نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

ضربه به وفاق؛ حمله روزنامه اصولگرا به سخنگوی دولت

منبع
صبح نو
بروزرسانی
ضربه به وفاق؛ حمله روزنامه اصولگرا به سخنگوی دولت

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

از میان انتصاب‌های اخیر دولت چهاردهم، نه‌تنها نصب خانم مهاجرانی به سخنگویی دولت نمی‌تواند به شعار وفاق دکتر پزشکیان کمک کند، اسباب برآمدن گرایش‌های افراطی در سیاست ایران را مهیا خواهد کرد که می‌تواند برای ادامه کار دولت نگرانی‌هایی ایجاد کند.


آقای پزشکیان در کابینه پیشنهادی تلاش کرد از چهره‌های رادیکال فاصله بگیرد و یک دولت چپ میانه تشکیل دهد که حتی در آن از برخی چهره‌های اصول‌گرای حاضر در دولت قبل هم استفاده کرد. در مورد افرادی چون ظفرقندی، میدری و صالحی امیری هم با وجود شائبه‌ها، به واسطه عدم اصرار این چهره‌ها به تأکید بر رفتار گذشته و بنای مجلس برای کمک به همکار سابقش، او با مانعی جدی مواجه نشد و به سرعت دولت خود را تشکیل داد که رهبر معظم انقلاب از این اقدام ابراز رضایت نموده و از اقدام مجلس تحت عنوان « کمک ارزنده» یاد کردند. این اقدام مجلس در جهت تعامل بین قوا و آماده شدن دولت برای پاسخ به مشکلات مردم صورت گرفته تا دولت با قدرت، مهیای حل مشکلات اقتصادی مردم شود. در چنین شرایطی بقیه انتصاب‌های دولت نمی‌تواند فارغ از این چارچوب همکاری قرار گیرد و تبدیل شدن استفاده از چهره‌های رادیکال در سطوح مختلف دولت به رویه، منجر به ایجاد نگرانی در مجلس و دیگر نهادهای حاکمیتی و درعین‌حال اشکال وارد شدن به وفاق مورد نظر دکتر پزشکیان باشد. کمااینکه بازگشت بدون شرط اساتیدی که در اغتشاش ۱۴۰۱ علیه نظام وارد میدان شدند، منطقی نیست و طبیعی است که باید هر اقدامی از طریق قانون باشد.
طبیعتا در چنین شرایطی استفاده از چهره‌ای مانند خانم مهاجرانی که نه‌تنها به شغل سخنگویی ارتباط ندارند، بلکه دارای مواضع تند و غیرقابل قبول در اغتشاش ۱۴۰۱ و طول کمپین انتخاباتی ۱۴۰۳ بودند، کمک به دولت آقای پزشکیان نیست، بلکه زمینه‌ای است که می‌تواند وفاق مورد نظر او را با چالش مواجه کند. خود ایشان بارها بر مسأله وفاق اشاره کرده‌اند پس انتخاب سخنگو که جنبه نمادین هم دارد باید بخشی از وفاق باشد. درباره سایر سمت‌ها هم این موضوع مصداق دارد. کمااینکه اهتمام به سفارش‌ها و رهنمودهای رهبری در انتخاب همکاران اقتضا می‌کند افرادی به کار گرفته شوند که معتقد به مبانی انقلاب باشند که متأسفانه در برخی موارد از این جهت اشکال وارد است و اگر دکتر پزشکیان خود وارد میدان نشود، ممکن است طیف افراطی بر دولت سیطره پیدا کنند و این سیطره به کلیت دولت و کیفیت حل مشکلات اقتصادی مردم تأثیر بگذارد.

سخنگوی دولت، ویترین دولت است 
سخنگوی دولت، ویترین دولت است و طبیعی است که نباید در اختیار چهره‌ای مناقشه‌برانگیز که نه سابقه‌ای در این شغل دارد، نه سابقه سیاسی مورد قبول و نه در چارچوب وفاق است، قرار گیرد.
تلاش اصول‌گرایان معتقد به عقلانیت انقلابی کمک به دولت پزشکیان است؛ چراکه موفقیت این دولت را موفقیت خود و کشور می‌دانند و به همین جهت با هدف کمک به دولت بیان این نگرانی را مهم و قابل طرح می‌دانند. در این شرایط یا خانم مهاجرانی برای کمک به وفاق دولت باید به صورت روشن از رفتارهای هیجانی گذشته خود عقب‌نشینی کند و تریبون سخنگویی دولت را محل بروز رفتارهای افراطی قرار ندهد و‌ یا اینکه اگر قصدی برای این کار ندارد، این سمت را برای یاری ادبیات وفاق دولت به فرد دیگری بسپارد و پس از این هم مدیران ارشد دولت برای برقراری وفاق در سطح مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی از ورود چهره های افراطی جلوگیری کنند.  
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره