فناوری AMD Super Resolution متن باز و چندپلتفرمه خواهد بود
زوميت/ دو نفر از مديران AMD در مصاحبهاي جديد به اهداف اين شرکت از خلق فناوري Super Resolution اشاره کردند. AMD ميگويد Super Resolution قرار است متن باز و چندپلتفرمه باشد.
اسکات هرکلمن و فرانک آزور از اي ام دي (AMD) بهتازگي در قسمت جديد پادکست هاتهاردور شرکت کردند تا توضيحاتي دربارهي فناوري FidelityFX Super Resolution ارائه دهند. FidelityFX Super Resolution که مدتي پيش براي نخستين بار توسط اي ام دي بهنمايش گذاشته شد، جايگزيني براي فناوري Nvidia DLSS محسوب ميشود و مخصوص کارتهاي گرافيک مبتنيبر معماري RDNA 2 است.
فناوري FidelityFX Super Resolution در تلاش است وضوح اجرايي بازيها را ارتقا دهد و قابليت Anti-Aliasing را بهصورت پيشرفته بهارمغان بياورد. اي ام دي ميگويد که ميخواهد API فناوري جديد خود را بهصورت متن باز (Open Source) منتشر کند تا امکان دسترسي به آن روي پلتفرمهاي متعدد وجود داشته باشد. اي ام دي پيشتر رويکردي مشابه براي ديگر فناوريهاي توسعهدادهشده با مجموعهابزار FidelityFX نظير Contrast Aware Sharpening موسومبه CAS در پيش گرفته بود.
اسکات هرکلمن و فرانک آزور در مصاحبه با پادکست هاتهاردور گفتند که فعلا نميتوانند جزئيات فني فناوري FidelityFX Super Resolution را با هيچ رسانهاي در ميان بگذارند، زيرا اين فناوري هنوز بهطور کامل آماده نشده است. البته هرکلمن به اهدافي که اي ام دي از توسعهي FidelityFX Super Resolution در سر ميپروراند اشاره کرد و گفت تيم قرمز ازطريق نسخهي اختصاصي خود از DLSS، در پي انجام برخي کارهاي بهخصوص است.
يکي از اصليترين قواعدي که اي ام دي براي خود تعيين کرده اين است که FidelityFX Super Resolution بايد کاملا متن باز باشد و هيچ شرکتي بهعنوان تنها مالک API آن شناخته نشود. تيم قرمز ميگويد اين رويکرد باعث ميشود سازندگان بازيهاي ويدئويي براي پيادهسازي فناوري موردبحث در بازي خود، زمان کمتري صرف کنند و کار سادهتري در پيش داشته باشند.
اي ام دي ميگويد سازندهي بازي مجبور نيست شروعبه کدنويسي براي سختافزاري بهخصوص کند، زيرا FidelityFX Super Resolution بهطور کلي يک نوع کد خواهد داشت و توسعهدهنده بهسادگي خواهد توانست آن کد را به درون بازي خود تزريق کند. طبق گفتهي هرکلمن، رويکرد اي ام دي براي متن بازکردن FidelityFX Super Resolution درنهايت باعث ميشود اين فناوري در انواع پلتفرمها قابلدسترس باشد.
اي ام دي ميگويد قصد دارد FidelityFX Super Resolution را روي کنسولهاي نسل جديد و کارتهاي گرافيک سري رادئون RX 6000 که مبتنيبر معماري RDNA 2 هستند ارائه دهد. تيم قرمز همچنين از ارائهي قابليت موردبحث در پردازندههاي گرافيکي اينتل و انويديا ميگويد.
چندپلتفرمه بودن، خبر بسيار خوبي براي فناوريهايي مثل FidelityFX Super Resolution است. بزرگترين مشکلي که تحليلگران دررابطهبا DLSS مطرح ميکنند، اين است که فناوري موردبحث در انحصار پردازندههاي گرافيکي انويديا قرار دارد و API آن بهصورت عمومي منتشر نشده است.
اين حقيقت را نبايد فراموش کنيد که فناوري DLSS امروزه در انواع موتورهاي بازيسازي نظير آنريل انجين (Unreal Engine) وارد شده و بهصورت گسترده قابلدسترس است؛ اما توسعهدهندگاني که موتور بازيسازي اختصاصي خودشان را توسعه ميدهند مجبور هستند وقت و تلاش بيشتري را صرف پيادهسازي DLSS انويديا در موتور خود بکنند. تمامي اين تلاشها براي ارائهي قابليتي است که صرفا در کارتهاي گرافيک RTX کار ميکند.
دو سؤال مهم و بزرگ دربارهي فناوري موردانتظار FidelityFX Super Resolution مطرح ميشود. سؤال اول ساده است: آيا اين فناوري بهخوبي کار خواهد کرد؟ ميدانيم که نسخهي دوم DLSS نتايج چشمگيري بهدنبال دارد و گاهي اوقات حتي از رندر اصلي نيز عملکرد بهتري نشان ميدهد. حذف کردن TAA و استفاده از DLSS براي انجام Anti-Aliasing و آپاسکيل کردن فريم تصوير باعث ميشود به نتايج بهتري دست پيدا کنيم. اي ام دي تمام تلاش خود را بهکار خواهد بست تا سوپر رزولوشن بهخوبي کار کند.
سؤال ديگر اين است که فناوري جديد اي ام دي چگونه کار خواهد کرد؟ آيا Super Resolution قرار است از شبکهي تعليمدادهشده با هوش مصنوعي براي يافتن بهترين روشها بهمنظور آپاسکيل کردن تصوير و Anti-Aliasing استفاده ميکند؟ آيا اين فناوري خواهد توانست از قابليتهايي که بر سختافزار متکي ميشوند (نظير هستههاي تنسور انويديا) استفاده کند؟ فعلا جواب دقيق اي ام دي را نميدانيم، بااينحال احتمال دارد که پاسخ سؤال، منفي باشد.
در نظر داشته باشيد که Super Resolution قرار است روي تمامي پلتفرمها کار کند و صرفا محصولات انويديا هستهي تنسور دارند. اين يعني اي ام دي عملا هيچ دليل قانعکنندهاي نميبيند تا فناوري جديدي را برپايهي قابليتي که محصولات خودش از آن بيبهره هستند توسعه دهد. بااينحال وقتي بحث به تعليم ازطريق هوش مصنوعي ميرسد، انجام اين کار، شدني است؛ حداقل مايکروسافت قدرت پردازشي بسيار زيادي را ازطريق زيرساختهاي پلتفرم آژور ارائه ميدهد.
الگوريتمي که با هوش مصنوعي تعليم داده ميشود بايد بتواند بهخوبي روي هستههاي استاندارد پردازندههاي گرافيکي کار کند. بهلطف قدرت FP16، پردازندههاي گرافيکي RDNA 2 خواهند توانست چنين شبکهي پيچيدهاي را بدون چالش زياد اجرا کنند.
شرکاي تجاري کنسولساز اي ام دي به قابليتهايي نظير Super Resolution نياز دارند. پلي استيشن 5 و ايکس باکس سري ايکس ازلحاظ تئوري ميتوانند بازيهاي ويدئويي را با وضوح 4K و نرخ ۱۲۰ فريمبرثانيه اجرا کنند؛ اما دستيابي به اين هدف ازطريق کارت گرافيکي که قدرت کمتري نسبتبه Radeon RX 6800 دارد، بدون انجام برخي ترفندها براي پايين آوردن کيفيت نهايي تصوير ممکن نيست. Super Resolution تلاش ميکند کاهش کيفيت تصوير را جبران کند.