نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

قمار اوکراین در کورسک

منبع
ايسنا
بروزرسانی
قمار اوکراین در کورسک

ایسنا/متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

رسانه آمریکایی با اشاره به حمله اوکراین به کورسک نوشت که سران کی‌یف «معتقدند که اوکراین امیدوار به بقای خود است باید توصیه راهبردی غرب را رد کند».

به گزارش ایسنا، جنگ اوکراین بزرگترین درگیری اروپا از سال ۱۹۴۵ و جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید. این جنگ با تشدید حملات هوایی اوکراین و روسیه و عمیق‌تر شدن شکاف‌ها در ائتلاف غربی که از اوکراین حمایت می‌کند، در حال گسترش به قلمروی جدیدی است و این جنگ همچنین پیچیده‌تر می‌شود. حالا با گسترش حملات اوکراین در شمال، حتی در حالی که روسیه کنترل اطراف پوکروفسک در شرق اوکراین را بیشتر به دست می‌گیرد، جنگ وارد مرحله‌ای شده که دیگر هیچکس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی می‌نویسد: «حمله اخیر اوکراین به کورسک روسیه آن طور که کی‌یف می‌گوید اصلا موفقیت آمیز نبود. این محدوده ۵۰۰ مایل مربعی حتی اندازه لس آنجلس هم نیست. این شهر فقط یک درصد از ۴۰ هزار مایل مربعی است که اکنون در کنترل روسیه قرار دارد و حدود ۰.۰۰۷۶ درصد یا کمتر از یک ۱۰ هزارم ۶.۶ میلیون مایل مربع در فدراسیون روسیه است.

در کورسک روسیه که اکنون به دست نیروهای اوکراینی اشغال شده هیچ شهر یا مسیر تزانزیتی مهمی وجود ندارد. این شهر بدون معادن، کارخانه‌های مهم یا نیروگاه‌هاست. از منظر نظامی هم اصلا شهر مهمی نیست. از دست دادن آن، نه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را از جنگ باز می‌دارد و نه باعث می‌شود اوکراین منابع یا موقعیت استراتژیکی که به پیروزی‌اش کمک می‌کند، کسب کند.


 موقعیت کورسک در مجاورت اوکراین
 

حرکت مخاطره‌آمیز اوکراین
رسانه آمریکایی با این حال، این منطقه را مهم توصیف می‌کند و می‌نویسد: از یک طرف به این خاطر اهمیت دارد که اوکراین توانسته یکی از بزرگترین تابوهای عصر اتم را بکشند. این نخستین باری است که یک کشور بدون سلاح اتمی به یک قدرت هسته‌ای حمله کرده است. تئوریسین‌های بازدارنده مدت‌ها بر این باور بودند که یکی از مزایای داشتن سلاح هسته‌ای این است که کسی جرات نمی‌کند به کشوری دارای سلاح اتمی حمله کند. البته این را هم باید در نظر داشت که پوتین از سلاح اتمی خود علیه اوکراین استفاده نکرده و به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته است.

حال، قوانین جدید کدام هستند و خطوط قرمز آقای پوتین چیستند؟ اگر اوکراین به حملاتش ادامه دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر ارتش اوکراین مانند نیروهای واگنر این خطوط روسی را بشکنند و به سمت مسکو بروند، ‌آنوقت چه می‌شود؟ آیا تیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و سایر متحدان غربی اوکراین تلاش خواهند کرد تا کی‌یف را از پیگیری رویه‌ای که احتمالا به یک جنگ هسته‌ای منجر خواهد شد، بازدارند؟ یا با دانستن اینکه پوتین قصد ندارد از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین استفاده کند، آمریکا حمایت‌هایش را از حملات هوایی و زمینی اوکراین علیه روسیه تسریع می‌کند؟

حمله اوکراین به کورسک همچنین از آن جهت مهم است که نشان دهنده راهبرد جدید جنگی این کشور است.


حمله به کورسک که تدارکات آن از متحدان اوکراین در واشنگتن و همچنین از مسکو پنهان شده بود، یک حرکت مخاطره آمیز به شمار می‌رود. هم ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور و هم ژنرال اولکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد اوکراینی در داخل بابت این حمله به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند. این انتقادها زمانی تشدید شد که شهر پوکروفسک در معرض سقوط قرار گرفته است.

توصیه غرب و مسئله بقای اوکراین
در ادامه این مطلب آمده است: زلنسکی و «الکساندر سیرسکی» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین به این دلیل استراتژی جدیدی را تصویب کرده‌اند که معتقدند اوکراین در یک جنگ موجودیتی، بازنده است.

درحالی‌که شرکای غربی اوکراین در نظر توانمندی حمایت از کی‌یف را دارند، اما اوکراین می‌داند که آنها این کار را نمی‌کنند.

تیم بایدن از تهدیدهای روسیه می‌ترسد، اتحادیه اروپا در یک تفرقه و اختلاف نظر بی‌سابقه است و به صورت کلی غرب می‌داند که پوتین مایل به مذاکره برای صلحی است که اوکراین را از پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا باز می‌دارد.


بازنده‌ها، خطر می‌کنند و درحالی‌که اوکراین به کمک‌های غرب نیاز دارد، زلنسکی و ژنرال سیرسکی معتقدند که اگر کی‌یف امیدوار به بقای خود است باید توصیه راهبردی بزدلانه غرب را رد کند.

آن‌ها احتمالا درست می‌گویند. مبارزه در یک جنگ بی‌پایان و شکست خورده در شرق در حالی که حامیان غربی ضعیف کی‌یف در حال مشاجره و بحث هستند، شکست نهایی اوکراین را رقم خواهد زد.

کی‌یف امیدوار است که این حمله به کورسک روحیه اوکراینی‌ها را بالا ببرد، ترس از روسیه در میان غربی‌ها را کمتر کند، پوتین را مجبور کند تا نیروهایش را برگرداند و در بهترین سناریو، حمایت روس‌ها را از جنگ را کمتر کند.

در پایان مطلب وال‌استریت‌ژورنال آمده است: این‌که حمله به کورسک به یک اقدام راهبردی تبدیل شود که مسیر جنگ را بتواند تغییر دهد، احتمالا به توانمندی اوکراین برای انجام حملات فرامرزی بیشتر بستگی دارد.

منطق نظامی بر این باور است که اوکراین برای این کار باید نیروهای ذخیره خود را آماده و مهیا کند.

دولت رو به پایان بایدن در موقعیت ضعیفی برای تاثیرگذاری بر رویدادها قرار دارد. اوکراین توصیه‌های او را رد می‌کند. رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید سیاست جدیدی را برای جنگی خطرناک‌تر طراحی کند که بایدن ابتدا نتوانست از آن جلوگیری کند و سپس در شکل‌دهی آن ناکام مانده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره