معرفی خودروهای تشریفات در کشور های جهان
عصر ايران/ "يک خودروي تشريفات دولت به صورت استاندارد براي حمل و نقل سران يا رؤساي يک دولت يا کشور مورد استفاده قرار ميگيرد و در موارد خاص ميتواند به حمل و نقل و جابهجايي مقامات ديگر کشورها که براي بازديد سياسي به کشوري ديگري سفر کردهاند، کمک کند". اين تعريفي است که از خودروي تشريفات ارائه ميشود و احتمالا مفهوم آن در بسياري از کشورهاي جهان مرسوم است. قطعا از اولين و واجبترين گزينههايي که يک خودرو را به بدنه دولت در هر کشوري وصل ميکند، امنيت آن است. خودروهاي تشريفات دولت بايد از امنيت و ضريب ايمني بالا براي حفاظت از مقامات برخوردار بوده و توانايي و شکوه لازم را براي انجام اين وظيفه دارا باشند. به همين منظور معمولا ليموزينها، خودروهاي اجرايي يا اسپورت براي خدمترساني انتخاب ميشوند. لانچيا ثسيس، خودروي دولت ايتاليا (براي سال ها ثسيس يکي از منحصر به فردترين خودروهاي دولتي جهان به شمار ميآمد) در اغلب مواقع، به دليل ريسک امنيتي بالايي که براي سرنشينان اين خودروها وجود دارد، خودروها با درجات بالايي حفاظت شده و ايمنسازي ميشوند. بنابراين استفاده از لفظ پوششهاي زرهي يا ضدگلوله براي اين وسايل متحرک چندان هم عجيب نيست. اين خودروها توسط سازندگان خودرو يا گروههاي ويژه و متخصص ديگري تجهيز "افترمارکت" ميشوند. لفظ زرهي که براي خودروهاي تشريفات دولت به کار ميرود به معناي تقويت و مصونسازي يک خودروي غيرنظامي است و با آنچه معمولا از يک خودروي ارتشي يا نظامي انتظار ميرود فرق دارد. زماني که يک مقام بلندپايه داخلي يا خارجي وارد اين خودروها ميشود، افرادي موتورسوار از گروههاي ويژه، نيروهاي انتظامي يا اعضاي نظامي و ارتشي مقامات دولت ومهمانهايشان را، در حرکت پشتيباني ميکنند. راننده رئيس جمهور آمريکا، از ميان يکي از باتجربهترين اعضاي سرويس اطلاعاتي اين کشور و راننده رئيسجمهور روسيه نيز از از افسران درجه بالاي سرويس پشتيباني فدرال در روسيه انتخاب ميشوند. نخستوزير بريتانيا نيز رانندهاي در اختيار دارد که افسر ويژه حفاظتي از سازمان پليس متروپليتن است. در کنفرانسهاي بينالمللي و بازديدهاي سياسي و دولتي، اصولا کشور ميزبان امنيت حمل و نقل زميني و امنيت اعضاي مهمان را توسط اين خودروها تامين ميکند. اگرچه همانطور که پيشتر مطرح شد در همين مواقع برخي از کشورها، خودروهاي تشريفات خود را به کشور مقصد حمل ميکنند. کشورهايي که صاحب يک صنعت اتومبيل ملي هستند، در ائتلاف با دولت يکي از صنايع ملي کشور خود را به عنوان سازنده خودروهاي تشريفات و دولت انتخاب ميکنند که افتخار بزرگي براي بنگاه اقتصادي مربوطه به شمار ميآيد از طرفي دولتها نيز با افتخار به صنعت اتومبيل کشورشان مينازند. کاديلاک 1، آخرين سري از خودروهاي "بيست" به معناي هيولا که براي اولين بار با ورود ترامپ به کاخ سفيد مورد بهرهبرداري قرار گرفت پيش از اين نيز فورد و کرايسلر براي رؤساي جمهور آمريکا خودروهاي تشريفات را ارائه کردهاند. رهبران شوروي سابق نيز از خودروهاي بومي و سفارشي کارخانه کشور خود با نام اختصاري "زيل" بهره ميبردند. اما پس از فروپاشي شوروي و شرايط نامساعد شرکت زيل رئيسجمهور روسيه از اين خودروها صرفنظر کرد و خودروهاي کرملين را به مرسدس بنز تغيير داد. اما اينک پوتين يک خودروي جديد ملي را براي سال 2020 به خودروسازان کشورش سفارش داده است. امپراطور ژاپن از تويوتا سنتري، نخستوزير ايتاليا از مازراتي، نخستوزير مالزي از پروتون پردانا، رئيس جمهور چک از اشکودا ساپرپ و پادشاهي بريتانيا به شکلي موروثي از بنتلي استفاده ميکنند. رئيسجمهور فرانسه نيز ميتواند انتخابهايي بين پژو سيتروئن يا رنو داشته باشد. آلمانها نيز در دريايي از انتخاب براي خودروهاي تشريفاتي غرق خواهند شد. با اين وجود خودروهاي مورد استفاده تنها خودروهاي دولتي اين کشورها نيستند و يک دولت در آن واحد گزينههاي متعددي را در مراسمهاي مختلف و با توجه به سطح اهميت آن انتخاب ميکند. بسياري از کشورها نيز با توجه به توليد خودروهاي داخلي، خودروهاي لوکس و برتر کشورهاي ديگر را براي موقعيتهاي رسمي خود انتخاب ميکنند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد