نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

پیش‌­بینی بیل ‌گیتس از آینده کرونا

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
پیش‌­بینی بیل ‌گیتس از آینده کرونا

دنياي اقتصاد/متن پيش رو در دنياي اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

 بيل گيتس در گفت‌و‌گو با اکونوميست به آينده کرونا و احتمال کشف واکسن آن پرداخت. او مي‌گويد: ما مي‌توانيم ايمني لازم را در برابر کرونا در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ايجاد کنيم. تا پايان سال ۲۰۲۱ تقريبا کار به سرانجام مي‌رسد و شايد اندکي از واکسيناسيون جهاني نيز در سال ۲۰۲۲ ادامه يابد. اما براي تحقق اين کار به ميلياردها دوز دارو نياز خواهد بود. با اين همه کشورهاي غني مي‌توانند در سال ۲۰۲۱ به اين پاندمي پايان دهند.
 
سال‌ها بود که بيل گيتس نسبت به شيوع ويروس جديدي هشدار مي‌داد که جهان را فلج خواهد کرد. امسال پيش‌بيني او به حقيقت پيوست. او مي‌گويد:« زيان‌هاي اقتصادي و سلامتي اين ويروس بسيار فراتر از آن بود که من از ويروس اينچنيني انتظار داشتم.» اين رهبر حوزه فناوري، بنياد خيريه بيل و مليندا گيتس را در ۲۰ سال پيش بنا نهاد و از آن زمان، اين بنياد در مبارزه با برخي از خطرناک‌ترين بيماري‌هاي همه‌گير نظير فلج‌ اطفال و مالاريا، بسيار سودمند بوده است. گيتس اکنون تمرکز خود را بر اجراي يک برنامه جهاني واکسيناسيون معطوف کرده است تا بتوان به همه‌گيري ويروس کوويد-۱۹ پايان داد که ممکن است بسيار زودتر از آنچه بسياري انتظار دارند، رخ دهد. به گزارش گروه اقتصاد بين‌الملل روزنامه «دنياي اقتصاد»، نشريه اکونوميست دراين‌باره گفت‌و‌گويي با بيل گيتس انجام داده است که در ادامه آمده است:

آيا جهان تلاش‌هاي کافي را براي پايان دادن به کرونا انجام داده است؟
هم‌اکنون شش برنامه ساخت واکسن ويروس کرونا پيشرفت‌هاي بيشتري را نسبت به ديگران داشته‌اند و تا اواخر ماه سپتامبر فاز سوم آزمايشي آنها به پايان مي‌رسد. فکر مي‌کنم برخي از آنها واکسن‌هاي موفقيت‌آميزي را توليد کنند، واکسن‌هايي که مي‌توانند تا ۸۰ يا ۹۰ درصد مانع انتقال بيماري شوند. من معتقدم به برنامه‌هاي بيشتر از اين تعداد نيازي نداريم؛ چراکه در نهايت برخي از اين برنامه‌ها به واکسن موثر ختم مي‌شوند اما اعتقاد دارم که ما به تامين بودجه بيشتري براي اين تلاش‌ها نياز داريم تا بتوانيم آن را در سراسر جهان توزيع کنيم چراکه تنها به اين نحو است که پاندمي کرونا پايان مي‌يابد. ما بايد ميلياردها دلار هزينه کنيم تا مانع زيان‌هاي تريليون دلاري شويم که اين همه‌گيري به اقتصاد جهان وارد مي‌کند.

شما ديدارهاي متعددي را با رهبران کشورها درباره تامين بودجه داشته‌ايد، اما چرا اين ميلياردها دلار براي نجات تريليون‌ها دلار هزينه نمي‌شود؟
تمامي کشورها به جز ايالات‌متحده بايد به اين موضوع بينديشند که چرا قادر نبودند به سرعت پول لازم را به اين مساله تخصيص دهند. براي نمونه بريتانيا به تدريج پول‌هاي لازم را تخصيص داد و آلمان نيز تلاش‌هايي کرد اما ايالات‌متحده به‌رغم تمامي ناکارآمدي‌اي که در زمينه کرونا داشت اما از نظر مالي توان لازم را داشت که ما بتوانيم در مقياس جهاني با اين چالش مواجه شويم. بسياري از اين واکسن‌ها با قيمت تمام شده پاييني حدود ۳ دلار توليد خواهند شد و از اين رو اين واکسن را مي‌توان در بسياري از کشورها و در سطح اقشار مختلف توزيع کرد. اين قيمت حتي در کشورهاي فقير نيز ارزان محسوب مي‌شود و ما براي جهان در حال توسعه به حدود ۱۰ تا ۱۲ ميليارد دوز واکسن کرونا نياز داريم.

شما مي‌توانيد اين واکسن را براي قشر متوسط با هزينه‌ بالاتري توزيع کنيد تا بتوان به يک قيمت معقول براي کشورهاي فقير رسيد. اما با توجه به اينکه ايالات‌متحده نقش رهبري خود را ‌مانند گذشته در زمينه‌هاي بهداشت و سلامت انجام نمي‌دهد، هماهنگي اين کار دشوارتر شده است، بنابراين من اميدوارم دولت آمريکا به نحوي بتواند با پيش گرفتن دوباره نقش خود، حمايت لازم را انجام دهد تا ما از نظر مالي محدوديتي نداشته باشيم.

شما فکر مي‌کنيد چه سناريويي براي توليد يک واکسن در سطح جهاني واقع‌گرايانه است؟ براي نمونه آخرين واکسني که توليد شد، ۵ سال زمان نياز داشت.
به اين دليل که ميلياردها دوز نياز داريم مي‌توانيم ايمني لازم را در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ايجاد کنيم. بسياري از مدل‌ها هستند که به ما مي‌گويند به دليل وجود واکسن‌هايي که تاکنون براي ويروس‌هاي کروناي ديگر توليد شده است و ابتلاي افراد بيشتري از جامعه ممکن است بتوان با ساخت و توزيع يک واکسن که ايمني ۴۰ درصدي را نسبت به کوويد-۱۹ ايجاد کند، ممکن است شيوع اين ويروس را بسيار آهسته کند. اين اميدوارکننده است. اما مي‌توان تا پايان سال ۲۰۲۱ تقريبا کار را به سرانجام رساند و شايد اندکي از واکسيناسيون جهاني در سال ۲۰۲۲ نيز ادامه يابد. کشورهاي غني مي‌توانند در سال ۲۰۲۱ به اين پاندمي پايان دهند.

حتي زماني که يک واکسن موثر نيز آماده شده باشد، ممکن است برخي از دريافت آن خودداري کنند، اين ريسک چقدر جدي است؟
ما دراين‌باره به افراد قابل اعتمادي نياز داريم که نسبت به اين موضوع دانش کافي داشته باشند تا به مردم دراين‌باره اطمينان دهند و افراد بر اساس شايعه تصميم‌گيري نکنند. خوشبختانه ما نياز نداريم بيشتر از ۹۰ درصد مردم واکسينه شوند، فکر مي‌کنيم اگر بين ۳۰ تا ۶۰ درصد از جمعيت، واکسني با بالاترين ميزان ايمن‌سازي را دريافت کنند، مي‌توان از شيوع گسترده آن ممانعت کرد. حتي اگر بخش‌هايي از جمعيت نيز به دلايلي نيز شرايط سني يا بيماري‌هاي خاص نتوانند واکسينه شوند، ما مي‌توانيم به يک ايمني در سطح جوامع دست يابيم.

بگذاريد به موضوع اقتصادهاي در حال توسعه و پيامدهاي کرونا براي آنها بپردازيم، آيا ممکن است شرايط براي اين کشورها از اين نيز بدتر شود؟
بله، چراکه اين کشورها به قيمت‌هاي برخي از کالاهاي اوليه متکي و برخي ديگر وابسته به دريافت وام‌هاي خارجي هستند. اين کشورها نمي‌توانند به سادگي دست به عرضه اوراق بدهي بزنند و با فشار مضاعف بر نرخ تبادل ارز مواجه نشوند. بنابراين آنها در اقتصادي زندگي مي‌کنند که پول در آن آزاد نيست و مقداري از پول اين کشورها نيز ممکن است به دلايل فساد و ديگر مشکلات به هدر بروند. اساسا بيشتر مردم اين کشورها به حال خود رها شده‌اند و سيستم خدمات درماني آنها نيز در سطح پاييني قرار دارد و بسياري از مراکز درماني نيز با حجم بالاي بيماران روبه‌رو شده‌اند. متاسفانه نظير تمامي اتفاقات ناگوار ديگر، قشر فقير در ايالات‌متحده نسبت به قشر متمول آسيب بيشتري ديد و به همين صورت کشورهاي فقير نيز نسبت به کشورهاي غني با آسيب‌هاي بسيار بيشتري دست‌وپنجه نرم مي‌کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره