نماد آخرین خبر

پیامدهای ورود اسرائیل به معادلات امنیتی خلیج فارس

منبع
انتخاب
بروزرسانی
پیامدهای ورود اسرائیل به معادلات امنیتی خلیج فارس

انتخاب/متن پيش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

بشير البکر-العربي الجديد/ چند روز پس از اعلام توافق امارات و بحرين با اسرائيل ، سرلشکر محمد باقري، رئيس ستاد کل نيرو‌هاي مسلح ايران تاکيد کرد: خط مشي تهران در برخورد با امارات تغيير مي‌کند و اگر اتفاقي در خليج فارس بيفتد که به امنيت ملي ايران آسيبي هر چند کوچک برساند، امارات را مسئول آن مي‌دانيم.

 در ادامه اين مطلب آمده است: اين در حالي است که سرلشکر علي فدوي، جانشين فرمانده سپاه پاسداران ايران، در تاريخ ۲۲ آگوست تصريح کرد کشورش اجازه نمي‌دهد در‌هاي منطقه از طريق برخي دولت‌ها به روي اسرائيل گشوده شود. فدوي افزود: هر اقدامي در اين خصوص، باعث شکست و خواري دولت‌هايي مي‌شود که با اسرائيل همکاري مي‌کنند. ضمن اينکه کاخ‌هاي شيشه‌اي حاکمان اين کشور‌ها نيز از آن‌ها در برابر قدرت انقلاب اسلامي حمايت نمي‌کند.

در اين ميان، برخي تحليلگران بر اين عقيده اند که مسئولان ايراني، در حال بررسي دقيقتر مساله هستند و نمي‌خواهند موضع گيري‌هاي ديگري داشته باشند، تا زماني که ارزيابي فراگير آن‌ها از اين توافق، به پايان برسد. در واقع مسئولان ايراني مي‌خواهند موضع گيري شان براساس واقعيت‌ها و به دور از شعار باشد.

توافق امارات بحرين و اسرائيل، براساس مقابله با [ادعاي] خطر ايران براي امنيت خليج فارس ايجاد شد، همانطور که وزير خارجه آمريکا چند ساعت قبل از امضاي توافق تصريح کرد امارات و بحرين واقعيت تهديد ايران را درک کرده اند. اين در حالي است که بحرين اين توافق را «توافق حمايت» مي‌نامد. در اين رابطه، سخنگوي وزارت خارجه ايران، پيش از امضاي توافق، به واشنگتن توصيه کرد که وارد يک ماجراجويي جديد در منطقه نشود، چرا که اين مساله باعث بر هم خوردن امنيت منطقه مي‌شود. همانطور که ملاحظه مي‌کنيم، مساله حول محور امنيت مي‌گردد و اين موضوع مي‌تواند به يک نقطه تلاقي و عاملي براي تفاهم و نه برخورد، ختم شود و راهي به سمت صلح باشد و نه جنگ.

درگيري‌هاي زيادي بين تهران و واشنگتن بوده است و بار‌ها دو طرف طرح‌هايي را براي امنيت خليج فارس و نقش همه طرف‌ها در آن، مورد بررسي قرار داده اند. اختلافات، تنها در خصوص نقش‌ها و سهم‌ها بوده و ارتباطي به اصل و مبدأ صلح نداشته است. مساله جديد ان است که اسرائيل بعنوان يک طرف مستقيم در معادله امنيت خليج فارس ورود کرده است.

دولت آمريکا در ايجاد يک روزنه بين اسرائيل و فلسطيني‌ها شکست خورد، به اين دليل که از اسرائيل طرفداري مي‌کند. در صورتي که ايالات متحده بتواند موضع ايران را به سمت توافق سوق دهد، در اين شرايط، معادله در منطقه تغيير مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره