آرمان ملی/  متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
   
  داستان تحویل خودروی دناپلاس اتومات به نمایندگان و خرید اقساطی آن طی چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی جنجالی به پا کرده و بسیاری از کاربران نمایندگان را مورد انتقادات شدیدی قرار داده‌اند. چنانکه این مساله صدای امام‌جمعه لواسان را درآورده و در واکنش به این موضع خواستار شفافیت، پاسخگویی و روشنگری از نمایندگان انقلابی شده است. قدرمسلم در چنین شرایطی که جامعه با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و از مجلسی که با شعار بهبود وضع اقتصادی مردم تشکیل شده انتظار راه چاره دارد؛ تخصیص چنین خودروهای گران‌قیمتی به نمایندگان نگاه جامعه را به مجلس و نمایندگان تا حدی تغییر می‌دهد و به نظر می‌رسد که باید اصلاحاتی در این روند صورت گیرد.

ماجرای دناپلاس و نمایندگان 

داستان پرداختی‌ها به نمایندگان و حقوق و مزایای آنها همواره در جامعه مطرح بوده و هر کسی از ظن خود نسبت به این مساله اظهارنظر می‌کرده است. اینکه خالص دریافتی نمایندگان چقدر است و چه میزان هزینه‌های جانبی در امورات دیگر به آنها تخصیص پیدا می‌کند. آنطور که از در رسانه‌ها منتشر شده و چند ماه پیش شرق نیز به این مساله پرداخت؛ خالص دریافتی نمایندگان مجلس یازدهم11میلیون و 600هزار تومان و بابت هزینه‌هایی از قبیل هزینه دفاتر، استخدام نیروی دفتری، ایاب و ذهاب، اقامت و سکونت در تهران، راننده و قبض تلفن همراه مبالغی به‌طور جداگانه دریافت می‌کنند. البته ناگفته نماند که این رویه پرداخت‌ها صرفا برای نمایندگان مجلس یازدهم نبوده و در سایر مجالس پیشین نیز این هزینه‌ها به تناوب وجود داشته و صرفا کم و زیاد می‌شده است. اما نکته‌ای که طی چند روز گذشته در مورد نمایندگان مجلس به نوعی حاشیه‌ساز شد بحث تخصیص خودروی دنا پلاس به آنها بود که با واکنش‌های تندی در فضای مجازی مواجه شد و چندی از نمایندگان درخصوص آن در مقام پاسخ برآمدند. ماجرا از این قرار است که شامگاه یکشنبه30شهریور روح‌ا... ایزدخواه نماینده تهران در مجلس در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس به نمایندگان متقاضی خبر داد و نوشت: «در ابتدای شروع مجلس شورای اسلامی فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت: 1. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در این صورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی 30هزار و روزانه 500هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود. 2. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در این‌صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل‌ونقل (حدود 5میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود. 3. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود. بنده چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی‌ ام‌وی‌ام 110 به ارزش فعلی 50میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم. قیمت تحویل این خودرو به نماینده، 302میلیون تومان و اقساط آن 3ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.» اعلام این خبر موجب بروز واکنش‌هایی منفی در شبکه‌های اجتماعی شد و بسیاری از کاربران انتقادات تندی را نسبت به این نماینده و تفاوت قیمتی خودروی تحویلی به نمایندگان با خودروی دنا پلاس اتومات موجود در بازار وارد کردند. چنانکه این عضو کمیسیون صنایع مجلس طی نامه‌ای به معاون اجرایی مجلس نوشت: «به‌رغم درخواست اولیه انصراف خود را از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات اعلام می‌دارم ضمنا در صورتی که هزینه‌ای بابت این انصراف متوجه مجلس شورای اسلامی می‌شود پرداخت خواهم کرد.» نکته اینجاست که با وجود شرایط اقتصادی بغرنج جامعه چه لزومی دارد خودروی دنا پلاس اتوماتیک که قیمت روز آن 600میلیون تومان است است به‌طور اقساطی به نمایندگان تخصیص داده شود تا استفاده یا خریداری کنند تا موجب بروز شائبه‌هایی در جامعه شود. این درست که حق نمایندگی را نباید منکر شد اما بهتر بود که در این شرایط خودروهای داخلی با قیمت‌های بسیار پایین‌تری در اختیار نمایندگان برای خرید قرار می‌گرفت تا شاهد چنین واکنش‌هایی نیز در جامعه نباشیم.

واکنش امام‌جمعه لواسان

امام‌جمعه لواسان در حساب کاربری خود در توئیتر خبر داد که به هر نماینده مجلس یک خودروی دنا به قیمت کارخانه داده‌اند و قرار است پول آن ماهانه از حساب نمایندگان کسر شود. انتخاب، نوشت، حجت‌الاسلام سید سعید لواسانی نوشت: «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دنا پلاس تحویلی به نمایندگان 302میلیون است که 3ساله از حقوق آنان کم می‌شود یعنی حدودا ماهی 8میلیون و سیصدهزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهانه چقدر می‌گیرند؟ خب می‌خواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟» وی در متن دیگری در حساب توئیتری خود نوشت: «واقعا غیرقابل پذیرش است، اینکه چرا ماشین ایرانی این همه گران است؟ بماند. اما اینکه نمایندگان مجلس دناپلاس را قسطی گرفتند، یعنی چه؟ آیا معنایش تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ سبز برای سرکیسه کردن مردم نیست؟ شفافیت و پاسخگویی چه شد؟ منتظر روشنگری نمایندگان انقلابی‌ هستیم!»

تحویل دناپلاس اتومات مناسب نبود

یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس با اشاره به برخی انتقادات نسبت به تحویل خودروی دناپلاس اتومات به نمایندگان به صورت اقساط اظهار کرد: به نظر من تحویل خودروی دناپلاس اتومات به نمایندگان متقاضی مناسب نبود؛ باید خودروی معمولی‌تری به نمایندگان داده می‌شد؛ نوع خودرو نباید به گونه‌ای باشد که هزینه بالایی داشته باشد؛ البته باید پاسخگوی میزان رفت‌وآمدها در جاده‌ها هم باشد. بهتر بود مالکیتش با مجلس شورای اسلامی باشد؛ مثل وزیری که چندین خودرو در دفترش دارد و متعلق به بیت‌المال است بهتر بود این خودرو هم متعلق به بیت‌المال بود و روزی که فرد دیگر نماینده نیست آن را تحویل می‌داد. ایسنا نوشت، حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: اینکه مجلس چه نوع خودرویی برای نمایندگان تهیه کند قابل تامل است؛ باید خودرویی مطابق با شئونات باشد و به نحوی حداقل کارهای نماینده انجام شود. نماینده شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری جایگاه نماینده را مطابق با جایگاه وزیر می‌داند، اضافه کرد: طبیعتا نماینده برای انجام امورات و وظیفه نمایندگی‌اش نیاز به خودرو دارد کما اینکه هر کدام از وزرا هم خودرویی را از طرف وزارتخانه در اختیار می‌گیرند و استفاده می‌کنند و تعداد، مدل، نوع و هزینه‌ای که برای خودرو و رانندگان یا کسانی که در کنار وزیر هستند صورت می‌گیرد، قابل توجه است. همچنان که در دفاتر و ستاد وزیر نیز حداقل 30نفر از رئیس حوزه دفتر تا دبیرخانه شاغل هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar