نماد آخرین خبر

پیامدهای موافقت و مخالفت مجلس با برجام / هزینه های لغو برجام نباید بر دوش ایران بیفتد

منبع
رصد
بروزرسانی
پیامدهای موافقت و مخالفت مجلس با برجام / هزینه های لغو برجام نباید بر دوش ایران بیفتد
رصد/ متن پيش رو در سايت تحليلي "رصد" منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست. پس از توافق يا جمع بندي هسته اي ايران و ۱+۵ پرسشي که مطرح بوده است تاييد اين امر توسط نهادهاي ايراني و آمريکايي بوده است. در همين راستا در هفته هاي گذشته منافع و مضرات اين تاييد توسط مجلس و نهادهاي ديگر در ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت. اين گفتگو با دکتر مهدي مطهرنيا، آينده پژوه سياسي و محمد حسين قديري ابيانه سفر پيشين ايران در همين رابطه است. مطهرنيا: موافقت مجلس با برجام پشتوانه دولت خواهد شد مطهرنيا در رابطه با رفتار مجلس در خصوص برجام مي گويد: مجلس نماينده تکثر ملي و دولت نماينده وحدت ملي است. تکثر در وحدت و وحدت در کثرت معناي اصلي پارادايم حاکم بر نظام هستي را برمي تابد. بايد بر اين نکته تکيه کرد که رفتار مجلس بايد حمايت از دولت و تمايل دولت براي جلب حمايت ملت در قالب مجلس را بربتابد. مطهرنيا: موافقت مجلس با برجام موجب مي شود دولت با پشتوانه بهتري در برابر اجراي تعهدات ناشي از توافقنامه وارد عمل شود وي ادامه مي دهد: امسال سال همدلي مردم و دولت نام گذاشته شده است، مردم در مجلس تجلي پيدا مي کنند و امروز کارکرد و رسالتي که براي مجلس در اين برهه از زمان تعريف شده و از سوي رهبر نظام جمهوري اسلامي نيز به تاييد رسيده آن است که مجلس بايد همراه با دولت حرکت کند، اين همدلي بايد در وجوه مختلف خود را نشان دهد. همدلي به معناي تبعيت مجلس از دولت يا انتقاد نکردن نسبت به دولت نيست، بلکه بايد در هر دو وجه يعني هم تبعيت ها و انتقادها و حتي مخالفت کردن ها با هدف ايجاد فضاي حمايت گرايانه از دولت براي رسيدن به اهداف ملي باشد نه اينکه برخي احزاب و گروه هاي سياسي در مجلس به دلايل حزبي و جناحي به سمت و سوي ايجاد فضاي منفي يا مثبت براي دولت در جهت منافع حزبي خود برآيند. بنابراين بايد گفت که کارکرد اصلي مجلس در حمايت از دولت در همدلي با دولت تجلي پيدا مي کند و لازمه آن همنشيني و همفکري و سپس همگامي مي باشد. آثارمخالفت مجلس با برجام مطهرنيا تاکيد مي کند: مخالفت اگر جنبه نقد داشته باشد مي تواند تحفه اي براي دولت باشد و اگر نقد پاسخي جدي دارد و در بافت موقعيتي و سياسي کنوني، اينگونه پاسخ ها، پاسخگوي نقدهاي موجود است، نه تنها مجلس بايد پذيراي آن باشد بلکه بايد حمايت هاي خود را از آن اعلام دارد. گاه مجلس در ارتباط با برجام به حرکت رقيب خود در کنگره آمريکا مي نگرد، در حالي که به جاي جنبه نفي گرايانه بايد به جنبه اثبات گرايانه نگاه کنند و اصل را به حمايت از دولت قرار دهند و در بازي هاي سياسي در زمين بازي کنگره آمريکا وارد ميدان نشود. وي اظهار مي داد: سناريوهاي برجام در سه سناريو بررسي مي شود. سناريو مخالفت کامل، موافقت کامل و موافقت مشروط، به نظر اينجانب در اين زمينه ما شاهد موافقتي مشروط خواهيم بود، موافقتي که تلاش مي کند نقد تحرکات را پس از پذيرش برجام نيز از آن خود نگاه دارد. قديري ابيانه: بهترين حالت اين است که کنگره آمريکا برجام را به گونه اي رد کند که حتي اوباما نتواند آن را وتو کند مطهرنيا مي افزايد: اثرات موافقت مجلس با برجام آن خواهد بود که، دولت، بسيار قوي تر و با پشتوانه بهتري از تحرکات مجلس خواهد توانست، در برابر اجراي تعهدات ناشي از توافقنامه وارد عمل شود و از طرف ديگر با پشتوانه مجلس خواهان ايجاد يک حرکت لازم در جهت عمل به تعهدات طرفين مقابل باشد. قديري ابيانه: هزينه هاي عدم تصويب برجام را بردوش آمريکا بيندازيم سفير پيشين ايران نيز در گفتگو با خبرنگار رصد در اين باره معتقد است: رفتار مجلس با برجام بايد در چهارچوب مصالح نظام انجام شود. اولين مورد اين که هرکشوري که برجام را رد کند در سطح بين المللي به عنوان مقصر به نتيجه نرسيدن مذاکرات معرفي خواهد شد، بهتر اين است که اگر قرار است کشوري آن را رد کند در صورت امکان کنگره آمريکا آن را رد کند و ايران از رد آن بپرهيزد. قديري ابيانه مي گويد: بهترين حالتي که براي ايران متصور است اين مي باشد که کنگره آمريکا متن برجام را به گونه اي رد کند که حتي اوباما نتواند آن را وتو کند. در اين صورت آمريکا هم از درون دچار بحران خواهد شد و هم رابطه آمريکا با ساير هم پيمانش تغيير خواهد کرد و تحريم ها فروپاشيده خواهد شد. به نظر من اين راه بهترين حالت است. وي خاطر نشان مي کند: اگر اکثريت کنگره آمريکا برجام را تاييد کند، آن وقت توپ در زمين ايران خواهد بود، قطعا برجام نکات منفي براي کشور دارد و ما مجبور به دادن امتيازهايي که مايل نبوده ايم، شده ايم، و امتيازهايي را هم گرفته ايم که دشمن مايل به دادن آن ها نبوده است، اما مي توانستيم امتيازهاي بيشتري بگيريم و امتيازهاي کمتري هم بدهيم. اگر دولت عجله نمي کرد مي توانست امتيازت بيشتري را بگيرد. قديري ابيانه ادامه مي دهد: اگر قرار بر آن باشد که مثلا پروتکل الحاقي را در زمان و شرايط فعلي بپذيريم بهتر آن است که مجلس آن را نپذيرد، بلکه شوراي عالي امنيت ملي آن را بپذيرد، چرا که در صورتي که شوراي عالي امنيت ملي آن را بپذيرد راهي براي رد آن در آينده خواهد بود، اما اگر مجلس آن را بپذيرد به قانون تبديل مي شود و آن وقت مسئله متفاوت خواهد بود و پذيرش مثلا پروتکل الحاقي زيان هاي زيادي براي کشور ايران دارد. کما اينکه پذيرش «ان پي تي» براي ما زيان آور بود، يعني اجازه ندادند که از مزاياي آن استفاده کنيم اما معايب آن گريبان گير ايران شد. هزينه تصويب برجام در شوراي عالي امنيت ملي نسبت به مجلس کمتر است وي تاکيد مي کند: اگر مجلس برجام را بپذيرد، بندهاي برجام بر پاي ما محکم تر از آن است که شوراي عالي امنيت ملي برجام را بپذيرد خواهد بود. اگر مجلس شوراي اسلامي آن را رد کند به منزله رد کردن برجام توسط ايران خواهد بود و از نظر بين المللي کمک به انسجام بيشتر عليه ايران خواهد بود، بنابراين فعلا بايد صبر کرد و منتظر ماند که در کنگره آمريکا چه مي گذرد. در اين بين معتقدم که کساني مانند فتنه گران و کساني که پيام هايي به آمريکا در مورد تشديد تحريم ها تاثير داشته اند در رابطه با اقدام خود مجازات شود. به هر حال اين تحريم ها سنگيني براي کشور داشته و مقصر ترغيب دشمن بوده اند.