نماد آخرین خبر

پهپاد زنبور عسل از دشوارترین موانع عبور می‌کند

منبع
مهر
بروزرسانی
پهپاد زنبور عسل از دشوارترین موانع عبور می‌کند

مهر/ محققان استراليايي از توليد پهپاد کوچک تازه‌اي با الهام از زنبورهاي عسل خبر داده‌اند که مي‌تواند در بسته‌ترين محيط‌ها از لابلاي موانع متعدد پرواز کند.
به گزارش نيواطلس، در سال‌هاي اخير پرندگان و جانداران مختلفي الهام بخش توليد انواع ربات و پهپاد بوده‌اند. زنبور عسل از جمله اين موجودات است که از توانايي بالايي براي پرواز در محيط‌هاي بسته و عبور از لابلاي موانع برخوردار است و بدون برخورد از کنار آنها مي‌گذرد.

پهپاد زنبور عسل توليد شده توسط پژوهشگران استراليايي مي‌تواند وضعيت و شکل ظاهري خود را براي پرواز در فضاهاي تنگ تغيير دهد و اين کار را به خوبي و متناسب با شرايط انجام مي‌دهد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد زنبورهاي عسل عليرغم مغز کوچکي که دارند مي‌توانند اطلاعات دريافتي از محيط اطراف را در حين پرواز به خوبي پردازش کنند و بدن خود را براي عبور از موانع مختلف با شرايط موجود سازگار و هماهنگ کنند. اين توانايي به خصوص در زنبورهاي عسل بيشتر است و آنها مي‌توانند بدون برخورد با ديواره‌هاي يک تونل از درون آن عبور کنند يا از فضاهايي عبور کنند که از فاصله دو بال آنها باريک‌تر است.

زنبورهاي عسل با اسکن چشمي شکاف‌هاي محيط اطراف و تهيه نقشه‌اي جامع در مغز خود مي‌توانند بدنشان را براي عبور از يک حفره يا مانع پيچ و تاب بدهند و حالا همين اطلاعات الهام بخش توليد يک ربات پرنده شده است.


اين ربات نيز با مشاهده موانع به محاسبه شرايط محيطي مي‌پردازد و سپس تصميم مي‌گيرد که براي عبور از آنها بايد چه حالتي به خود بگيرد. محققان اميدوارند بعد از تکميل بررسي‌ها بر روي نمونه اوليه اين ربات انواع بيشتري از آن را توليد کنند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره