ايران/ « ثمرات راهپيمايي روز قدس » عنوان يادداشت روزنامه ايران به قلم حسين شيخالاسلام است که ميتوانيد آن را در ادامه بخوانيد:
دوقطبي جبهه حق و باطل، مظلوم و ظالم اينک بيش از هر زمان ديگري خود را در خاورميانه به رخ ميکشد.
دو قطبي که يک سمت آن امريکا، اسرائيل و پادشاهيهاي منطقه ايستادهاند و در مقابل آن تمام حکومتهاي مردمسالار و دين سالار و ملتهاي آزاديخواه. فلسطين سمبل مبارزاتي است که ميان اين دو جبهه دههها است جريان داشته و اکنون به اوج رسيده است. چنان که شاهد آن هستيم که در اين ايام جبهه امريکا و اسرائيل و پادشاهي سعودي تلاش دارند تا همه توان خود را براي فشار به ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي تجميع کنند و دقيقاً در همين موقع مردم آزاديخواه روزي را گرامي ميدارند که بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران بنا نهاده است.
حضرت امام خميني (ره) همان روشي را که براي پيشبرد انقلاب اسلامي ايران داشت پس از پيروزي انقلاب براي فلسطين به عنوان مهمترين مسأله جهان اسلام و کانون مبارزه حق عليه باطل به کار برد. راهپيمايي مردم و شعارهايشان قدرتمندترين پديدهاي بود که بر سختي سلاح و سرکوب فائق آمد. بر همين اساس امام مرداد 58 در اولين ماه مبارک پس از انقلاب آخرين جمعه ماه مبارک را به نام روز قدس نام نهادند و از مردم خواستند با همان حالت معنويشان شعار الله اکبر و لااله الالله سردهند و با خواست نابودي رژيم صهيونيستي و مستکبران امريکا به سمت صفوف نماز جمعه حرکت کنند. وظيفه برگزاري اين حرکت در جريان سالها در امتداد خود با برائت از مشرکين در مراسم حج نه تنها به ديگر ملتهاي مسلمان نيز سپرده شد بلکه پس از کشتار مسلمانان در جريان برائت از مشرکان سال 1366 و برگزاري چهلم درگذشت شهداي فلسطيني آن حادثه در سرزمين اشغال شده فلسطين انتفاضه نخست را بنيان نهاد. همچنان که روز قدسي که 40 سال پيش وجود نداشت؛ حالا در همه دنيا نه فقط جايي که مسلمانان حضور دارند، بلکه در هر جايي که عدهاي از انسانهاي آزاده حضور دارند برگزار ميشود و همه از آرمانهاي فلسطين به عنوان يک مسأله انساني و الهي حمايت ميکنند. آنچه امروز به عنوان راهپيمايي بازگشت فلسطينيان شاهد هستيم نيز ادامه همين راهپيمايي روز قدس و مراسم برائت از مشرکين است که ملتهاي مسلمان سالها تمرين کردهاند.
روز قدس امسال در شرايطي برگزار ميشود که در يک سو جبهه باطل تلاش ميکند تا در معامله قرن عناصر اصلي آرمان فلسطين يعني قدس، مرزهاي تاريخي فلسطين و بازگشت مردم آواره شده آن که موطن خودشان است را از مسألهاي حاکميتي و سياسي به امري اجتماعي- اقتصادي تنزل دهد و حتي ميخواهند هزينه اين مسأله اجتماعي – اقتصادي را هم در نشست آتي بحرين بر دوش حکومتهاي منطقه و کشورهاي ديگر تحميل کنند. حال آنکه گرچه برخي پادشاهان منطقه، مقامهاي رژيم صهيونيستي را به کاخهايشان راه دادهاند، مردم مسلمان همين کشورها در اجتماعات خود ميگويند صهيونيستها بايد به خانهشان برگردند تا فلسطينيها هم به خانههايشان بازگردند.
مقاومت در اين سالها پيشرويهاي خوبي کرده؛ روزگاري اين اسرائيليها بودند که در پس تهاجم و نابودي سرزمينهاي فلسطين با آتشبس تحميلي شرايط خودشان را تثبيت ميکردند. اما در سالهاي اخير توانمندي مقاومت چنان است که اسرائيل هر اقدامي ميکند در نهايت ناچار ميشود درخواست آتشبس کند و اين فلسطينيها هستند که شرايط آتشبس را تعيين ميکنند. روزگاري مقاومت با دستان خالي از سلاح و با پرتاب سنگ مبارزه ميکرد و امروز با موشکهاي خود ناکارآمدي «گنبد آهني» سپر دفاعي اسرائيل را که تجميع دانش نظامي امريکا و اسرائيل است به رخ ميکشد و نشان ميدهد که تسليحات نظامي جبهه باطل در برابر ديگر ملتها از جمله ملت ايران نميتواند کارآمد باشد.
خلاصه آنچه گفته شد را در دو نکته ميتوان جمعبندي کرد؛ نخست آنکه راهپيمايي روز قدس صرفاً يک اقدام نمادين نبوده و نيست و در طول دههها تأثير خود را بر تقويت مقاومت مردم فلسطين نشان داده و ديگر آنکه براي همه ملتها و به طور ويژه ملت ايران حضور در اين راهپيمايي يک وظيفه انساني صرف نيست؛ بلکه راهکار جدي است براي مقابله با تلاشها و تهديدهاي امريکا و اسرائيل و متحدانشان عليه امنيت و کيان کشور.
بازار