الف/
متن پيش رو در الف منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
عضو هيات علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي گفت: داخليسازي خودروهاي جديد نبايد به سرنوشت داخليسازي خودروهايي همچون پژو ۴۰۵ و پرايد دچار شود که به دليل سرمايهگذاريهاي صورت گرفته براي داخليسازي کامل اين خودروها بيش از دو دهه است که آنها را توليد ميکنيم.
شهرام آزادي در گفتوگو با ايسنا، اظهار کرد: در قراردادهاي جديد خودرويي با خودروسازان خارجي نبايد بر داخليسازي کامل خودروها تاکيد کنيم، زيرا سرمايهگذاري براي داخليسازي کامل باعث ميشود نتوانيم خودروهاي جديد را در موعد مناسب بازنشسته و از خط توليد خارج کنيم.
وي با بيان اينکه داخليسازي کامل خودروهاي جديد زمانبر بوده و باعث ميشود عمر خودروي توليدي به ۱۵ تا ۲۰ سال افزايش يابد، خاطرنشان کرد: اين در حالي است که حداکثر هر پنج سال يک بار بايد مدل خودروهاي جديد توليدي در ايران به طور کامل تغيير کند.
اين کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بنابراين براي داخليسازي خودروهاي جديد بايد بر قطعاتي همچون موتور و گيربکس تمرکز کنيم، زيرا ميتوان با استفاده از موتور و گيربکس يکسان خودروهاي مختلفي را در مدلهاي متفاوت ظرف چند سال توليد و عرضه کرد.
وي افزود: همچنين بهتر است در قراردادهاي جديد خودرويي به جاي تاکيد بر صادرات خودرو بر صادرات قطعات توليدي در ايران تمرکز کنيم، زيرا کشورهاي اطراف ما اگرچه جمعيت بالايي دارند اما پتانسيل زيادي براي واردات خودرو از ايران ندارند.
آزادي با بيان اينکه قطعهسازان ايراني بايد به زنجيره تامين جهاني خودروسازان خارجي بپيوندند، تصريح کرد: بايد بهگونهاي برنامهريزي شود که قطعاتي که در داخل ساخته ميشود، علاوه بر عرضه در ايران در زنجيره تامين آن خودروساز خارجي در سراسر جهان نيز عرضه شود تا به اين ترتيب ارزش افزوده و اشتغال ناشي از داخليسازي نصيب کشور شود.
وي خاطرنشان کرد: اما اگر به جاي اين کار بر داخليسازي ۱۰۰ درصدي خودروهاي جديد تمرکز کنيم خودروهاي جديد نيز به سرنوشت خودروهايي همچون پژو ۴۰۵ و پرايد دچار خواهند شد که ۱۵ تا ۲۰ سال طول کشيد تا تمام قطعات آنها داخليسازي شود و به همين دليل توليد آنها هنوز ادامه دارد.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد