نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

پزشکیان: متحد می‌مانیم

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
پزشکیان: متحد می‌مانیم

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

رئیس‏ جمهور منتخب در همایش کمیته‏ های مشورتی انتخاب دولت چهاردهم از اعضای کمیته ‏ها خواست وزرای پیشنهادی را با الگوی امتیازدهی براساس شاخص ‏های تعریف‏ شده پیشنهاد دهند و نه با رای دادن.

حسین رضوی| سالن اجلاس سران عصر دیروز میزبان ده‌ها تن از شخصیت‌های سیاسی و فعالان مدنی کشور بود. آنان چهره‌هایی هستند که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، در قالب کمیته‌های مشورتی تشکیل شده‌اند تا گزینه‌های مطرح برای وزارتخانه‌های مختلف را شناسایی، ارزیابی و نفرات برتر را جهت تصمیم‌گیری و تشکیل دولت چهاردهم به شورای راهبری و شخص رئیس‌جمهور منتخب معرفی کنند.

در میان چهره‌‌هایی که در اجلاس دیروز حضور داشتند، می‌شد بسیاری از سیاستمداران، سران احزاب، مدیران اجرایی دولت‌های خاتمی و روحانی، نمایندگان ادوار مجلس، فعالان رسانه و استادان دانشگاه را یافت؛ چهره‌هایی که بسیاری از آنان، خود یا سابقه مدیریت یک وزارتخانه یا نهاد بزرگ علمی و اداری و صنعتی را در کارنامه خود دارند و یا آنکه از جوانان متخصص فعال در حوزه‌های مختلف مدنی یا بخش خصوصی بوده‌اند و حال در آستانه تشکیل دولت پزشکیان، به یاری آن برخاسته‌اند.

بااین‌حال، این چهره‌ها (چه باتجربه‌ها و چه جوانان) حمایت از دولت منتخب و مشارکت در فرآیند شناسایی، ارزیابی و انتخاب وزرا و مدیران ارشد دولت را بر حضور مستقیم خود در این مسئولیت‌ها ترجیح داده‌اند؛ چراکه براساس آیین‌نامه فعالیت کمیته‌ها و کارگروه‌ها، اعضای این نهادهای مشورتی خود نمی‌توانند نامزد وزارتخانه یا دیگر دستگاه دولتی باشند.

بدین‌ترتیب، همایش اعضای کمیته‌های مشورتی تشکیل دولت چهاردهم با ترکیبی از چهره‌ها و شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تشکیل شد تا مرحله نهایی فعالیت‌های خود را از امروز به‌شکلی جدی‌تر آغاز کنند تا آن‌گونه که محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم، اعلام کرده؛ گزینه‌های نهایی هر وزارتخانه تا سوم مردادماه معرفی شوند.

ظریف البته دیروز درحالی در این همایش حضور یافت و به همراه پزشکیان در میان تشویق حاضران وارد محل استقرار شد و در کنار رئیس‌جمهور منتخب نشست که رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف جریان تندرو طی دو روز گذشته، حملات گسترده‌ای را متوجه او کرده بودند و تلاش آشکاری را برای جدایی افکندن میان پزشکیان و ظریف و از بین بردن و فروپاشاندن ترکیب «تیم برنده» صورت داده بودند. پزشکیان اما در برابر این فضاسازی‌ها و حملات، نه‌تنها منفعل نشده است و بر همراهی ظریف در رأس تیم مشاوران تشکیل دولت جدید تاکید دارد، بلکه در سخنان دیروز خود از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب حاضر در شورای راهبری همچون عباس عبدی نیز به نیکی و احترام یاد کرد و توجه به تحلیل‌ها و راهبردهای آنان برای پیشبرد دولت جدید و افزایش امید اجتماعی و رشد مشارکت سیاسی شهروندان تاکید کرد.

پزشکیان در واکنش به حملات رسانه‌ها و تریبون‌های تندرو به ظریف و روند تشکیل کابینه گفت: «آنها هر غلطی می‌خواهند بکنند؛ مهم این است که ما درون خود متحد بمانیم و  با انسجام عمل کنیم و هدف اصلی را که جلب رضایت شهروندان به‌مثابه مشتریان کالای حکمرانی است، رها نکنیم». پزشکیان درعین‌حال بر این اصل که «دولت جدید می‌خواهد در جهت تحقق وفاق ملی گام بردارد»، تاکید کرد و خبر از آن داد که در این جهت، علاوه بر کمیته‌های مشورتی ذیل شورای راهبری دولت چهاردهم که ترکیب آن عموماً متشکل از نیروهای اصلاح‌طلب و میانه‌روست، با گروه‌های اصولگرا و فراکسیون مستقلین مجلس هم دیدار کرده است و از آنان هم خواسته است تا گزینه‌های پیشنهادی خود را معرفی کنند.

پزشکیان براین مبنا شرط وفاق ملی را «کنار آمدن همه طرف‌ها» دانست و گفت که مجموعه افرادی که براساس شاخص‌ها به شورای راهبری و رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند، با توجه به رویکرد کلی در جهت شعارها و تعهداتی که او به مردم داده است، انتخاب و برای رای‌اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند.

پزشکیان در سخنان خود همچنین با قدردانی از زحمات نیروهای اصلاح‌طلب و فعالان سیاسی و اجتماعی در جریان انتخابات، تاکید کرد: «اگر شما نبودید، من امروز اینجا نبودم و الان هم، با قبل تفاوتی نکرده‌ام؛ جز آنکه بار مسئولیت سنگینی را متوجه خود می‌بینم و امیدوارم بتوانم این بار را با یاری شما به دوش بکشیم». رئیس‌جمهور منتخب با آنکه در جمع نخبگان بود، باز با همان گفتارهای ساده و همه‌فهم سخن می‌گفت: «ما در دولت کاری نداریم؛ جز جلب رضایت مشتری. چه مشتری داخلی و چه مشتری خارجی. دولت باید همچون یک مجموعه اقتصادی به مشتری خدمات بدهد. جایی هم که محدودیت و موانعی داشتیم، صریح و روشن با مشتری حرف بزنیم و بگوییم به این دلیل، نمی‌توانیم. دیگر چرا خودمان را برایش می‌گیریم و با مردم بداخلاقی می‌کنیم؟ درحالی‌که امروز خیلی شرکت‌ها و مراکز ارائه خدمات در سطح بین‌المللی، مکانیزم‌های علمی دقیقی برای مشتری‌مداری تعریف کرده‌اند که به صرف نوع رفتار و با یک لبخند، خیلی ابهامات ذهنی مشتری را برطرف می‌کند».

اما نکته مهمی که پزشکیان خطاب به اعضای کمیته‌های تعیین گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های مختلف بیان کرد، تاکید او بر الگوی «امتیاز به جای رای» بود. وی در این زمینه توضیح داد: «در برخی موضوعات، رای دادن معنی ندارد. بلکه باید براساس شاخص‌های علمی و ملاک‌های تعیین‌شده به افراد و نامزدها امتیاز داد و در نهایت، مجموع امتیازات هر فرد رتبه او را مشخص می‌کند».

وی در این زمینه به عملکرد کمیسیون تحقیق برجام در مجلس نهم که به ریاست علیرضا زاکانی فعالیت می‌کرد، به‌عنوان الگویی غلط و غیرعلمی اشاره کرد و گفت: «در جریان بررسی برجام در آن کمیسیون که من هم عضو آن بودم، آقایان عده‌ای از همفکران خود را می‌آوردند که علیه برجام حرف بزنند و از طرفی مسئولان پرونده و مذاکره‌کنندگان را هم دعوت می‌کردند و آنها را به چالش می‌کشیدند و در نهایت براساس این جلسات و حرف‌ها، آمدند و رای گرفتند و با برجام مخالفت کردند. درحالی‌که اصولاً مدل بررسی و تحقیق آنها، غلط و غیرعلمی و غیرکارشناسی بود و به همین دلیل هم، من از آن کمیسیون بیرون آمدم و با آنها همراهی نکردم».

رئیس‌جمهور منتخب بر این اساس گفت: «در زمینه بررسی گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های مختلف هم، رای گرفتن معنی ندارد؛ چون ممکن است هرکس به فردی که از نظر فکری یا آشنایی و روابط با او احساس نزدیکی بیشتر می‌کند، رای دهد و در مقابل، فردی که شایسته‌تر است، رای کمی بیاورد. ازاین‌رو، اعضای کمیته‌ها باید براساس شاخص‌های تعیین‌شده امتیاز بدهند و نه رای. در این صورت است که می‌توان باصلاحیت‌ترین افراد را برگزید و در مرحله بعد با حمایت شما، جهت رای اعتماد معرفی کرد». پزشکیان از ظریف هم خواست که به‌عنوان رئیس شورای راهبری تشکیل دولت چهاردهم، نظارت کاملی بر رعایت این الگو در معرفی گزینه‌های پیشنهادی داشته باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar