نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

خواهر کیم جونگ اون چه نقشی در سیاست کره بازی می‌کند؟

منبع
اعتماد
بروزرسانی
خواهر کیم جونگ اون چه نقشی در سیاست کره بازی می‌کند؟

اعتماد/متن پيش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

يکي از وزراي دولت کره‌جنوبي با رد ارزيابي‌هاي ديگر مقامات ارشد سئول مي‌گويد اين ادعا که کيم يو جونگ، خواهر کيم جونگ اون، رهبر کره‌شمالي، اکنون دومين چهره قدرتمند اين کشور و جانشين احتمالي برادرش است، گزافه‌گويي و اغراق است.
لي اين‌يونگ، وزير اتحاد دو کره در دولت کره‌جنوبي روز سه‌شنبه به کميته‌اي از نمايندگان مجلس کشورش گفت، به اعتقاد او براي رسيدن به چنين نتيجه‌اي درخصوص نقش کيم يو جونگ در نظام سياسي کره‌شمالي شواهد کافي  وجود ندارد.
جئونگ کيونگ‌دو، وزير دفاع کره‌جنوبي نيز روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با يکي ديگر از کميته‌هاي مجلس اين کشور گفت، به اعتقاد او کيم يو جونگ سازمان دپارتمان ارشاد (OGD) متعلق به حزب کارگر کره‌شمالي را اداره مي‌کند. اين سازمان در حزب حاکم وظيفه آموزش‌هاي ايدئولوژيک، سازماندهي حزب و ملاقات‌هاي سياسي را برعهده دارد. اداره سازمان ارشاد يکي از مهم‌ترين پست‌هاي سياسي کره‌شمالي به شمار مي‌رود و رياست کيم يو جونگ بر اين سازمان نشان‌دهنده قدرت فزاينده و موقعيت سياسي بالاي اوست.
به نظر مي‌رسد اظهارات وزير دفاع کره‌جنوبي در تاييد ارزيابي هفته گذشته سرويس اطلاعات ملي کره‌جنوبي بيان شده باشد. ارزيابي اين سرويس اين بود که کيم جونگ اون تصميم گرفته قدرت خود را ميان مقامات ارشد نزديک به خود از جمله خواهرش تقسيم کند تا بدين ترتيب از حجم کارش کاسته شود.
کيم يو جونگ سال‌هاست به عنوان دستيار امين و معتمد برادرش فعاليت مي‌کند. او پيش از اين به عنوان يکي از مهم‌ترين عناصر تبليغات و پروپاگانداي رژيم کره شمالي خدمت مي‌کرد و اکنون عضو علي‌البدل پوليت‌بورو، هيات مرکزي حزب حاکم، است.
صحبت‌هايي که درخصوص قدرت کيم يو جونگ در عرصه سياسي کره‌شمالي مطرح مي‌شود باعث شد گمانه‌زني‌ها درخصوص مرگ برادرش افزايش يابد. کيم جونگ اون همواره طبق يک برنامه منظم و خسته‌کننده در انظار عمومي ظاهر مي‌شد، اما در سال جاري چند بار از انظار عمومي پنهان شده و گاهي اين غيبت چند هفته به طول انجاميده است. گفته مي‌شود سبک زندگي او بسيار ناسالم است.

چرا  از  اختلاف‌نظر مقامات  سئول تعجب  نمي‌کنيم
با اينکه چندان مرسوم نيست مقامات کنوني دولت کره‌جنوبي مثل جئونگ و لي نظري متفاوت از ارزيابي سرويس اطلاعاتي را علني کنند، اما اين اختلاف‌نظر چندان مايه تعجب نيست. مقامات کره‌جنوبي و ايالات‌متحده اغلب مجبور مي‌شوند براساس اطلاعات قطره‌چکاني درخصوص کره‌شمالي به نتيجه برسند، چراکه پيونگ‌يانگ به‌شدت در حفظ محرمانگي اطلاعات خود قدرتمند عمل مي‌کند.
کره‌شمالي نمي‌گذارد اطلاعات مربوط به دولت و ساختار حکومتش در اختيار جهان خارج قرار گيرد. البته در داخل نيز شهروندان به صورت منظم از تصميمات مهم حکومتي باخبر نمي‌شوند. در کره‌شمالي هيچ رسانه آزادي وجود ندارد که بتواند بر حکومت به شکل مستقل نظارت داشته باشد و تغييرات در کادر رهبري اين کشور، چه در دولت و چه در حزب حاکم، را گزارش دهد. دستگاه تبليغاتي کره‌شمالي به ‌شدت اطلاعاتي را که در داخل منتشر مي‌شود، کنترل مي‌کند و بخش عمده‌اي از محتواي وارد شده از جهان خارج را نيز از تيغ سانسور مي‌گذراند.
جئونگ و لي در دو بخش متفاوت از دستگاه سياسي کره‌شمالي فعاليت مي‌کنند. جئونگ وظيفه حفاظت کره‌جنوبي در برابر همسايه شمالي را برعهده دارد، اما لي وظيفه دارد با پيونگ‌يانگ مذاکره کرده و در صورت امکان، دو کره را با هم متحد کند. اگرچه به نظر مي‌رسد جئونگ و لي درخصوص نقش کيم يو جونگ با هم اختلاف‌نظر داشته باشند، اما هر دو وزير و البته سرويس اطلاعاتي کره‌جنوبي موافقند که کيم جونگ اون همچنان بالاترين مقام در هرم قدرت کره‌شمالي است و کنترل امور را در دست دارد. 
صحبت‌ها درخصوص موقعيت سياسي کيم يو جونگ در کره‌شمالي در حالي مطرح مي‌شود که اين کشور با چالش‌هاي گسترده‌اي روبه‌روست و اين چالش‌ها به ‌شدت بر وعده کيم جونگ اون مبني بر بهبود اقتصاد و وضعيت معيشت طبقه متوسط کره‌شمالي  تاثير گذاشته‌اند.
چند ماه است که مرزها به دليل شيوع ويروس کرونا بسته شده‌اند. گفت‌وگوهاي هسته‌اي با امريکا بي‌نتيجه بوده است. در هفته‌هاي اخير باران‌هاي موسمي مرگبار کشور را به مرز بحران رسانده و گردباد عظيمي نيز در راه است.
کيم جونگ اون روز سه‌شنبه رياست نشستي اضطراري براي بررسي وضعيت شيوع بيماري کرونا و تلاش‌ها براي آماده‌سازي کشور در برابر گردباد باوي را برعهده داشت. پيش‌بيني مي‌شود روز چهارشنبه يا پنجشنبه گردباد باوي در سواحل غربي شبه‌ جزيره کره يا چين باعث بروز رانش زمين شود. زيرساخت‌ها و جاده‌هاي ضعيف کره‌شمالي باعث مي‌شود اين کشور به ‌شدت در برابر شرايط آب و هوايي نامساعد آسيب‌پذير باشد.  کيم يو جونگ در هيچ يک از تصاوير منتشر شده از نشست روز سه‌شنبه حضور نداشت. البته اين لزوما به معناي غيبت او در اين جلسه نيست، چراکه ممکن است صرفا جلوي دوربين حاضر نشده باشد، اما در تابستان سال جاري او در چندين جلسه مهم حزب حضور داشته است. کارشناسان مي‌گويند، غيبت او در نشست روز سه‌شنبه غيرعادي است، اما دلايلي مثل بيماري يا مشغله کاري مي‌تواند علت عدم حضور او در جلسه اضطراري بوده باشد. نه دولت کره‌شمالي و نه رسانه‌هاي دولتي اين کشور دليلي براي غيبت او ذکر نکرده‌اند.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar