نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

خیز تل‌آویو برای تصاحب نفت جنوب خلیج فارس

منبع
فارس
بروزرسانی
خیز تل‌آویو برای تصاحب نفت جنوب خلیج فارس

فارس/ متن پيش رو در فارس منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

رژيم صهيونيستي بلافاصله پس از توافق عادي‌سازي روابط با امارات و بحرين، پيامهايي براي بهره‌برداري نفتي از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس به اين کشورها فرستاده تا بتواند از آن به سود خود استفاده کند.

رژيم صهيونيستي براي بهره‌برداري از توافق عادي‌سازي روابط خود با بحرين و امارات، تحرکات خود را در خليج فارس افزايش داده است.

در راستاي همين مسئله، شرکت «بندرگاههاي جهاني دبي» چهارشنبه (روز گذشته) با شرکت اسرائيلي «داور تاور» (Dovertauer) چندين توافقنامه در زمينه همکاري براي فعاليتهاي باربري و بندرگاهي امضا کرده است.

روزنامه  العربي الجديد چاپ لندن (نزديک به قطر) به بررسي اين اقدامات صهيونيستها پرداخت و نوشت، رژيم صهيونيستي براي همکاري در زمينه انرژي با کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، اهميت ويژه‌اي قائل است و اگر در اين زمينه موفق شود، فوايد بسياري از درآمدهاي کانال سوئز خواهد برد.

روزنامه صهيونيستي «معاريو» روز چهارشنبه (۱۶ سپتامبر - ۲۶ شهريور) خبر داد که يک شرکت دولتي نفتي رژيم صهيونيستي در حال تماس محرمانه با کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس است تا بتواند راههاي همکاري در زمينه تجارت سوخت و فرآورده‌هاي نفتي را بررسي کند.

به گزارش معاريو، يک مسئول صهيونيستي پس از اعلام توافق عادي‌سازي روابط، پيامهايي در اين زمينه به مسئولان نفتي کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس فرستاده است تا درباره احتمال مشارکت اين کشورها در خط لوله نفتي مذاکره کنند؛ خط لوله‌اي که نفت را از بندرگاه «ايلات» در درياي سرخ به شهر «عسقلان» در سواحل درياي مديترانه وصل مي‌کند.

به گزارش اين روزنامه، هدف از خط لوله ايلات-عسقلان، اين است که ديگر نفتکشهاي صهيونيستي از کانال سوئز عبور نکنند؛ زيرا هزينه عبور از اين کانال، بسيار بالاست.

العربي الجديد در ادامه مي‌نويسد، طرحهاي صهيونيستها بسيار فراتر از تلاش براي تحريک کشورهاي عربي به منظور سرمايه‌گذاري و گسترش فعاليت اين لوله نفتي است، بلکه گفته مي‌شود که احتمال دارد تل‌آويو، لوله‌هاي نفتي و گازي اين کشورهاي عربي به ويژه خطوط نفتي سعودي را به خط ايلات-عسقلان وصل کند.

به گزارش اين روزنامه، صهيونيستها در ديدار با همتايان عرب خود، امکان همکاري در زمينه تجارت نفت و فرآورده‌هاي نفتي را بررسي کردند. برخي از پيشنهادها اين است که اين کشورها، بخشي از نفت و گاز خود را از طريق اين خط لوله صهيونيستي صادر کنند و بدين ترتيب از کانال سوئز بي نياز شوند.

بنا بر اين گزارش، در صورتي که کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس اين پيشنهاد صهيونيستها را بپذيرند، تخمين زده مي‌شود که 12 تا 17% از حجم گاز و نفتي که در حال حاضر از کانال سوئز عبور مي‌کند، از اين خط لوله عبور کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar