدترين نسخهي سري کيلزون يعني Killzone: Shadow Fall بود که توسط استوديو گوريلا گيمز خلق شده است. در آن زمان کيلزون شادو فال از نظر گرافيکي اثري بود که بتوانيم آن را به معناي واقعي کلمه نسل بعدي خطاب کنيم؛ اثري که بخشي از تواناييهاي فني کنسول پلياستيشن ۴ را به تصوير کشيد. بااينحال، در اصل، شما در بهترين حالت با يک شوتر اول شخص متوسط روبهرو بوديد که هرگز نتوانست در حد و اندازهي دو نسخهي قبلي سري کيلزون ظاهر شود و حتي ميتوان گفت شکستي را براي گوريلا گيمز به همراه آورد. اين در حالي بود که کيلزون بهخصوص با نسخهي دوم و سوم به يکي از آثار مهم سوني و پلياستيشن تبديل شده بود.
در زمان عرضهي پلياستيشن ۴، شايد بتوان گفت بازي Resogun که توسط استوديو Housemarque ساخته شده است، بهترين بازي انحصاري سوني بوده است که البته اين عنوان براي پلياستيشن ۳ و پلياستيشن ويتا هم در دسترس بود. هرچند اين بازي شايد دليل مناسبي براي ارتقاي نسل کنسولهاي خانگي نبود اما بااينحال، حداقل اثر بسيار خوب و سرگرمکنندهاي بود. همانگونه که در ليست بالا هم ميبينيد، کنسول پلياستيشن ۴ که اکنون يکي از موفقترين کنسولهاي تاريخ سوني و پرفروشترين کنسول اين شرکت بعد از پلياستيشن ۲ است، در زمان عرضه فهرست کلي بازيهايش چندان چشمگير نبوده و بهگونهاي نبوده که منحصربهفرد باشد و در واقع سوني بعد از عرضه و بهمرور با عرضهي بازيهاي مختلف و انحصاريهاي مشهور خود از اين کنسول پشتيباني و حمايت کرده است.
بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۵ – تاريخ عرضه در آمريکا: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ (۱۲ نوامبر ۲۰۲۰)
Spider-Man: Miles Morales
Demon’s Souls Remake
Godfall
Bugsnax
Sackboy A Big Adventure
Astro’s Playroom (از پيش نصبشده روي کنسول)
Assassin’s Creed Valhalla
Call Of Duty: Black Ops Cold War (يک روز پس از انتشار کنسول عرضه شد)
Devil May Cry V: Special Edition
Watch Dogs Legion
Dirt 5
Fortnite
Observer System Redux
The Pathless
NBA 2k21
Maneater
Borderlands 3
Mortal Kombat 11 Ultimate
Overcooked: All You Can Eat
Planet Coaster
بازيهايي که براي محدودهي عرضهي کنسول پلياستيشن ۵ تاييد شدهاند
Ratchet and Clank
FIFA 21 (عرضه در ۴ دسامبر)
Madden NFL (عرضه در ۴ دسامبر)
Destruction All-Stars (فوريه)
Outriders (فوريه)
Hitman 3 (ژانويه)
Destiny: Beyond Light (دسامبر)
Far Cry 6
Immortals: Fenyx Rising (عرضه در ۳ دسامبر)
Scarlet Nexus
Kena: Bridge of Spirits
Oddworld: Soulstorm
Stray
Deathloop
Ghostwire Tokyo
Horizon Forbidden West
Grand Theft Auto V
Ride 4
بالاخره سوني با پلياستيشن ۵ به ايستگاه پنجم خود در ساخت کنسولهاي خانگي رسيد. اين بار سوني دوباره در موقعيتي فوقالعاده قرار گرفته و بهعنوان پيروز نسل قبل، نسل نهم کنسولهاي خانگي را آغاز کرده است. حتي قبل از اينکه که به توضيحاتي دربارهي بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۵ بپردازيم، با نگاهي ساده احتمالاً بتوانيم به ارزش بالاي فهرست بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۵ اقرار کنيم.
علاوه بر بازيهاي مالتي پلتفرمي همچون نسخهي جديد سري بازيهاي کال او ديوتي، اساسينز کريد و واچ داگز، درت و همينطور آثاري که از بهينهسازهاي ويژهاي براي کنسولهاي نسل بعد بهرهمند هستند، نکتهي بارز اين فهرست حضور آثار انحصاري ارزشمندي است که براي پلياستيشن ۵ توليد شدهاند که يا انحصاري دائم يا انحصاري زماني اين کنسول هستند.
اولين اثري که بهتر است به آن اشارهاي کنيم و بهصورت پيشفرض روي همهي دستگاههاي پلياستيشن ۵ نصب شده، بازي Astro’s Playroom ساختهي استوديو ژاپن سوني است. اين بازي که در واقع يک دموي چند ساعته براي نشان دادن ويژگيهاي کنترلر دوالسنس است، توانسته از ديدگاه مخاطبان و منتقدان بهعنوان يک پلتفرمر کوتاه جذاب و خوشساخت شناخته شود که ارزش تجربه کردن دارد. بهخصوص وقتي که تصور کنيم که ويژگيهاي دوالسنس تجربهي آن را جذابتر ميکنند.
دومين عنواني که شايد هوشمندانهترين و پرمنفعتترين تصميم سوني ميان بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۵ بوده، بازي مرد عنکبوتي: مايلز مورالز است که در واقع نسخهي فرعي و دنبالهاي براي بازي مرد عنکبوتي عرضهشده در سال ۲۰۱۸ محسوب ميشود. سال گذشته سوني با خريد استوديو اينسامنياک گيمز توانست اين استوديو توانا را به جمع استوديوهاي خود اضافه کند. رساندن بازي مرد عنکبوتي: مايلز مورالز به جمع بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۵ ميتواند بسياري از طرفداران اين ابرقهرمان را به کنسول سوني جذب و فروش بسيار خوبي را هم تجربه کند. حتي منتقدان هم از بازي استقبال کردهاند و تجربهي آن را در ادامهي نسخهي قبل خوشايند دانستهاند. بهگونهاي که متاي فعلي بازي هم به عدد ۸۵ رسيده است.
در انتها، گل سرسبد بازيهاي زمان عرضهي پلياستيشن ۵، ريميک بازي ديمونز سولز است که توسط استوديوي بلوپوينت گيمز ساخته شده است. طرفداران نسخهي اصلي بازي مدتها خواهان ساخت يک بازسازي ارزشمند از اين بازي بودند. بالاخره اين خواسته توسط استوديوي بلوپوينت به بهترين شکل صورت گرفت. بلوپوينت که قبلاً هم همکاريهاي خوبي را با سوني تجربه کرده بود، اين بار براي عرضهي پلياستيشن ۵ توانست ريميک بازي ديمونز سولز را خلق کند. بهزعم بسياري از منتقدان و طرفداران بازسازي ديمونز سولز را حتي ميتوان بزرگترين بازي انحصاري زمان لانچ کنسولهاي پلياستيشن يا بهصورت کلي يکي از بهترين بازيهاي تاريخ در زمان لانچ کنسولها لقب داد. متاي اين بازي اکنون ۹۱ است.
اين نکته را بايد توجه کرد که در کنسولهاي قبلي سوني معمولاً فاصله عرضه بين آمريکا و اروپا و ژاپن متفاوت بود و گاه به چندين ماه ميرسيد اما اين بار فقط يک هفته اين فاصله وجود دارد. در شرايط قبل، ممکن بود يک بازي چند ماه پس از عرضه کنسول در آمريکا، در زمان عرضه در اروپا آمادهي انتشار باشد و براي اولين بار منتشر شود. با اين احتساب، اگر بخواهيم علاوه بر بازيهاي اشاره شده در ليست، به چند اثر که اعلام شده در دورهي لانچ پلياستيشن ۵ منتشر خواهند شد، ميتوانيم به بازيهايي نظير Ratchet & Clank: Rift Apart و Gran Turismo 7 اشاره کنيم. حتي اعلام شده که بازيهايي نظير Horizon Forbidden West در سال اول عرضه براي پلياستيشن ۵ عرضه خواهند شد.
سوني نهتنها اين بار تنوع خوب و زيادي را در بازيهاي لانچ کنسولش برقرار کرده، بلکه مهمتر از آن آثار بسيار خوب و با ارزشي را براي کنسول خود آماده ساخته است. چيزي که حتي در بررسي ژورناليستهاي مختلف از کنسول پلياستيشن ۵ هم شاهد آن بوديم. در انتها، همهي اينها به ما اثبات ميکنند که ادعاي سوني چيزي بيشتر از يک ترفند تبليغاتي تأثيرگذار است و واقعاً حقيقت دارد. با مرور اين بازيها احتمالاً ما هم بتوانيم بگوييم که پلياستيشن ۵ نسبت به پيشينيان خود در زمان عرضه بازيهاي بهتر و مهمتري دارد و بزرگترين بازيهاي زمان عرضهي تاريخ پلياستيشن را در اختيار دارد.