نماد آخرین خبر

سرمقاله آفرینش/ نواندیشی های استراتژیک در منطقه خلیج فارس

منبع
آفرينش
بروزرسانی
سرمقاله آفرینش/ نواندیشی های استراتژیک در منطقه خلیج فارس

آفرينش/ « نوانديشي هاي استراتژيک در منطقه خليج فارس » عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش به قلم حميدرضا عسگري است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

 آنچه در خليج فارس در حال رخ دادن است، چه مورد تاييد و رضايت ما باشد و چه برخلاف منافع و امنيت کشورمان تلقي گردد، بيانگر شرايطي جديد و تحولي شگرف در مناسبات سياسي و امنيتي است.برخي کشورهاي عربي روابط خود با رژيم صهيونيستي را عادي کرده اند و از آنچه که طي سال هاي گذشته به صورت مخفي دردستور کار داشتند، پرده برداشتند.

اينکه کشورهاي عربي بخواهند به اين روند عادي سازي ها با اسرائيل ادامه دهند و يا آن را در دست بررسي قرار دهند، قطعاً 
مسئله اي است که در حوزه تصميم گيري داخلي اين کشورها صورت مي گيرد و ايران نيز بارها تاکيد داشته که قصدي براي دخالت در امور همسايگان ندارد و صرفاً در مورد عواقب احتمالي هشدار داده است.


اما اين يک روي سکه است، روي ديگر آن مسائلي است که در حوزه سياست خارجي کشورمان بايد مورد توجه قرار گيرد. اينکه اسرائيل در گام هاي اوليه بخواهد روابطي همچون گردشگري و يا مسائل اقتصادي را در دستور عادي سازي قرار دهد، به معناي آن است که در آينده اي نه چندان دور زمينه گفتگو و پيشنهادات در حوزه امنيتي و نظامي را نيز با اين کشورها مطرح خواهد کرد.

لذا بسيار ضروري است تا سياست گذاران و استراتژيست هاي کشورمان در ابعاد امنيتي و اطلاعاتي و حتي درحوزه هاي اقتصادي و تعاملات منطقه اي، تمامي احتمالات را روي ميز بگذارند و يک به يک براي آنها برنامه ريزي و راهکارهاي عملي داشته باشند.

نمي توان اين احتمال را ناديده گرفت که حضور رژيم صهيونيستي در کشورهاي جنوبي خليج فارس، تاثير منفي بر عملکرد و رويکرد همسايگان ما خواهد داشت و ممکن است آنها در مواجهه با کشورمان تغيير رويه بدهند. يا در ابعاد نظامي و امنيتي و اطلاعاتي قطعاً رژيم صهيونيستي برنامه هاي خصمانه اي را دنبال مي کند و ضرورت دارد تا در اين حوزه با رايزني ها و گفتگوهاي جدي و رسمي با همسايگان خطر احتمالي را به آنها گوشزد و منافع ملي خود را نيز مورد تاييد قرار دهيم.

همانطور که گفته شد عادي سازي روابط با اسرائيل مسئله اي داخلي براي همسايگان تلقي مي شود و ايران بنايي براي دخالت دراين زمينه ندارد، اما مي توان با انجام گفتگوهاي جدي و مستمر با همسايگان و مطرح کردن خطر اسرائيل براي جهان اسلام در مجامع بين المللي همچون اجلاس سران کشورهاي اسلامي ، هرگونه تعدي به و تخطي از منافع ملي کشورمان را گوشزد کنيم.

هرچند که اين اقدام کشورهاي همسايه برگرفته از سياست هاي آمريکا بوده است، اما مناسبات منطقه اي ما با همسايگان مي تواند بدون افزايش تنش و يا تحريک هاي سياسي، چارچوبي مشخص براي تعامل را فراهم سازد. چرا که اين خواست و هدف اصلي رژيم صهيونيستي که ميان کشورهاي منطقه تفرقه و اختلاف ايجاد کند و در اين فضاي غبارآلود به اهداف خود برسد.

امروز وقت آن است که حکمت انديشي در ابعاد سياسي و امنيتي از سوي سياست گذاران کشورمان بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد تا ناخواسته در دام سياست هاي رژيم غاصب صهيونيستي قرار نگيريم و از سوي ديگر در روند اين تحولات غافلگير نشويم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar