قطعی هزاران اپلیکیشن در دنیا با اختلال در آمازون AWS
ديجياتو/ اختلال در ۲۸ سرويس اصلي AWS باعث شده هزاران اپليکيشن محبوب با ميليونها کاربر در سراسر دنيا از دسترس خارج شوند.
خدمات وب آمازون (AWS) يکي از سرويسهاي زيربنايي و ابري محبوب در دنياست که ستون فقرات هزاران سرويس و اپ پرکاربرد محسوب ميشود. وقوع اختلال در اين سرويس از شب گذشته باعث شده هزاران اپليکيشن محبوب نظير «اتودسک»، «فليکر»، «ادوبي اسپارک»، «پرايم موزيک»، «پوکمون گو»، «ليگ او لجندز» و «روکو» نيز امکان ارائه خدمات به دهها ميليون کاربر خود در سراسر دنيا را نداشته باشند.
از ديگر سرويسهايي که تحت تاثير اين اختلال قرار گرفتهاند بايد به دستگاههاي هوشمند (ناتواني در برقراري ارتباط با کلود اختصاصي)، پرتالهاي رمزارز (عدم پردازش تراکنش) و سرويسهاي استريم و پادکست (محدوديت در دسترسي کاربران به حسابها) اشاره کرد. اين اختلال به حدي است که حتي مانع بهروزرساني صفحات اطلاع رساني خود آمازون AWS شده است.
در پي قطعي سرويسها بسياري از کاربران اين اپها و بازيها در صفحات اجتماعي زبان به انتقاد گشودند و در پاسخ هم شرکتهاي توسعه دهنده و ارائه کننده خدمات از جمله «کوينبيس»، «ديتاکمپ» و «1Password» در توييتر دليل قطعي سرويس را اختلال در AWS ذکر کردهاند.
AWS آمازون داراي ۲۸ محصول اصلي است که تقريبا همگي آنها از جمله Kinesis، Worskpaces، DynamoDB و IoT درگير اين اختلال هستند. به گفته آمازون Kinesis در کانون اختلال قرار دارد؛ سرويسي که از آن براي جمعآوري و تحليل مقادير عظيم داده به صورت بلادرنگ استفاده ميشود.
آمازون در بيانيه خود از تلاش براي رفع مشکل خبر داده اما مشخص نيست اين اختلال چه زماني به صورت کامل رفع خواهد شد. ظاهرا کانون اصلي اختلال در آمريکاي شمالي است اما به خاطر گستردگي چشمگير سرويسهاي متکي به اين منطقه، آثار آن در سراسر دنيا مشاهده ميشود.