روسیه قدرتمندترین اژدر هستهای خود را آزمایش میکند
باشگاه خبرنگاران/ قدرتمندترين اژدر هستهاي روسيه که قادر به ايجاد سونامي به ارتفاع ۵۰۰ متر است، تابستان امسال آزمايش ميشود. به گزارش پايگاه اينترنتي اکسپرس، روسيه در نظر دارد تابستان امسال، «پوسايدون» اژدر هستهاي قدرتمند خود را که پيشتر ادعا ميشد يک بلوف و حقه از جانب مقامات نظامي روسيه است، آزمايش کند. پوسايدون که در لغت به معني «خدايان درياها» است يک ابزار نظامي بدون سرنشين زيرآبي است که براي هدف قرار دادن شهرهاي ساحلي دشمن مورد استفاده قرار ميگيرد. اين اژدر هستهاي در صورت انفجار زير آب، قادر است با قدرت ۲۰۰ مگاتن، سونامي با امواج بيش از ۵۰۰ متر را روانه خط ساحلي دشمن کند. يک منبع ناشناس به خبرگزاري تاس روسيه گفت: اين آزمايش در تابستان و همزمان با گرمتر شدن آب درياها و اقيانوسها انجام ميشود و در صورت موفقيت آميز بودن، ابزار نظامي قدرتمندي براي مقابله دريايي خواهد بود. بر اساس اين گزارش، انتظار ميرود اژدر پوسايدون با دو زير دريايي ناوگان شمالي نيروي دريايي روسيه به محل مورد نظر منتقل شود. همچنين دو زيردريايي مسلح روسيه در اقيانوس آرام که هر يک قادر به حمل ۸ اژدر هستهاي هستند، اين انتقال را پشتيباني ميکند. سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا موسوم به «سيا» نام کانيون را به اين اژدر روسي داده است. اين در حالي است که سيا ادعا ميکند اژدرهاي هستهاي روسيه تهديدي براي شهرهاي آمريکا محسوب نميشود. ولي ارتش روسيه اعلام کرده اژدرهاي پوسايدون در عمق حداکثر يک کيلومتري درياها عمل ميکند و در برابر سامانه دفاع هوايي و شناسايي در رادار ايمن است. اژدر پوسايدون ۲۰ متر طول و ۲ متر عرض دارد و گفته ميشود بزرگترين اژدري است که تاکنون ساخته شده است. اين اژدر هستهاي که براي مسافتهاي طولاني در اقيانوسها طراحي شده با سرعت ۱۲۰ مايل در ساعت [۱۰۷ گره دريايي در ساعت] حرکت ميکند و با کلاهک هستهاي که دارد قادر است شهرهاي ساحلي، پايگاههاي دريايي دشمن و زير ساختهاي آنها مانند دکلهاي نفتي را منهدم کند. هيچ نوع زير دريايي نميتواند اين اژدر را حمل کند بنابراين داخل محفظههاي ويژه در کف درياها مستقر ميشود. اين در حالي است که سرعت اژدرهاي معمولي بين ۳۲ تا ۴۸ گره دريايي است. کارشناسان نظامي پيشتر معتقد بودند ساخت چنين اژدرهايي صرفا يک حقه از سوي مقامات ارتش روسيه است. در حالي که روسيه تحقيقات در زمينه اين اژدرها را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده و هم اينک وارد مرحله آزمايش شده است.