نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

کابوس انتقام

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
کابوس انتقام

وطن امروز/متن پيش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

دونالد ترامپ در پي گزارش يک نشريه آمريکايي که ايران را به برنامه‌ريزي براي ترور سفير آمريکا در آفريقاي جنوبي به انتقام خون سردار سليماني متهم کرده بود، در توئيتي ادعا کرد هر گونه اقدام ايران به تلافي ترور سردار سليماني را «هزار بار شديدتر» پاسخ خواهد داد. 
به گزارش «وطن امروز»، چندي قبل نشريه پوليتيکو به نقل از يک مقام آمريکايي مدعي شد ايران در فکر ترور لانا مارکس، سفير آمريکا در آفريقاي جنوبي با هدف تلافي ترور سردار قاسم سليماني است؛ خبري که به‌رغم تکذيب آن از سوي ايران، با واکنش شديد مقامات آمريکايي مواجه شد. واکنش آمريکايي‌ها به اين خبر کذب، نشان داد ترس از انتقام ايران در پاسخ به ترور سردار سليماني، به عنوان يک «هراس ساختاري» در ارکان حاکميتي ايالات متحده نهادينه شده است. 
دونالد ترامپ در اين باره در 2 توئيت پياپي با تکرار اتهامات خود عليه ايران، با بيان اينکه «بر اساس گزارش‌هاي رسانه‌ها، ايران ممکن است در حال طرح‌ريزي براي يک قتل هدفمند يا حمله به آمريکا باشد تا انتقام کشتن [سردار قاسم] سليماني را بگيرد»، ادعا کرد: هر گونه حمله، به هر نوعي عليه ايالات متحده با حمله‌اي هزار برابر قوي‌تر عليه ايران مواجه خواهد شد. 
مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا هم در مصاحبه‌اي اظهار داشت: «خيلي شفاف به جمهوري اسلامي ايران مي‌گوييم هر نوع حرکتي از جمله حمله به آمريکا يا هر مکاني که در آن ديپلمات‌هاي آمريکايي، سفير يا ساير کارمندان سفارت باشند، کاملا غيرقابل قبول است».
فضاسازي آمريکايي‌ها عليه ايران در حالي انجام شد که خبر برنامه‌ريزي ايران براي ترور سفير آمريکا در آفريقاي جنوبي در همان ساعات اوليه از سوي وزارت امور خارجه ايران تکذيب شد و سخنگوي وزارت خارجه آفريقاي جنوبي نيز از شنيدن آن اظهار تعجب کرد.  سعيد خطيب‌زاده در واکنش به گزارش نشريه پوليتيکو، آن را گزارشي «سفارشي»، «هدفمند» و «مغرضانه» خواند و به مسؤولان آمريکايي توصيه کرد دست از اين روش‌هاي پوسيده براي فضاسازي عليه جمهوري اسلامي بردارند. همچنين لونا انجيکنگلله، سخنگوي وزارت خارجه آفريقاي جنوبي در گفت‌وگويي با شبکه بلومبرگ گفت که اين ادعاها دولت پورتوريا را شگفت‌زده کرده است. او با اظهار بي‌خبري از اين موضوع گفت: ما امروز صبح از اين گزارش مطلع شديم. 
 
* نه مي‌بخشيم، نه فراموش مي‌کنيم
از همان نخستين روزهاي پس از ترور سردار سليماني، جمهوري اسلامي اعلام کرد انتقام خون حاج‌قاسم از آمريکا، استراتژي قطعي ايران خواهد بود. حمله موشکي سپاه پاسداران به پايگاه نظامي آمريکا در عين‌الاسد نيز از سوي رهبر معظم انقلاب «تنها يک سيلي» نامگذاري شد، نه انتقامي که جمهوري اسلامي وعده آن را داده است. 
ايران براي انتقام سردار سليماني يک موضوع راهبردي را مطرح کرد: خروج کامل آمريکا از منطقه. 
البته در سال‌هاي گذشته اين استراتژي مورد توجه ايران بود و جزء اهداف اساسي سپاه قدس به حساب مي‌آمد اما پس از ترور سردار سليماني همان‌گونه که اين موضوع مورد تاکيد رهبر حکيم انقلاب قرار گرفت، خروج آمريکا از منطقه به راهبرد اصلي و نقطه کانوني فعاليت‌هاي برون‌مرزي ايران تبديل و تمام ظرفيت‌هاي در دسترس براي اجرايي کردن اين راهبرد به کار گرفته شد. به بيان ديگر، مجبور کردن آمريکا به خروج از منطقه همان انتقام سختي است که جمهوري اسلامي آن را به مقامات ايالات متحده وعده داده است. نشانه‌هاي محقق شدن اين وعده در آينده در دسترس نيز در شرايط کنوني منطقه قابل مشاهده است. پارلمان عراق طرح خروج نظاميان آمريکا از اين کشور را در همان روزهاي ابتدايي پس از ترور سردار سليماني به تصويب رساند و از آن روز تاکنون بسياري از گروه‌هاي سياسي و اجتماعي عراق بر لزوم سريع‌تر اجرايي شدن اين مصوبه پافشاري کرده‌ و براي تحقق آن گام‌هايي را برداشته‌اند. 
بر اين اساس، تقليل دادن انتقام شهيد سليماني به مجازات افراد آمريکايي که در شهادت سردار سليماني شرکت نداشتند گزاره‌اي ناصحيح در تبيين رفتار جمهوري اسلامي است؛ مساله‌اي که خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه نيز در اظهارات اخير خود به آن اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران همان‌گونه که بارها اعلام کرده است پيگيري حقوقي بين‌المللي در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سليماني را در تمام سطوح ادامه خواهد داد و اين اقدام تروريستي را نه مي‌بخشد و نه فراموش مي‌کند. 
 علاوه بر اين، اين نکته را هم نبايد فراموش کرد که سفير ايالات متحده در يک کشور آفريقايي، در ترازي نيست که حذف آن، معادل انتقام خون شهيد سليماني باشد. به طور قطع در صورتي که جمهوري اسلامي اراده کند تا انتقام خون سردار سليماني را در قالب حذف برخي مقامات آمريکايي بگيرد، گزينه‌هاي مورد نظر، افرادي خواهند بود که به صورت مستقيم در ترور سردار سليماني نقش داشته‌اند. 
 
* سريال لاف‌زني‌هاي ترامپ
گذشته از محتواي خبري که دونالد ترامپ به آن واکنش نشان داد، ادبيات تهديدآميز وي در قبال ايران نيز نکته‌اي بود که مورد توجه برخي فعالان سياسي آمريکايي و ايراني قرار گرفت. بن‌رودز، مشاور امنيت ملي کاخ سفيد در دولت پيشين آمريکا با انتقاد از ادبيات تهديد‌آميز ترامپ، تاکيد کرد رويکرد رئيس‌جمهور آمريکا در برابر ايران هيچ دستاوردي نداشته جز اينکه امنيت آمريکا را کاهش داده است. 
بايد يادآوري کرد که دونالد ترامپ بعد از ترور سردار سليماني، با ادبيات تندي ادعا کرد در صورت پاسخ جمهوري اسلامي به اين ترور به 52 نقطه کشور حمله مي‌کند. حال آنکه بعد از حمله موشکي ايران به پايگاه نظامي آمريکايي در عين‌الاسد، ترامپ در يک نشست خبري با چرخش 180 درجه‌اي در لحن و مواضعش، از لزوم صلح با ايران سخن گفت. 
 
* تشديد پروژه ايران‌هراسي

به نظر مي‌رسد درباره فضاسازي اخير آمريکايي‌ها عليه ايران به نکته ديگري هم بايد اشاره کرد و آن هم نياز آمريکايي‌ها به تشديد پروژه ايران‌هراسي در فضاي افکار عمومي جهان است. مقامات ايالات متحده طي چند ماه گذشته سعي داشتند به افکار عمومي جهان و کشورهاي عضو شوراي امنيت القا کنند که لغو تحريم‌هاي تسليحاتي ايران تهديدي براي امنيت جهان خواهد بود. بعد از شکست آمريکا در نشست شوراي امنيت براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران، ترامپ و پمپئو در اظهاراتي تلافي‌جويانه بيان داشتند مکانيسم ماشه را عليه ايران فعال خواهند کرد؛ ادعايي که شانس موفقيت آن از همان ابتدا با ترديدهاي جدي کارشناسان مواجه شد. بنا بر نظر برخي کارشناسان، تشديد فضاي ايران‌هراسي در جهان، آمريکايي‌ها را براي به نتيجه رسيدن سناريوهاي‌شان عليه ايران کمک خواهد کرد. اين امر، برگ برنده‌اي هم براي ترامپ در آستانه انتخابات 2020 آمريکا خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar